Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag kom att tänka på grejerna som hörde till det vanliga stallarbetet...

När jag började rida i mitten av 80-talet fanns det inte Ikea-kassar, utan man köpte lövkorgar i plast att lägga hästens höportioner i. Till kraftfodret hade man gärna såna där lunchlådor i vit plast med rött lock och snäpplås som trillade loss hela tiden - om man hade råd att köpa såna. Vi vanliga ungar fick nöja oss med glasslådor, och det bedrevs viss byteshandel för att man skulle få rätt färg på sina gamla Big Pack.
Lövkorgar kör man med än. Iaf det stall jag stod i, med min gammelman , 2012. Gissar på att stallägaren (om hen har kvar stallet?) har korgar än
 
Sv: Minns du modet?



Men ryktskrapor med handtag går ju fortfarande att köpa :)

Om du menar en sånhär?

ryktskrapanutid.jpg
Bästa fäll-skrapan!
 
Sv: Minns du modet?

Och så lite grejer jag har i sadelkammaren nu:

Ett mina träns, med hajtandsfläta på pannbandet och en pärla på vardera sida
IMG_0458.jpg


De gamla grön-svarta grimmorna hänger fortfarande med, det vita fodret på en av dem är dock slitet, så det har jag ludd på när den används
IMG_0461.jpg


Old-style-tömkörningsgjord :) Bra till unghästar och ponnyer
IMG_0460.jpg


Ett annat träns med platt pannband och nosgrimma, används fortfarande
IMG_0467.jpg


Apropå Mountain Horse så ser jag ut så här höst-vinter-vår :) Jackan är från Ridledarursen 1997 och hänger fortfarande med, även om den bara har en knapp kvar… jag har letat som en tok efter en ny likadan men hittar inte :(
IMG_0468.jpg
Tömkörningsgjorden hade jag med. Kom från Börjes, iaf min
 
Sv: Minns du modet?



Ja ett sånt hade jag också, från Börjes :) Och en nyckelring som såg ut som ett litet litet mässingbett där bettringarna var själva nyckelringarna... :) Jag har faktiskt letat sånt då och då genom åren :)

Mockning gjorde vi med spade och kratta.. halm fanns inte i norrland på den tiden utan det var enbart spån som gällde. Minns dock att det kom en ny privathäst som skulle ha PAPPER som strö i boxen :eek: Jättekonstigt tyckte vi! :D
Mässingbettet har jag kvar på mina nycklar
 
Sv: Minns du modet?

Ingen har kommit ihåg Ruby Fergusons JILL böcker... (måste googla ifall man skulle hitta dom billigt nånstans)
Slog in hästböcker på Wikipedia och hittade massor flera bortglömda serier; Pirkko, Annika, Lotte, Lotten och sen förstås "the mother of them all" VITNOS böckerna!!!

Här i Finland har vi alltid kommit något år efter, men ganska samma minnesbilder har även jag.
Har alla tror jag
 
Jofa hjälm
Konstlädersstövlar
New Zealandtäcke
Jutetäcke
Ruttäcke
Graningestövlar
Pessoabett
Bett med äppelsmak
Bettskivor
Pullargrimma med ludd
Wahlströms hästböcker
Pollux
Min Häst
Penny
Conny
minns så mkt
 
Jag hade ridbyxor som min mormor sydde, med hällor under fötterna som ibland skar in i fotsulorna så jag fick sår. Ridstövlarna i gummi var så tajta att hela familjen var involverat i stövelavtagandet efter ridlektionerna på fredagskvällarna... det var tider det! :)

Detta var runt 1986
 
Jag hade ridbyxor som min mormor sydde, med hällor under fötterna som ibland skar in i fotsulorna så jag fick sår. Ridstövlarna i gummi var så tajta att hela familjen var involverat i stövelavtagandet efter ridlektionerna på fredagskvällarna... det var tider det! :)

Detta var runt 1986
Gummi ridstövlar var nog det värsta med ridlektionerna :cautious: gick knappt på, var superstela och så fick man sätta foten i kläm i dörren och ha pappa till att dra loss en ur dom när man väl kommit hem och var supertrött :rofl:.
Det var himmelriket när jag fick mina första snörkängor och mocka chaps :love:.
+ Jag hade ridbyxor som fick rullarna upp i både ben sluten och i midjan :rofl: blev inte direkt lättare med ridstövlarna med dem ;), hade också med hällor ett tag men de var så hemskt obekväma och gav skav att jag klippte av dom ^_^. 95-98
 
Jag har en bild på mig nånstans där jag sitter på en häst. Jag har en over sized t-shirt på mig, hjälm med sån där hak-grej på hakan, tygridbyxor och mountain horse skor med snörning :D

Hästen har full westernmundering men jag önskar den hade haft allroundsadel med quiltad grön vojlock och träns med röd fodring, röda bettskivor och ribbtyglar :D

Detta var runt 1996 eller 97
 
Slänger in en lite "halvretro" outfit:
Det markerat med * är vad jag skulle anse vara retro/retroinspirerat :)
Jag
Hjälm - Samshield
Skjorta - Kingsland av äldre snitt * (Hittad i en realåda på FHS typ 2012, men hade ett antal år på nacken redan då enligt googleresultat)
Kavaj - Pikeur Diana *
Handskar - Roeckl Vesta
Byxor - B2B * (Köpta till min klubbtävlingsdebut 2010)
Stövlar - Equipage Amalfi

H.H
Träns - Horze med röd paddning *
Tyglar - Äldre kantflätade av okänt märke*
Sadel - Modifierad Kieffer Donau anno 1994 *
Fårskinnspadd - Äldre av okänt märke*
Sadelgjord - Stübben, snörgjord *
Stigbyglar - Sprenger Bow Balance

21768322_1292993864157276_8566816808714719787_n.jpg
 
Slänger in en lite "halvretro" outfit:
Det markerat med * är vad jag skulle anse vara retro/retroinspirerat :)
Jag
Hjälm - Samshield
Skjorta - Kingsland av äldre snitt * (Hittad i en realåda på FHS typ 2012, men hade ett antal år på nacken redan då enligt googleresultat)
Kavaj - Pikeur Diana *
Handskar - Roeckl Vesta
Byxor - B2B * (Köpta till min klubbtävlingsdebut 2010)
Stövlar - Equipage Amalfi

H.H
Träns - Horze med röd paddning *
Tyglar - Äldre kantflätade av okänt märke*
Sadel - Modifierad Kieffer Donau anno 1994 *
Fårskinnspadd - Äldre av okänt märke*
Sadelgjord - Stübben, snörgjord *
Stigbyglar - Sprenger Bow Balance

21768322_1292993864157276_8566816808714719787_n.jpg
Hmm. det du kallar halvretro är hypermodernt om man jämför med den utrustning jag har...
Jag använder fortfarande mitt allra första träns ibland, inköpt 1981, och mina första vita tävlingsschabrak köpta ett par år senare...
 
Hmm. det du kallar halvretro är hypermodernt om man jämför med den utrustning jag har...
Jag använder fortfarande mitt allra första träns ibland, inköpt 1981, och mina första vita tävlingsschabrak köpta ett par år senare...

Hahaha, allt är relativt ;)
1981 fanns jag inte ens på världskartan, och mina föräldrar var i 25 års åldern :p
 
Jag har en bild på mig nånstans där jag sitter på en häst. Jag har en over sized t-shirt på mig, hjälm med sån där hak-grej på hakan, tygridbyxor och mountain horse skor med snörning :D

Hästen har full westernmundering men jag önskar den hade haft allroundsadel med quiltad grön vojlock och träns med röd fodring, röda bettskivor och ribbtyglar :D

Detta var runt 1996 eller 97
Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att inte ha hakskydd!
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 896
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 904
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp