Minska kostnaderna?

Sv: Minska kostnaderna?

Enklaste sättet för mig att minska utgifterna för min häst är att dra in på sånt som verkligen inte är nödvändigt för tillfället.

Ex nya täcken behöver ju inte vara prioriterat, fyller de sin funktion får pålle inga nya täcken.
Eller annan utrustning som hästen har som fortfarande fyller sin funktion.
Alla såna utgifter får vänta.

Drar aldrig ned på utgifter som är nödvändiga, hovslagning och andra nödvändiga
behandlingar.

Att ha en uträknad foderstat kan spara många lappar i månaden, det är omöjligt att fodra med ögat.


/Från en som egentligen är köpgalen till sin "lilla" häst och inte alltid så ekonomisk :grin:
 
Sv: Minska kostnaderna?

Jo, men det kommer ta ett bra tag för mig att spara samma summa som jag kan få om något händer.. Tänk om han dör innan jag sparat ihop alla dessa pengar? Om han bryter benet? Måste opereras?
Det kan ju hända imorgon, man vet aldrig..

Det skulle ta nästan 4,5 år att spara ihop till livvärdet och över 8,5 år att spara ihop till veterinärvårdsersättningen om jag sätter undan samma summa varje månad som jag nu betalar i premie..
Risken för att en skada skulle uppstå under alla de åren är bra stor.

vad är det för häst du har???
hur högt försäkrad är han då?

jag tycker inte att du ska utesluta en medryttare ändå
du ska ju absolut inte ta vem som helst men med lite tur kanske du kan hitta någon duktig rutinerad ryttare som t o m kanske kan undervisa dej lite så skär du ju ner på den träningskostnaden..men det kan ju ta ett tag innan någon seriös och duktig hör av sig så ha tålamod...:idea:
 
Sv: Minska kostnaderna?

vad är det för häst du har???
hur högt försäkrad är han då?

jag tycker inte att du ska utesluta en medryttare ändå
du ska ju absolut inte ta vem som helst men med lite tur kanske du kan hitta någon duktig rutinerad ryttare som t o m kanske kan undervisa dej lite så skär du ju ner på den träningskostnaden..men det kan ju ta ett tag innan någon seriös och duktig hör av sig så ha tålamod...:idea:

Ett halvblod, försäkrad liv 60000, vet vård 120 000.

Jag har inte gett upp helt, kommer fortsätta leta.
Men jag har slutat att tänka att det är något som jag kan räkna med..
 
Sv: Minska kostnaderna?

Nej lektioner på denna häst är uteslutet. Han är inte lämplig som nybörjarhäst och han uppskattar inte att olika människor kommer och rider.

Det spelar ingen roll om jag står där och tittar, han reagerar negativt på nya ryttare och på ryttare som inte rider som han är van.
Detta går sedan ut över min ridning, jag får sitta och "reparera" dagarna efteråt.
Men du letar ju efter medryttare, borde det inte bli större problem då? :confused:

Det behöver ju inte vara en nybörjare du har lektion för, och det räcker ju med en person i veckan = ett par hundra kr extra i månaden.

Du är ju där och lär personen rida hästen så då bör det ju knappast bli några problem att rida den dagen efter iom att du visar personen hur den ska rida.
Och hästen vänjer sig nog snart vid det, inte blir den förstörd av att en annan person rider EN gång i veckan.

Då får han hellre vila..
Fast syftet var ju att få in extra pengar, inget annat :p
 
Sv: Minska kostnaderna?

Men du letar ju efter medryttare, borde det inte bli större problem då? :confused:

Det behöver ju inte vara en nybörjare du har lektion för, och det räcker ju med en person i veckan = ett par hundra kr extra i månaden.

Du är ju där och lär personen rida hästen så då bör det ju knappast bli några problem att rida den dagen efter iom att du visar personen hur den ska rida.
Och hästen vänjer sig nog snart vid det, inte blir den förstörd av att en annan person rider EN gång i veckan.


Fast syftet var ju att få in extra pengar, inget annat :p

Ja det är jättesvårt att hitta en medryttare som klarar av honom.

Självklart vill jag få in mer pengar, men det får inte ske på bekostnad av min egen ridning..
Jag vill inte behöva "rätta till" en massa saker bara för att någon annan har ridit..
 
Sv: Minska kostnaderna?

du verkar inte kunna dra ner på så mkt mer än försäkringen. kolla upp den igen, verkar konstigt att de inte var någon större skillnad på bolagen. Efter att vi skummat igenom försäkringen på ena hästen som tidigare stod i Agria, betalar vi nu hos Sveland 2815kr mindre per år, och för dig som vill dra i varenda krona borde en 500 lapp vara värt att byta bolag.

Bit i de sura äpplet och ha för gudskull inte månads försäkring, ta per kvartal hellre, men klart billigast är per år. Skrapa ihop pengarna till kvartal i alla fall, har du snälla föräldrar som lånar sin bil till dig kan de sälkert hjälpa dig med en kvartals räkning som du kan betala tillbaka till dem i en tackt du klarar av så du inte behöver vända på varje krona.
 
Sv: Minska kostnaderna?

ser nu vad du har han försäkrda för, jag har en häst försökrad för 80 med max i vet försäkring och betalar ca 3 tusen mindre i premie. halvblod är han med...
 
Sv: Minska kostnaderna?

Konstigt.. Det var just sveland jag jämförde med och det vart en minimal skillnad..

Borde helt klart göra en ny jämförelse!

Men det jobbiga är att Agria säger nej om jag vill säga upp deras försäkring så här mitt i försäkringsåret, jag får inte byta före Mars!
 
Sv: Minska kostnaderna?

Jag sitter lite i samma situation, min nuvarande uppstallning är helt ok, men har blivit för dyr för mig. Foder och strö ingår i min nuvarande stallhyra.
Till slut ledsnade jag på att vrida och vända på pengarna varje månad och att ta från sparkontot, så nu ska jag flytta hästen till ett annat stall där jag bara betalar kallhyra och skaffar foder och strö själv. Vilket kommer att bli runt 1000:- billigare i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 025
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 039
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp