Minska kostnaderna?

Sv: Minska kostnaderna?

Att få ner kostnaderna är ju svårt. Det enda rådet jag har där är att vara nogrann! Dvs att årligen ta utt ryggveterinär/kiro eller liknande, och en leg. hästtandläkare som ser igenom hästen. Också att alltid ta signaler på allvar och ta ut personer direkt när hästen signalerar att ngt inte är som vanligt. Att vara nogrann med utrustningen. Det kostar när man köper den och ska prova ut div sadlar, men har du bra grejer så har du en frisk häst.

Jag har haft tur med en skadefri häst! Han har varit halt en gång (nyligen) på över tre år! :bow:

Tandläkare brukar kolla, varje eller vartannat år. Man brukar känna om det är dags.
Kiropraktorer är jag skeptisk mot.. Svårt att hitta någon man litar på..

Men jag försöker se till att hästen lever ett bra och balanserat liv. Det håller skadorna borta :idea:

Bättre ekonomi handlar ju nästan alltid om planering. Och jag kan säga att vårt system är urbra! Jag är ingen höginkomsttagare men jag kan alltid ta ut en ryggvet eller annat på stört om jag misstänker ngt. Även om min privatekonomi är riktigt dålig just den månaden.

Jag har gjort en budget och ja, det känns skittrist och omöjligt i början men det är inte så svårt när man väl börjar räkna efter. Bufferten är baserad på vad hästen troligen kostar på 1 år (inkl ALLT, även 1 besök av kiro, tandl, vet etc), och med några hundra per månad till "övriga utgifter", dvs broddar, flughuva, salvor och annat man kommer att behöva lägga ut småsummor på. Detta slog jag ut på 12 månader och öppnade ett hästkonto. På det kontot lägger vi varje månad in samma summa pengar. Sen betalar vi alla utgifter därifrån. På så sätt ligger det sen pengar där när hovis ska ut eller när hästen behöver en kiropraktor eller ett nytt täcke. Så oavsätt om hästen kostar massor en månad så märker vi inte det på vår privata ekonomi, för vi har samma utgift varje månad som betalas i samband med räkningarna.

Och med tiden finns också kanske en liten summa pengar kvar efter ett helt år som man kanske kan lägga på ngt extra eller kan ha som trygghet om det skulle komma sig att bli väldigt dyrt ngn annan gång.

Jag har en budget, lite liknande din men inte ett eget hästkonto utan mer ett konto för alla räkningar.. Oavsett hur ofta de kommer så sätter jag över en uträknad summa varje månad..
Dock har jag faktiskt inte med pengar för oförutsedda utgifter.. Det är svårt att spara med min studentekonomi :p
 
Sv: Minska kostnaderna?

Är stallhyran inkl foder? I annat fall kan man om man handlar foder från tex Lantmännen tjäna massor på att köpa direkt från en bonde. Tex havre, minns en gång när jag köpte ett parti fin havre från en bonde. Lantmännen gav 1,10/kg till bonden, han sålde det till mig för 1,80/kg. Vill minnas att då låg havren på över 3:-/kg hos Lantmännen.

Likaså behöver hästen färdigfoder om den äter det? Eller är den lika fin i hull och trivs lika bra med "bara" havre, betfor och kanske lite lucern? Färdigfoder är svindyrt tycker jag.

Är höet man ger analyserat? Ett hö med bra värden gör att en hobbyhäst som tävlar lätt klass i stort sett inte behöver mer än hö och en näve betfor.

Försäkring skiljer massor mellan bolagen, ring runt och be om prisförslag!

Skoning kan också skilja i pris har jag märkt. Min förra hovslagare och nuvarande gör ett lika bra jobb. Min förra tog 500:-/gång och nuvarande tar 750:-/gång. Båda inkl moms.

Foder ingår i stallhyran. Jag köper endast till lucern, tokosel samt b-vit vid pälsfällning..
Har bytt till ett mer ekonomiskt lucern än jag hade innan..

Försäkringen gick jag över i våras, uppäckte att det skulle bli en liten prisskillnad om jag bytte men bestämde mig för att vara kvar hos A iallafall.. Nu kan jag inte byta före mars..

Jag gillar nuvarande hovslagare, han är enligt mig bland de två bästa i stan, och den andre jag kan tänka mig har samma priser..
 
Sv: Minska kostnaderna?

Ja man får ju göra sitt bästa. :) Nä då vet jag faktiskt inte riktigt vad man kan hitta på. Men det finns säkert många andra som har tips. ;)

Ang kiro så är jag med dig där. Jag har haft ut åtskilliga kiro/ryggvet/massörer. Och av dem är det endast en som jag fortsatt ta ut. Men så är det ju med allt. Även tänder, sadelutprovning, veterinärvård, hovar. Man måste prova sig fram och ge folk en chans för att hitta de där människorna som är guld värda. :love: Är man hästägare gäller det att man är engagerad och bryr sig om att leta och granska människor.
 
Sv: Minska kostnaderna?

okej. Min kompis har det rättare sakt för att spara pengar. Alla människor har olika syn på det, hennes syn är att det blir billigare, för henens häst klara de så pass bra. Om du menade med att de lättare kunde blir skador på det, så ja. Det har du rätt i, men kan blir skador närs som helst och hur som helst.
 
Sv: Minska kostnaderna?

har inte läst igenom vad andra svarat nu, men jag har sparat mest på fodret!
analyserar grovfodret så klart, och har letat rätt på ett riktigt bra, vilket gör att man kan räkna ut en riktig foderstat, många slänger åt hästen "det som verkar behövas" och det blir ofta rätt långt ifrån verkligheten.
väljer bort dyra färdigfoder. köper på lösvikt från bonden direkt ist för typ lant**nnen.
foder kostar mer än man tror, så det är helt klart värt att kolla på, helt utan att skära ner på hästens behov eller på kvaliiten sparar jag upp till 50% av dom pengarna.

edit: såg att ditt foder ingår i hyran, men det kan ju stå kvar som tips åt andra som läser tråden!
 
Sv: Minska kostnaderna?

Du verkar ju inte kunna få ner priserna mer eftersom du redan har så pass bra priset på det mest :)

Om du är en duktig ryttare, eller bra på att lära ut så kanske du kan ge lektioner på din häst nångång i veckan?
Passsande medryttare kan ju vara väldigt svårt att hitta, men om det bara kommer någon och rider medan du kollar så kan du ju tjäna en slant, samtidigt som du har full koll på vad som händer med din häst.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Skaffa en betalande medryttare kanske är en god ide? :)
 
Sv: Minska kostnaderna?

Du verkar ju inte kunna få ner priserna mer eftersom du redan har så pass bra priset på det mest :)

Om du är en duktig ryttare, eller bra på att lära ut så kanske du kan ge lektioner på din häst nångång i veckan?
Passsande medryttare kan ju vara väldigt svårt att hitta, men om det bara kommer någon och rider medan du kollar så kan du ju tjäna en slant, samtidigt som du har full koll på vad som händer med din häst.

Nej lektioner på denna häst är uteslutet. Han är inte lämplig som nybörjarhäst och han uppskattar inte att olika människor kommer och rider.

Det spelar ingen roll om jag står där och tittar, han reagerar negativt på nya ryttare och på ryttare som inte rider som han är van.
Detta går sedan ut över min ridning, jag får sitta och "reparera" dagarna efteråt. Då får han hellre vila..

Skaffa en betalande medryttare kanske är en god ide? :)

Jag försöker men det verkar vara svårt att hitta någon som passar.. Tyvärr..
 
Sv: Minska kostnaderna?

Utgifter:

Stallhyra 2000 kr
Försäkring 1155 kr
Hovslagare 525 kr (1050 varannan månad)
Lucern ca 200 kr/månad
Träning dressyr 500kr/månad
Träning hoppning 500 kr/månad (om jag tränar varje vecka)
Lån av transport till träning upp till 300kr/månad

Försöker undvika att köpa onödiga saker, men ibland måste man..
Veterinärkostander är inte inräknade..

Kostar försäkringen 1155 kr/månad? behöver du ha hästen så mycket försäkrad? Själv har jag en låg livförsäkring men mycket vet. vård, det är oftast billigare.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Kostar försäkringen 1155 kr/månad? behöver du ha hästen så mycket försäkrad? Själv har jag en låg livförsäkring men mycket vet. vård, det är oftast billigare.

Ja.
Han står inte överdrivet högt försäkrad, tvärtom under hans egentliga värde.
Jag skulle aldrig våga försämra försäkringen, tänk om något händer..:crazy:
Är övertygad om att ifall jag minskar ner livvärdet så går han och bryter benen imorgon :cool:
 
Sv: Minska kostnaderna?

Blir inte försäkringen ngt billigare om man betalar allt i en klumpsumma? :)
 
Sv: Minska kostnaderna?

Jag tycker att grovfodret är det som får kosta extra, för att få ett bra foder.
Hovslageri är viktigt och om man inte själv är kunnig, bör det också få kosta.
Jag håller nere kostnaderna genom att inte ha hästarna livförsäkrade utan enbart veterinärförsäkrade.
Utrustning kan man hålla nere kostnaderna för genom att köpa begagnat eller att hålla sig på basic-nivån och använda samma saker länge. Ett undantag är sadel: ny eller begagnad spelar väl inte så stor roll men den ska definitivt ligga rätt på hästen annars bytas ut!
Låta bli kurser och träningar förstås, men det är ju kul att rida för instruktör.
Inte söka veterinär "i onödan" utan faktiskt låta hästen hagvila själv vid lätta orenheter i steget som kan bero på vrickningar, stukningar och liknande.
Inte kasta ut pengar på en massa behandlingar med massage, konstiga fodertillägg som inte behövs et c.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Blir inte försäkringen ngt billigare om man betalar allt i en klumpsumma? :)

Kanske det med jag har inte råd att punga upp ca 13000 på en gång.. :angel:
Men man kanske kan börja lägga undan och göra så till nästa år kanske..
Det ska jag kolla upp!:idea:
 
Sv: Minska kostnaderna?

Fast om inte hästen har vart halt mer än en gång på 3 år så hade jag aldrig behållt en så dyr försäkring. Då hade jag hellre valt en mycket billigare och ev lagt mellanskillnaden på ett eget konto - då skulle du säkert ha råd med den veterinärvård hästen behöver den dagen det händer nåt.

Min försäkring kostar 184:- i månaden, helt okej pris för mig :p
 
Sv: Minska kostnaderna?

Jo, men det kommer ta ett bra tag för mig att spara samma summa som jag kan få om något händer.. Tänk om han dör innan jag sparat ihop alla dessa pengar? Om han bryter benet? Måste opereras?
Det kan ju hända imorgon, man vet aldrig..

Det skulle ta nästan 4,5 år att spara ihop till livvärdet och över 8,5 år att spara ihop till veterinärvårdsersättningen om jag sätter undan samma summa varje månad som jag nu betalar i premie..
Risken för att en skada skulle uppstå under alla de åren är bra stor.
 
Senast ändrad:
Sv: Minska kostnaderna?

Jag har gjort så med min ena att hon har bara dubbel veterinärvård med fast självrisk. Då kostar min försäkring drygt 300 i månaden jämfört med dina 1155. Och då är det bara livdelen som du behöver spara ihop. Du behöver heller aldrig vara rädd för att pengarna inte räcker för att ge hästen den veterinärvård den behöver.
Så behöver den opereras är det bara att göra det:)

/Camilla
 
Sv: Minska kostnaderna?

Lösdrift tycker jag är bra på flera sätt, ekonomiskt och bra för hästen. I alla fall mer ekonomiskt än vanlig uppstallning. Att köpa saker begagnade gör jag ofta, speciellt större saker som sadlar och vagnar. Sen använder jag inte täcke heller och därför sparar jag en slant på det. Överhuvudtaget försöker jag reducera antalet saker så mycket som möjligt. När det gäller hovarna är min unghäst ju barfota nu, men kommer sedan att bara skos till vintern så jag kan brodda. Där sparar jag också en slant (om det fungerar vill säga). Inga dyra flugmedel, inga dyra fodertillskott som det ändå inte finns någon forskning på att det fungerar utom möjligen glucosamin ( men inte ens där är forskarna säkra), utan istället ett bra grovfoder med analys och vid ev behov komplettera med kraft/mineralfoder. Sparar många slantar det också!
Det jag satsar på är bra utbildning, eftersom jag har en unghäst. Och de grejer som jag köper begagnat ska vara av bra märken. Och utrustningen ska skötas och förvaras på rätt sätt! En kompis till mig hade en urtjusig bröstsele från 1978, man såg inte att den var använd! Så sköttes den minitiöst också.
Kolla över försäkringen, alla villkor och alla bolag så det passar din häst, observera bara konsekvenserna vid byte av bolag, så du inte står med lös benbit t ex som inte ditt nya försäkringsbolag täcker eftersom det räknas som en grej som händer under uppväxten.
Skaffa medryttare som betalar.
Sen är jag noga med att betala vitt där det går, eftersom jag inte vill stödja brottslighet.
Sen en annan sak, resekostnaderna till och från stall, om man inte har hästen hemma. Det är många som glömmer att räkna på vad det kostar när man gör budgeten för hästen.
Leta på Myrorna efter bra begagnade stallkläder, man behöver inte ha Hööks matchade tröjor och jackor, men skor kan ju vara svårt att hitta begagnat, jag brukar försöka ha två par att variera med så slits de mindre, och de ska också smörjas och tas om hand. Det finns tom overaller att köpa begagnat så man klarar sig. Hjälm däremot ska ju köpas ny. Det var några av mina tips.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Blir inte försäkringen ngt billigare om man betalar allt i en klumpsumma? :)
Jag tror att det är så hos Agria, en av många anledningar till att jag inte har det bolaget. Hos Folksam t ex kostar inte försäkringen mer för att man väljer att dela upp det på månadsbetalning. Min försäkring blev flera tusen kronor billigare hos Folksam än hos Agria, valet att byta var därmed mycket enkel, dessutom blev det bättre villkor. Men som sagt, det är väldigt indviduellt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 025
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp