Minsta storleken och hopp sits

Barbacka blir det att man naturligt lättar lite i rumpan för att man följer ju med hästen framåt i språnget. Att sitta kvar upprätt ger ju ett jäkla kast över hindret sen oavsett barbacka eller sadel.
Men det finns inga regler som säger hur man måste rida ;)

Jag hoppar barbacka ibland och det blir liksom naturligt att man lyfter lite. Upptäckte det när hästen tog ett oväntat skutt över en bom och stillbilden visade luft under baken. Här med barbackapad.
PXL_20230507_090207604.TS_exported_195737_1683452374813~3.jpg
 
Vi hoppade ofta utan stigbyglar men med sadel som balansövning. Bara för att göra något annorlunda. Då går det ju inte att stå upp. Var aldrig något problem. Problemet med störningen uppstår ju om en står upp och inte orkar hela vägen utan dunsar ner.
 
Tror följsamheten är viktigare än just att stå upp, tänker både på barbacka och damsadel. Jag vet en som hoppar/hoppade terräng i damsadel men kan för mitt liv inte minnas om hon fanns på buke eller jag bara följde henne på sociala medier eller vem det var. Kanske någon här vet? Det var iaf jätteintressant att se henne hoppa, mycket trevlig ridning på jättefina hästar.
Jag undrar om hon inte fanns här på buke åxå. Vill minnas att hon hoppade ganska högt dessutom, jätteduktig.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 757
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 981
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp