Minns du modet?

291427_2332308965390_2037123035_o.jpg

Suddig bild från tidigt 80-tal. Kommer ni ihåg dom gröna frottevojlockarna? Pannbandet är väl från 60-talet med ett hästhuvud i relief. Och vem sjutton red med nosgrimma till vardags?
 
291427_2332308965390_2037123035_o.jpg

Suddig bild från tidigt 80-tal. Kommer ni ihåg dom gröna frottevojlockarna? Pannbandet är väl från 60-talet med ett hästhuvud i relief. Och vem sjutton red med nosgrimma till vardags?


Jag sydde en grå frotté vojlock till mej och min kompis i början av 80 talet....

Min ligger fortfarande kvar i en stallåda i förrådet ;)

Usch vad gammal jag just känner mej nu då.......
 
Jag var ganska liten när jag gick på ridskola så har inte så mycket minne av modet direkt. Gick där sent 90-00. Har en bild därifrån tillsammans med min sköt-ponny.
1204626_2016111221236_sbig.jpg

Men jag tycker det ser ut som en stübben sadel, jofa hjälm, röd padding på tränset vävribbtyglar ser det ut som och grön qualitad jacka, min absoluta favorit minns jag.

Lite annorlunda jämfört med matchningen jag lägger så mycket tanke på idag:D
 
90-talets comeback - nu på viss internetshop med Z ;)
När man talar om trollen haha :angel: - Tränsen med färgad paddning verkar ha gjort comeback hos en viss internetshop "Häst med Z".
 
Liten nyfiken fråga:
När var kavajer helt i sammet på modet? @palle har du någon koll? :)
Jag hittade ju som sagt en från Equiline idag på en rea, men tror knappast att den är samtida. Equilines kavajer - iaf de senaste 10 åren, förknippar jag närmast med softshell och blingbling. Dessutom var priset (även före rabatt!) väldigt lågt i förhållande till Equilines "egentliga" prisklass. Detta får mig att tro att den där kavajen är minst lika gammal som mig. Eller?

Den är helsvart (och inte grön som det ser ut på bilden!). Modellen/snittet är snarlikt Pikeur Diana o.dyl. Knapparna är släta och genomskinliga med "metallbotten" och Equilines tre hästhuvuden "ingjutna" i knappen.

21687532_1290676117722384_4979495105230303169_n.jpg
 
Vet inte om jag skrivit här tidigare men...
Blir ju helt nostalgisk :love:

Nu har jag visserligen inte ridit så jättelänge (jmf. med andra här!), men det här är vad jag minns:

Ridskola modell större, storstan, sent 00-tal:
Ryttaren
Hjälm: De riktigt "coola" hade en Eurolite (jag fick själv en grå!), annars var det vanliga sammetshjälmar som gällde.
Överkroppen: T-shirt med hästar på, gärna några nummer för stor. De "coola" hade blå klubbjacka. De som hade säkerhetsväst hade en mörkblå från Hööks alt. en mörkgrön-rutig från Hansbo.
Underkroppen: Beiga, eller mörkblå/grön-rutiga byxor var hett.
På fötterna: Mountain Horse stallskor i ljusbrunt läder, alt. Mockashortchaps över ett par svarta jordphurs.

Hästen
Träns: Svarta. Med klinkerpannband i mässingsfärg eller vitt foder.
Bett: Riktigt tjocka, tvådelade tränsbett.
Förbyglar/dylikt: Inget särskilt faktiskt...
Sadel: De flesta hade Stübben Siegfried.
Sadeltillbehör: 1-3 paddar under sadeln hade nästan alla. Svanskkappa hade rätt många.
Schabrak: Gråa med svart/vit passopal från Mia RS.
Benskydd: Eskadron.

Privatstall, storstan, tidigt 10-tal:
Ryttaren
Hjälm: Charles Owen Wellington Classic eller GPA Speed Air var vanligast.
Överkroppen: John Whitaker- eller klubbjacka. Jumper-tröja. Vid finare tillfällen, pikétröja.
Underkroppen: Pikeurbyxor.
På fötterna: Svarta stövlar. Mountain Horse var vanligt.

Hästen
Träns: Dy'on Working Collection. Bling-pannband.
Bett: Väldigt varierande, många "specialbett".
Förbyglar/dylikt: Graman, väldigt förekommande.
Sadel: Också väldigt varierande.
Sadeltillbehör: Fårskinnspadd.
Schabrak: Med stora blaffiga loggor. Varierande märke.
Benskydd: Veredus.

Någon som känner igen sig? :D

Jag hade bruna mountain horse snörskor med mockachaps från hööks för 10-15 år sedan :rofl:
 
Liten nyfiken fråga:
När var kavajer helt i sammet på modet? @palle har du någon koll? :)
Jag hittade ju som sagt en från Equiline idag på en rea, men tror knappast att den är samtida. Equilines kavajer - iaf de senaste 10 åren, förknippar jag närmast med softshell och blingbling. Dessutom var priset (även före rabatt!) väldigt lågt i förhållande till Equilines "egentliga" prisklass. Detta får mig att tro att den där kavajen är minst lika gammal som mig. Eller?

Den är helsvart (och inte grön som det ser ut på bilden!). Modellen/snittet är snarlikt Pikeur Diana o.dyl. Knapparna är släta och genomskinliga med "metallbotten" och Equilines tre hästhuvuden "ingjutna" i knappen.

21687532_1290676117722384_4979495105230303169_n.jpg


Tror aldrig jag sett någon sammetskavaj fråga Equiline någonsin...
Men företaget startade i början av 80-talet.....
 
Tror aldrig jag sett någon sammetskavaj fråga Equiline någonsin...
Men företaget startade i början av 80-talet.....

Tack för input :up:
Nej, och när jag googlade på modell-namnet visste inte Google någonting om den heller :eek:
Det närmaste den här jag sett från Equiline är en äldre (typ tidigt 00-tal) kavaj av "klassiskt" snitt med både krage och ficklock i sammet. Men aldrig någon i hel sammet...
 
Tack för input :up:
Nej, och när jag googlade på modell-namnet visste inte Google någonting om den heller :eek:
Det närmaste den här jag sett från Equiline är en äldre (typ tidigt 00-tal) kavaj av "klassiskt" snitt med både krage och ficklock i sammet. Men aldrig någon i hel sammet...
Var det equiline då och inte ngt annat equi aktigt namn?
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 053
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 872
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 894
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 885
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp