Bukefalos 28 år!

minnesplatser utmed vägarna

Jag har dock en annan fundering. Varför är dödsplatsen viktig vid bilolyckor, eller mord, men inte annars? Enligt min vetskap läggs inte blommor ut på platsen där någon dog av hjärtinfarkt t.ex. Sörjande lägger inte blommor utanför någons hus där denne avled (om det inte är ett mord, då kan hela samhället lägga blommor där).
Jag menar inte att förringa betydelsen vid olika former av dödsfall, bara funderar varför en del sorters dödsfall manar till dekorationer av platsen, medan andra inte gör det.
Lite OT.
Jag tror att det har med offentligheten att göra. Dör någon i en trafikolycka så uppmärksammas det ofta av fler än ett dödsfall av sjukdom.
 
Verkar rimligt. När en kändis dör så sätts massa ljus utanför deras hus.
Ja precis. De samlas för att sörja tillsammans. På samma sätt kan de som sörjer en förolyckad samlas och sörja offentligt, medan de som sörjer någon som gick bort i sjukdom sörjer privat, även om de gör det tillsammans.

Varje gång jag åker till mina föräldrar passerar jag en gångbana där ett rattfyllo körde ihjäl en gående kvinna i april förra året, innan han plöjde rakt in i trädgården. Det var en väldigt uppmärksammad olycka och på platsen stod ljus och blommor i flera månader. Numera står där oftast ett ensamt gravljus och jag tänker varje gång att det nog betyder mycket för någon.
 
Men alltså. En blomma och ett ljus, vad är det som är distraherande? Och om man tycker det distraherar känner jag fortfarande att man måste vara i princip livsfarlig i trafik med saker som verkligen distraherar, såsom gående, cyklister, andra bilister osv. Att se nått och notera ser jag inte heller som nått annat än torrisar. Ex vägskyltar. Även om alla ser likadana ut, så är ju tanken fortfarande att du ska se och registrera tankemässigt för att sen anpassa din körning. Varför är några blommor så himla läskiga att åka förbi att ni riskerar orsaka en olycka? Jag kör ganska ofta på en vägsträcka där flertalet motorcyklister kört ihjäl sig. En vacker 70-väg med många kurvor. Det står såklart en skylt i början med "Olycksdrabbad vägsträcka". Men den är ju i så fall mycket enklare att missa just för att den är så opersonlig. Några kilometer senare står det ofta en grupp blommor och en lykta. De grejerna har stått där i mer än 3 år och jag tycker nog det är vackert i sin sorgsenhet. Jag ser den, men inte 17 stirrar jag på dessa? Varför skulle jag, de riskerar inte att hoppa ut i vägen. Det är väl också endel i körkortsutbildningen, att kunna avgöra vad i vägkanten som är viktigt att verkligen ha koll på.
 
Men alltså. En blomma och ett ljus, vad är det som är distraherande? Och om man tycker det distraherar känner jag fortfarande att man måste vara i princip livsfarlig i trafik med saker som verkligen distraherar, såsom gående, cyklister, andra bilister osv. Att se nått och notera ser jag inte heller som nått annat än torrisar. Ex vägskyltar. Även om alla ser likadana ut, så är ju tanken fortfarande att du ska se och registrera tankemässigt för att sen anpassa din körning. Varför är några blommor så himla läskiga att åka förbi att ni riskerar orsaka en olycka? Jag kör ganska ofta på en vägsträcka där flertalet motorcyklister kört ihjäl sig. En vacker 70-väg med många kurvor. Det står såklart en skylt i början med "Olycksdrabbad vägsträcka". Men den är ju i så fall mycket enklare att missa just för att den är så opersonlig. Några kilometer senare står det ofta en grupp blommor och en lykta. De grejerna har stått där i mer än 3 år och jag tycker nog det är vackert i sin sorgsenhet. Jag ser den, men inte 17 stirrar jag på dessa? Varför skulle jag, de riskerar inte att hoppa ut i vägen. Det är väl också endel i körkortsutbildningen, att kunna avgöra vad i vägkanten som är viktigt att verkligen ha koll på.

Och jag har ingen aning om vad jag skrev för ord som mobilen ändrade till torrisar, så den får vara öppen för egen tolkning :o
 
De platser jag syftar på ligger vid väldigt svängig, backig och smal 90 väg där det är farligt att stanna, farligt att gå och farligt att bli distraherad. Sträckan är mycket olyckesdrabbad och har tung trafik. Ingen belysning. Om du kommer runt en kurva och plötsligt ser något som ser ut som ett djur i diket eller massa ljus kommer du haja till och det är en helt onödig trafiksäkerhetsrisk. Jag vill inte frontalkrocka med någon som hajade till pga en minnesplats eller en sörjare som gick på vägen, och kom över i mitt körfält. I höga hastigheter ska det så extremt lite till för att det ska ske en olycka. Det är väldigtt stor skillnad på att ha mycket störningar runt sig och att något helt plötsligt dyker upp.

Det är klart man ska få sörja hur länge som helst men inte genom att vara vållande till att det sker ännu en olycka på platsen.
 
Jag kommer att tänka på Cross Bones Graveyard i London. En gravplats som från 1500-talet och till dess att den stängdes 1853 fick ta emot ca 15000 personer. De första århundradena var det i hög grad prostituerade kvinnor. Hela gravplatsens livslängd fanns många barn bland de begravda. Detta har gjort att Cross Bones idag är en kultplats, dit många går för att minnas de utstötta i samhället. I traditionen, som tycks ha börjat på 1990-talet, ingår att knyta band med texter och hänga upp små minnessaker och souvenirer i järnstaketet. På banden finns namn på en del av de som faktiskt identifierats som begravda på platsen, medan andra band berättar om personer som dött långt efter att gravplatsen upphörde att fungera som sådan. Kanske har dessa människor inga gravar, kanske väljer vänner eller anhöriga att minnas dem eller hedra dem genom att hänga upp något på staketen vid Cross Bones. Vem vet? Platsen fyller uppenbart en funktion för många människor i alla fall och så gissar jag att det är med minnesplatser vid vägarna också. Platserna är viktiga för en del människor och varför de fortsätter att vara det finns kanske inget svar på.

031.JPG


W1siZiIsInVwbG9hZHMvcGxhY2VfaW1hZ2VzLzUyZDRhMDdlNDI2YTcwYmU4OV9jcm9zc2JvbmVzZ3JhdmV5YXJkMDIuanBnIl0sWyJwIiwidGh1bWIiLCJ4MzkwPiJdLFsicCIsImNvbnZlcnQiLCItcXVhbGl0eSA5MSAtYXV0by1vcmllbnQiXV0
 
Men alltså. En blomma och ett ljus, vad är det som är distraherande? Och om man tycker det distraherar känner jag fortfarande att man måste vara i princip livsfarlig i trafik med saker som verkligen distraherar, såsom gående, cyklister, andra bilister osv. Att se nått och notera ser jag inte heller som nått annat än torrisar. Ex vägskyltar. Även om alla ser likadana ut, så är ju tanken fortfarande att du ska se och registrera tankemässigt för att sen anpassa din körning. Varför är några blommor så himla läskiga att åka förbi att ni riskerar orsaka en olycka? Jag kör ganska ofta på en vägsträcka där flertalet motorcyklister kört ihjäl sig. En vacker 70-väg med många kurvor. Det står såklart en skylt i början med "Olycksdrabbad vägsträcka". Men den är ju i så fall mycket enklare att missa just för att den är så opersonlig. Några kilometer senare står det ofta en grupp blommor och en lykta. De grejerna har stått där i mer än 3 år och jag tycker nog det är vackert i sin sorgsenhet. Jag ser den, men inte 17 stirrar jag på dessa? Varför skulle jag, de riskerar inte att hoppa ut i vägen. Det är väl också endel i körkortsutbildningen, att kunna avgöra vad i vägkanten som är viktigt att verkligen ha koll på.
Jag sörjde själv i närheten av en dödsolycka i höstas där vi stod i vägkanten. Det höll sig i, i några dagar tills husägaren tyckte det fick räcka. Jag tyckte själv att det var obehagligt att stå där i trafiken, ibland i skymningen, och en skymd sikt. Någon/några sätter ju ut ljusen/blommorna/ what so ever och de kan vara en trafikfara i sig. Platsen kommer jag alltid förknippa med den personen men för den skull behöver jag inte sörja där.
 
Jag sörjde själv i närheten av en dödsolycka i höstas där vi stod i vägkanten. Det höll sig i, i några dagar tills husägaren tyckte det fick räcka. Jag tyckte själv att det var obehagligt att stå där i trafiken, ibland i skymningen, och en skymd sikt. Någon/några sätter ju ut ljusen/blommorna/ what so ever och de kan vara en trafikfara i sig. Platsen kommer jag alltid förknippa med den personen men för den skull behöver jag inte sörja där.

Absolut att den som sätter ut blommor och grejer kan vara en trafikfara. Men blommorna i sig?
 
Hade vi inte ett tag röda kors för varje person som dött i trafiken på ställena dom dött? Jag har ett vagt minne av att det fanns strax efter jag tog körkort (2005) men det var kanske bara ett kortare tag i något län?
 
Absolut att den som sätter ut blommor och grejer kan vara en trafikfara. Men blommorna i sig?

Jag syftade i mitt inlägg självklart inte på att man skulle orsaka en olycka av att det står blommor i vägkanten. Men JAG tycker det är komplett idiotiskt rent ut sagt att vi ska behöva notera helt onödiga grejer. Varje gång du inte aktivt ser körbanan o vägrenen (tex genom att notera en vägskylt, blommor eller en jäkla sten) så riskerar du ju att missa något du faktiskt behöver ta ställning till, jag tänker mest på vilda djur eller fordon/oskyddade trafikanter som syns dåligt. Ffa när det är mörkt/skymning tänker jag.
 
Du ser inte risken att någon tittar på dekorationen och missar den mötande trafiken innan man gör vänstersvängen?

Nej, det är dessutom en stopplikt där. Kan man inte ha sådan fokus så man inte klarar av en bukett vid en stolpe ska man nog inte ha körkort kan jag tycka. Om man ska börja peta på såna små detaljer kan man hålla på i all evighet. Är det ok med skyltar vid vägen (loppisskyltar och liknande), får gångbanor vara i anslutning till vägen? Blicken kan ju fastna vid en människa så man missar annat viktigt m.m.
 
Största faran är väl inte dekorationen i sig, det farligast är ju att det är personer som befinner sig på olämpliga ställen när dom sätts dit. Folk som är i rondeller och refuger och som kanske också parkerat olämpligt under tiden.
 
Jag syftade i mitt inlägg självklart inte på att man skulle orsaka en olycka av att det står blommor i vägkanten. Men JAG tycker det är komplett idiotiskt rent ut sagt att vi ska behöva notera helt onödiga grejer. Varje gång du inte aktivt ser körbanan o vägrenen (tex genom att notera en vägskylt, blommor eller en jäkla sten) så riskerar du ju att missa något du faktiskt behöver ta ställning till, jag tänker mest på vilda djur eller fordon/oskyddade trafikanter som syns dåligt. Ffa när det är mörkt/skymning tänker jag.

Jag kan se saker i ögonvrån, så nej, det är sällan jag behöver ta blicken av vägbanan på så vis. Så jag ser inte det som nått problem. Kan man skippa att titta på träd, vilda blommor, hästar, hus, bilar och annat som står bredvid vägen på gårdar och annat så kan man väl skippa att titta på några rosor i en vas?
 
Jag syftade i mitt inlägg självklart inte på att man skulle orsaka en olycka av att det står blommor i vägkanten. Men JAG tycker det är komplett idiotiskt rent ut sagt att vi ska behöva notera helt onödiga grejer. Varje gång du inte aktivt ser körbanan o vägrenen (tex genom att notera en vägskylt, blommor eller en jäkla sten) så riskerar du ju att missa något du faktiskt behöver ta ställning till, jag tänker mest på vilda djur eller fordon/oskyddade trafikanter som syns dåligt. Ffa när det är mörkt/skymning tänker jag.
På väg till Göteborg i höjd med Lindome (bredvid motorvägen) finns det en stor färgsprakande skylt som upplyser om diverse olika evenemang i Göteborg.

Den om något borde vara distraherande. Det står ju tom text på den som man antagligen förväntas läsa. Men den har ingen klagat på (vad jag vet).
 
Jag kan se saker i ögonvrån, så nej, det är sällan jag behöver ta blicken av vägbanan på så vis. Så jag ser inte det som nått problem. Kan man skippa att titta på träd, vilda blommor, hästar, hus, bilar och annat som står bredvid vägen på gårdar och annat så kan man väl skippa att titta på några rosor i en vas?

Ja, det är ju så man kör bil? Min poäng är att ju mindre onödiga saker som man behöver notera både i ögonvrån och direkt i blickfånget gör ju att man har större chans att hinna agera korrekt på det man måste agera på för att undvika en olycka.
 
På väg till Göteborg i höjd med Lindome (bredvid motorvägen) finns det en stor färgsprakande skylt som upplyser om diverse olika evenemang i Göteborg.

Den om något borde vara distraherande. Det står ju tom text på den som man antagligen förväntas läsa. Men den har ingen klagat på (vad jag vet).

Jag gjorde i mitt tidigare inlägg.

Vi har många olyckor steget innan vår avfart på e22an. Helt rak väg o bra sikt. Förutom en sådan skylt. Jag HOPPAS för allt i världen att det inte är den som orsakat någon av olyckorna.
 
Jag gjorde i mitt tidigare inlägg.

Vi har många olyckor steget innan vår avfart på e22an. Helt rak väg o bra sikt. Förutom en sådan skylt. Jag HOPPAS för allt i världen att det inte är den som orsakat någon av olyckorna.
Vi hade förut en fyrvägskorsning där jag bor där det var helt fri sikt. Bara plana åkrar runt omkring. Inget som distraherade. Stopplikt från två håll. Trots det var det flera krockar där varje år. Blev inte bättre förrän det byggdes om till rondell med utsmyckning i mitten.
 
Jag gjorde i mitt tidigare inlägg.

Vi har många olyckor steget innan vår avfart på e22an. Helt rak väg o bra sikt. Förutom en sådan skylt. Jag HOPPAS för allt i världen att det inte är den som orsakat någon av olyckorna.

Den där jävla "info"-skylten som lyser så man blir helt bländad!? Eller finns det fler sådana längs E22? Helt livsfarlig i mörker... :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp