Bukefalos 28 år!

Minsta mängd hundmat?

F

Fleyta

Min hundvalp, nu 13 veckor gammal, är väldigt liten i maten. Uppfödaren gav väldigt lite anvisningar om maten, men sa att hon använde sig av VOV. Eftersom man inte ska byta mat direkt köpte vi glatt en stor säck för att använda oss av. Första dagarna åt valpen ingenting. Kanske normalt tänkte vi med tanke på miljöombyte och annat, men efter ett tag blev jag orolig och ringde till uppfödaren. Hon sa att valparna inte äter VOV torrt, eller blött i vatten (tack för att man får veta detta). Man får mixtra lite själv sa hon, men hon hade testat att blanda med köttfärs, buljong, fil etc.

Sedan dess har vi försökt med allt känns det som. Hunden äter, men inte ens hälften av den rekommenderade mängden torrfodret. Vid 12-veckors vaccinationen tyckte veterinären att vi skulle testa Hills istället för att det var mer smakrikt och inte behövdes ge i så stora mängder. Han såg inget fel på valpen annars. Hills äter hon ca hälften av rekommenderad mängd på, men inte alls glatt. Hon tar många vändor till och från matskålen innan hon äter lite grann, och lämnar alltid ca hälften. Vi har försökt att blanda i köttbullar, men dessa pillar hon ut och vräker i sig så fort som det bara går.

Under hela dagen springer hon med oss när vi går ut i köket och tittar på oss när vi gör mat till oss själva. V ihar inte gett henne något annat, vi vill ju gärna att hon ska äta av den maten vi ger henne.

Finns det något annat foder där den rekommenderade dagliga mängden mat är mindre än hos Hills? Vi vill ju att hon ska få i sig allt hon behöver, och blandar vi i annat har vi ju liksom ingen koll på vad hon får i sig eller inte.

Hon håller hullet strax under normalt. Man ser inga revben, men de ska ju helst vara lite runda om magen också. Hon är i övrigt väldigt pigg och alert.

Tacksam för hjälp?! :crazy:
 
Sv: Minsta mängd hundmat?

Jag har nog aldrig gett vad som står på säcken. Jag ger alltid mindre. Mina skulle vara tjocka om jag följde råden som står där.
Är så längesen jag hade valp så jag minns inte eller vet inte hur jag skulle göra. Man ska ju inte svälta en valp heller.
Men jag skulle nog lägga upp så mycket som hon brukar äta, och när hon ätit det så skulle jag ta upp skålen. Hon skulle inte få gå och plocka lite när hon vill. Lite hungrig skadar det ju inte att hon blir.
Om du vill blanda med något så blanda med sånt hon inte kan plocka ur bara de bitarna. Om du tex skulle blanda med lite burkmat så lägg i lite vatten så det blir en liten gröt, då kan hon inte plocka ur bara gobitarna. fast det är klart, slicka kan man ju. Och eftersom hon redan förståt att det finns annat gott, så är det nog inget bra förslag. Låta maten svälla i buljong kanske...
Jag hade nog gjort så att låta henne vara lite hungrig. För eftersom hon är pigg för övrigt så är det ju ingen fara med henne. Kanske du kan ge lite majsvälling så du vet hon får vätska i sig.


Jag kollade nu i mina papper jag fick när jag köpte min sista hund. Då fick hon ca 1dl uppblött foder 4ggr per dag när hon var 8 veckor. Det är en schnauzer (mellan). Är kanske lite att gå på om du har en hund av den storleken.
 
Senast ändrad:
Sv: Minsta mängd hundmat?

Vad är det för ras?

Jag har två småhundar som jag fått grått hår av alla försök att få dom äta såpass mkt dom ska ha i sig. Dom ska "bara" ha i sig 2 dl om dagen per vovve. Jag får mixtra med keso, ris, olja, äggula, köttfärs, skinka, köra i mixer, sätta buljong... det är ett h-vete att få i dom två rätt mängd. Jag ger dyrt märkesfoder, det dom gillar bäst av alla vi testat men ändå äter dom ej tillräckligt. Pudeln är väldigt mager, iofs vilka pudlar är tjocka? Men man känner revbenen och det vill jag inte! Ska försöka börja göra mer hemlagade mål igen, gjorde det en period, dom åt mer av det.

Sen har jag en 13-veckors valp (Flat) som älskar sin mat (tack och lov) men han får inte riktigt i sig hela dosen ändå. Han ska äta 8-10 dl/dag av sitt "growth"-foder och som vuxen samma fast av vuxen-fodret.

Prova göra uppblött, blanda i köttfärs, äggula, keso, a-fil osv. Truga på, nån gång sätter hungern in. Vik inte från tider eller fodret. Låt inte maten stå framme utan ha 4 ggr per dag valpen ska äta. tex. 8.00, 12.00, 18.00 och 22.00 (de tiderna ungefär har vi nu till 13-veckors huliganen). Äter han inte upp allt tar vi bort skålen så har han förbrukat sin måltid.

När han blir 4 mån tar man bort kvällsmålet och fördelar 8-10 dl (för min vovve då) på 3 mål istället.

Finns pulverform på djuraffär med "aptitökande" vet inte riktigt vad det är, men kanske något att testa?
 
Sv: Minsta mängd hundmat?

Nu har jag tänkt lite till.
Du skriver att hon plockar ut det goda. Alltså mår hon bra, hon vill bara ha god mat.
Då hade jag inte blandat i något gott för att få henne att äta, då lär du henne snart att det ska vara annat gott i maten.
Jag hade blött det hon ska ha (ev lite mindre så hon äter upp), och kanske hällt på lite majsvälling. Äter hon inte, så hade hon fått vara utan, även om det är en valp. Kanske jag hade gett ett litet litet kex så hon får något i magen. Annars kanske hon börjar må dåligt och inte äter för det.
Skulle hon matvägra för länge, då skulle hon få lite majsvälling. Men jag skulle vänta ut henne ett par dagar iallafall.
Majsvälling är bra om hon matvägrar, då får hon lite näring och vätska i sig. Jag har alltid det hemma när jag har valp, tycker det är bra att ge lite som mellanmål också.
 
Sv: Minsta mängd hundmat?

Jag fick stränga order från uppfödaren med mat.

Majsvälling på morgon och kväll. Då kunde man blanda i foder om man ville.
filmjölk och ägg. + foder.

Majs välling brukar de tycka om. Gör hunden det så blanda fodret i. Nyttit och gott.
Mat 4 gånger per dag. Din hund är ju fortfarande liten . De börjar äta med tiden. Vissa hundar är dåliga på att äta. Då får man ge lite extra.
Jag har haft 3 st rottwailer tikar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 732
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 711
Senast: Bison
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp