Vikten av att kunna läsa av hästens signaler oavsett typ av träning (utbruten)

Bukefalos 30 år!

the_connemara

Trådstartare
Jag ställde jag inte att ge godis mot tryck/eftergift. Jag menar att i de situationerna jag beskrev blir hästen så absorberad av godiset att den inte riktigt reflekterar över vad du gör. Om du rider in en häst och hänger på den vill du kunna uppfatta små signaler från hästen och avbryta, backa om den visar obehag. Står den med huvudet i en hink missar du hela den kommunikationen.
Liksom att en godisbit när du hämtar hästen i hagen döljer att den inte alls vill följa med in och jobba.

Ursäkta jag hoppar in här men detta är så sjukt intressant! Just detta hade jag önskat att man mer pratade om, istället för att det blev matbelöningar är bra eller dåligt. Jag tycker mig se konstantmatning/fri tillgång på något med för högt värde jag inte gillar och var själv totalt frågande till det. Den typen av stress jag uppfattar är dock inget min tränare verkar gilla och det är SVÅRT att balansera bra. Det finns dock superfina exempel (hos Reward Based Riding tex) där du snarare får ut mer information.

Blir hästen absorberad av godiset och inte reflekterar över vad man gör eller kommer fram i hagen utan signaler pga godiset så är det liksom hela situationen kring matbelöningar som inte hanterats rätt. Precis som att en häst inte ska känna obehag när man kommer med en sadel, hoppa över ett hinder pga flykt eller hålla tempot pga den inte har balans/styrka nog att bromsa.

I träning med matbelöningar vill iaf jag ha samma uttryck i hästen som när den hyfsat mätt lugnt står och tuggar sitt hö. Den ska ta belöningar lika lugnt och lätt (!) välja att inte göra det om den är obekväm. Håller dock med om att man ser MYCKET träning med mer spända hästar. Precis som jag inte gillar att man rider rörelser över ekipagets förmåga i spänning och med tryck gillar jag inte att det har blivit likställt med att träna med matbelöningar.

Förtydligande: Jag menar alltså inte att enbart R+ är rätt och R- är fel (det tycker jag inte ens), jag bara önskade vi pratade mer om den finstämda träningen inom båda metoderna! Det är så SJUKT intressant att diskutera vad vi tycker oss se och vad vi önskar mer/mindre av!! Men det är en helt egen tråd jag aldrig kommer våga starta 😅

Ursäkta jag hoppar in här men detta är så sjukt intressant! Just detta hade jag önskat att man mer pratade om, istället för att det blev matbelöningar är bra eller dåligt. Jag tycker mig se konstantmatning/fri tillgång på något med för högt värde jag inte gillar och var själv totalt frågande till det. Den typen av stress jag uppfattar är dock inget min tränare verkar gilla och det är SVÅRT att balansera bra. Det finns dock superfina exempel (hos Reward Based Riding tex) där du snarare får ut mer information.

Blir hästen absorberad av godiset och inte reflekterar över vad man gör eller kommer fram i hagen utan signaler pga godiset så är det liksom hela situationen kring matbelöningar som inte hanterats rätt. Precis som att en häst inte ska känna obehag när man kommer med en sadel, hoppa över ett hinder pga flykt eller hålla tempot pga den inte har balans/styrka nog att bromsa.

I träning med matbelöningar vill iaf jag ha samma uttryck i hästen som när den hyfsat mätt lugnt står och tuggar sitt hö. Den ska ta belöningar lika lugnt och lätt (!) välja att inte göra det om den är obekväm. Håller dock med om att man ser MYCKET träning med mer spända hästar. Precis som jag inte gillar att man rider rörelser över ekipagets förmåga i spänning och med tryck gillar jag inte att det har blivit likställt med att träna med matbelöningar.

Förtydligande: Jag menar alltså inte att enbart R+ är rätt och R- är fel (det tycker jag inte ens), jag bara önskade vi pratade mer om den finstämda träningen inom båda metoderna! Det är så SJUKT intressant att diskutera vad vi tycker oss se och vad vi önskar mer/mindre av!! Men det är en helt egen tråd jag aldrig kommer våga starta 😅
Men en tråd som borde startas. 👀 Håller med om att det är ett sjukt intressant område att nörda ner i!

Jag tycker också det är jätteintressant!

Och det jag vill ha fram är just det, nyanserna. Vikten av att tolka signaler! Och inte sudda ut dem, varken med obehag eller godis.

Det är svårt, men roligt att reflektera kring.
Att belöna med godis i rätt ögonblick är svårt. Så jag använder inte det i träningen utan slänger bara till dem en morot ibland när de redan är avslappnade och nöjda.

Jag har lämnat den klassiska ”innetygel till ytterskänkel” då jag tycker att man ofta låser upp hästen i spänning och obalans på yttertygeln. Varför är det bättre att hänga i yttertygel än i innetygel? De ska ju bära sig själva i balans. Jag rider numera enligt Albert Voorns system: ”Do as little as possible but as much as necessary”. Det är ett väldigt avskalat system som ger positiva, och väldigt signalkänsliga hästar. Det är medfört att jag har blivit mer signalkänslig 🙂

Och ja, kanske behöver ämnet brytas ut från originaltråden.

Och min poäng är att du inte ens i de situationerna döljer signalerna. Bara för att de gör något är inte samma sak som att de är okej med det.
I vissa fall skulle godis i en sån situation tom göra signalerna tydligare. Ta tex inridnings situationen du nämner. Alva skulle absolut stå kvar i en sådan situation och äta även om hon inte är bekväm men det skulle fortfarande synas på henne att hon inte är bekväm. Ffa i hur hon äter och ansikts utryck. Men skulle absolut kunna resultatera i en farlig situation om man inte är uppmärksam på dessa signaler.

Mirax, som lät blir introvert och inte alls visar lika tydligt mer än ett spänt ansikts utryck att han inte är bekväm (men reagerar kraftigt när sista strået läggs på stacken) skulle däremot börja äta hetsigt ju mer obekväm han blir för att tillslut sluta äta helt, långt innan han gått över tröskeln där han riskerar att explodera.

Godis kan manipulera beteendet, precis lika väl som tryck och eftergift och ser du enbart på beteendet kan det väl dölja kommunikation men godis döljer inte kroppsspråket och hästen slutar inte tala bara för att du ger den något gott.
Så länge hästen ger signaler som man kan läsa av har jag inga synpunkter 🙂
Men man ser mkt av den andra sorten…

Jag vet inte varför du tar upp tryck och eftergift som motsats hela tiden? Måste man välja?

Så länge hästen ger signaler som man kan läsa av har jag inga synpunkter 🙂
Men man ser mkt av den andra sorten…

Jag vet inte varför du tar upp tryck och eftergift som motsats hela tiden? Måste man välja?
Jag tog upp det för att illustrera min poäng. Att båda metoderna kan försvåra lik väl förenkla kommunikation, lik väl tvinga som ge ett val. Ingen stans har hag sagt att man måste välja? Snarare tvärtom om?

Det var du som sa att godis hindrar all kommunikation och det var det jag reagerade på och argumenterade mot. Om godis hindrar kommunikation, vad finns då att använda istället? Vad skulle jag använda som motsats menar du? Jag tog flera exempel på hur både belönings baserat likväl tryck och eftergift kan användas både för att dölja, likväl stötta kommunikation. Tvinga likväl som att ge hästen val.

Och ja, man ser att det missas signaler och hästars gränser körs över inom +R lr mutas genom saker de inte är trygga med men ser ju också precis lika ofta hästar som pushas över sina gränser med -R oxå.

Det är liksom dit jag vill komma. Även om jag personligen föredrar den ena metoden framför den andra så är hur hästen upplever det som är det viktigaste och där beror det mer på hästen som individ och människans skicklighet inom vald metod huruvida det sker nyanserad kommunikation mellan bägge parter eller inte.

Jag tog upp det för att illustrera min poäng. Att båda metoderna kan försvåra lik väl förenkla kommunikation, lik väl tvinga som ge ett val. Ingen stans har hag sagt att man måste välja? Snarare tvärtom om?

Det var du som sa att godis hindrar all kommunikation och det var det jag reagerade på och argumenterade mot. Om godis hindrar kommunikation, vad finns då att använda istället? Vad skulle jag använda som motsats menar du? Jag tog flera exempel på hur både belönings baserat likväl tryck och eftergift kan användas både för att dölja, likväl stötta kommunikation. Tvinga likväl som att ge hästen val.

Och ja, man ser att det missas signaler och hästars gränser körs över inom +R lr mutas genom saker de inte är trygga med men ser ju också precis lika ofta hästar som pushas över sina gränser med -R oxå.

Det är liksom dit jag vill komma. Även om jag personligen föredrar den ena metoden framför den andra så är hur hästen upplever det som är det viktigaste och där beror det mer på hästen som individ och människans skicklighet inom vald metod huruvida det sker nyanserad kommunikation mellan bägge parter eller inte.
Så är vi överens 😃

Det handlar om så mycket, läsa av individen, utgå ifrån ålder, vad den varit med om innan och situationen. Hur svår är den för denna individ.

Nu tränar min kompis redan 1åringarna att gå en liten promenad med människor, annan häst. Där brukar vi se till varje individ, vissa har svårare för det och andra lättare.
Triggerstapling.

Nu gick jag med en 2 åring igår som är väldigt cool men märkte att han blev lite osäker när hans sällskap i hagen började springa.
Då var det perfekt att de redan finns gräs så då får han beta o det fick han göra ganska länge tills jag kände att han inte alls va stressad längre. Då hade vi ändå rört oss bort från flocken under tiden.

Äpplen för denna individ blir för gott och han blir alldeles för på att ge äpplen under tiden vi gör något.
Han får äpplen efteråt i hagen.

Jag jobbar både med belöning och tryck 🙂
Men jag vill inte be dem om för mycket och mista förtroendet. Därför jag låter allt ta tid.

Jag tränar mina hästar med morötter (mest för att de inte får äta annat godis än morotsslantar pga tänderna).

Jag har aldrig upplevt att godiset hindrar deras kommunikation. Vår stora vägrar komma in oavsett godis eller ej när han inte vill komma in. Tanten struntar helt i sitt godis om hon inte vill göra det jag ber om (och då är hon ett matvrak av rang). Jag uppfattar att mina hästar blivit betydligt mer tydliga i sin kommunikation sen jag började träna med godis. Den Lille är inriden med godis, han kommunicerar mycket tydligt när något är otäckt, helt omöjligt att missa.

Jag tränar dock både r+ och r-, men försöker i möjligaste mån lära in nya saker med r+, så hästarna får en positiv upplevelse från början. Jag jobbar också mycket med tid, jag har inte bråttom. Hellre att det tar tid och hästen är med än att jag tvingar mig på den.

När vi fick prova matbelöningar systematiskt en gång med etologer fick jag en känsla av att olika hästar klarade av det helt olika.

"Vår" häst klarade det inte alls, det blev stress, tappade belöningar, ofokuserat och väldigt dålig känsla. Men jag såg andra som lyckades väl. "Vår" häst blev lugn, positiv och fokuserad av tryck eftergiftövningar som vi också gjorde, det fungerade mycket bra och kändes bra i magen. (tryck eftergift gällande övningar med sadel, lyfta upp, lyfta av, vara uppmärksam på respons osv, iom att den hästen hade lite spänningar vid sadling sedan innan hen kom till stallet.)

Jag gillade mest när de pratade om tecken på uppskattning som klia i mankammen osv.

Tycker också det är intressant att arbeta vid borstning med att vara mycket uppmärksam på känslan i det och hästens reaktioner.

När vi fick prova matbelöningar systematiskt en gång med etologer fick jag en känsla av att olika hästar klarade av det helt olika.

"Vår" häst klarade det inte alls, det blev stress, tappade belöningar, ofokuserat och väldigt dålig känsla. Men jag såg andra som lyckades väl. "Vår" häst blev lugn, positiv och fokuserad av tryck eftergiftövningar som vi också gjorde, det fungerade mycket bra och kändes bra i magen. (tryck eftergift gällande övningar med sadel, lyfta upp, lyfta av, vara uppmärksam på respons osv, iom att den hästen hade lite spänningar vid sadling sedan innan hen kom till stallet.)

Jag gillade mest när de pratade om tecken på uppskattning som klia i mankammen osv.

Tycker också det är intressant att arbeta vid borstning med att vara mycket uppmärksam på känslan i det och hästens reaktioner.

Jag har två valacker som har HELT olika förhållande till matbelöningar och andra sorters positiva förstärkningsmetoder. Han som är min ridhäst funkar relativt väl med matbelöningar om jag ser till att han fått äta sig mätt på hö innan och godiet är "lagom" gott. Han kan bli lite bufflig, men absolut inget ohanterbart. Med honom använder jag matbelöning i det mesta vi tränar från marken. Den här hästen är dock inte så intresserad av att bli klappad, har inte egentligen sett några tecken på att han uppskattar det (inte ogillar heller iofs, men det går absolut inte att använda kli och klapp som belöningsmetod).

Den andra valacken (som vanligtvis rids av min dotter, men arbetas från marken av mig) blir "galen" av godis - han älskar det alldeles för mycket och närmar sig med munnen vidöppen :D Jag kan använda godis vid väl utvalda tillfällen som vid stretchövningar men BARA då, så att han vet att han bara belönas med godis vid vissa exakta tillfällen. Och det spelar liksom ingen roll om det är morötter eller höpellets - allt ätbart är GOTT enligt honom! Men den här hästen ÄLSKAR också gos och kli och ber regelbundet om att bli gosad med, kliad i mankammen osv så det funkar faktiskt mycket bättre som positiv förstärkning!

Så visst är hästarna olika! :)

Jag började med godis som belöning på en kurs om träning från marken. Min häst blev under de två dagarna som kursen höll på bara mer och mer speedad. När vi skulle åka hem hoppade hon över bommen och var allmänt stressad. Jag trodde inte godis var något för oss.

Sen träffade jag min nuvarande tränare och lärde mig hur, jag skulle använda godis. Hon är också väldigt noggrann att inkludera hästens känsla i träningen. Att lära hästen avslappning är A och O. Nu använder jag godis och upplever också att vår kommunikation är tydligare. Jag använder både tryck och eftergift i min träning men det som ökar motivationen bäst är helt klart beröm och godis.

En kompis häst blev alldeles för taggad med godis, så han fick höpellets lr lucernhack vid träning. Ff en belöning, men inte så pass att allt fokus hamnade där.

Minns en gång när vi skulle sko min ena, som varit stökig i omgångar. Just då så stod han som ett ljus om han fick tugga på nått. Under samma session så börhade jag med hack, fick växla till höpellets, sen musli, och till sist karra för att hålla fokus på honom 😅

Jag använder mig mycke av mutor, delvis av liite säkerhetstänk. De får t.ex karra när jag släpper dom i hagen. Avleder dom från dedär tvärkasta å lobba iväg. Även blivit så att när jag tar ut dom en å en så står första kvar å väntar och tycker att han ska få en till.
Innebär i sin tur att bägge kan ta sig tiden att dricka då oxå istf för att jaga ikapp.

Får även karra när vi ska in. En när de kommer och en när grimman är på.

Och nått litet i krubban (typ 1 höpellets) vid intag. Allt som gör dom mer troliga att gå dit jag vill 😅

Justja, även vid uppsittning får dom nått.

Jag vill ju själv ha "mutor" för det jag ska göra så 😅 skulle ju inte tagga gå på jobbet utan lön liksom 🤔

Samtidigt så känns det ibland lite 'elakt' när man typ väntar ut dom. Ena får med jämna mellanrum för sig att han inte vill ha grimman och gå ut. Det ska snurras i boxen flera varv först. Jag står och väntar tills han kommer. Så han "väljer" ju att komma, men han har ju inget annat val heller? Skulle ju kunna gå in å fånga, men känns inte heller rätt. 🤷‍♀️

När jag köpte min häst så hade jag sett andra som klickertränade och ville också träna på det sättet. Började klickerträna på egen hand och hade ganska snart en sur häst som kunde bita mig under träningen... Gav upp klickerträning och gick över till NH, men en tränare som kom ut och hjälpte mig träna min häst. Det gick superbra och min häst är fortfarande, nästan fyra år senare, lätthanterad tack vara den träningen.

Något år efteråt ville jag testa klickerträning igen och tog en onlinelektion med en klickertränaren. Såhär i efterhand förstår jag mig inte på hennes system. Efter lektionen tränade jag på egen hand och efter ungefär två pass hade jag återigen en häst som var sur och började bita mig under träningspasset. Gav upp klickerträningen igen och var väl vid det här laget ganska övertygad om att positiv förstärkning inte fungerar på hästar 😅

Ungefär ett halvår senare råkade jag se att en klickertränare skulle ha kurs i närheten av mig och anmälde mig lite spontant till kursen. Det var utan tvekan den bästa kurs jag någonsin gått! Den tränaren gav en grundlig introduktion till teorin bakom både positiv och negativ förstärkning vilket gjorde det mycket enklare för mig att analysera varför min häst hade blivit sur i mina tidigare försök.

Jag fortsatte träna för den tränaren och tränar numera nästan enbart med positiv förstärkning. Jag tror att när man tränar med matbelöningar är det otroligt viktigt att man faktiskt förstår hur beteenden formas och hur inlärning fungerar. Tyvärr tycker jag den kunskapen är ganska låg bland hästmänniskor. Jag har träffat så många hästmänniskor som hävdar att dom tränar med positiv förstärkning eftersom dom lärt sina hästar att eftergiften är en belöning...

En kompis häst blev alldeles för taggad med godis, så han fick höpellets lr lucernhack vid träning. Ff en belöning, men inte så pass att allt fokus hamnade där.

Minns en gång när vi skulle sko min ena, som varit stökig i omgångar. Just då så stod han som ett ljus om han fick tugga på nått. Under samma session så börhade jag med hack, fick växla till höpellets, sen musli, och till sist karra för att hålla fokus på honom 😅

Jag använder mig mycke av mutor, delvis av liite säkerhetstänk. De får t.ex karra när jag släpper dom i hagen. Avleder dom från dedär tvärkasta å lobba iväg. Även blivit så att när jag tar ut dom en å en så står första kvar å väntar och tycker att han ska få en till.
Innebär i sin tur att bägge kan ta sig tiden att dricka då oxå istf för att jaga ikapp.

Och nått litet i krubban (typ 1 höpellets) vid intag. Allt som gör dom mer troliga att gå dit jag vill 😅

Jag vill ju själv ha "mutor" för det jag ska göra så 😅 skulle ju inte tagga gå på jobbet utan lön liksom 🤔

Samtidigt så känns det ibland lite 'elakt' när man typ väntar ut dom. Ena får med jämna mellanrum för sig att han inte vill ha grimman och gå ut. Det ska snurras i boxen flera varv först. Jag står och väntar tills han kommer. Så han "väljer" ju att komma, men han har ju inget annat val heller? Skulle ju kunna gå in å fånga, men känns inte heller rätt. 🤷‍♀️
Vad är karra??

Jag använder mycket godis i min träning med min häst och tycker det fungerar väldigt bra.
Inget som påverkar min förmåga att läsa av hennes signaler, tvärtom faktiskt.

Tex när vi rider ut och hon är modig och går förbi något hon upplever som läskigt/obehagligt. Hon litar på mig och går alltid när jag ber henne även fast hela hennes väsen säger nej.
Så stannar vi en bit ifrån, andas ut, äter lite godis vilket också hjälper henne att slappna av igen. Hon är en häst som har lätt för att triggerstapla och pausen med godis ger en liten reset i det.

Utan att alls vara expert tror jag du är rätt på en sak, du använder godis som AVLEDNING (och som du också skriver som muta :D )

Det är ett helt okej användningsområde för godis/belöningar med, jag använder det vid flera olika tillfällen (god mat i transporten för att avleda att det inte är kul alls åka transport, ett hönät när de skos, godis för att dra sadelgjorden, karamell om de blir rädda för något osv) och gillar det själv skarpt. Men det är egentligen inte en träningsmetod som R+ är, utan en avledning. Och avledning är bra, man vinner mycket på att kunna avleda och skapa bra förutsättningar för att kunna träna (mental avspändhet, positiv inställning till träningen, minskad stress) men det är en annan sak än själva träningen.

Utan att alls vara expert tror jag du är rätt på en sak, du använder godis som AVLEDNING (och som du också skriver som muta :D )

Det är ett helt okej användningsområde för godis/belöningar med, jag använder det vid flera olika tillfällen (god mat i transporten för att avleda att det inte är kul alls åka transport, ett hönät när de skos, godis för att dra sadelgjorden, karamell om de blir rädda för något osv) och gillar det själv skarpt. Men det är egentligen inte en träningsmetod som R+ är, utan en avledning. Och avledning är bra, man vinner mycket på att kunna avleda och skapa bra förutsättningar för att kunna träna (mental avspändhet, positiv inställning till träningen, minskad stress) men det är en annan sak än själva träningen.
För att inte tala om ombetining. Min förra häst var rätt för skrapande ljud på grus. Så en dag så satte jag mig på en stol på ridbanan, skrapade pyttelite med foten. Gav godis. Höll på i kanske 5 min och kunde gå från pyttelite skrap till att verkligen göra 100% av det obehagliga ljudet utan rädslereaktion, utan bara "var är godisen?".

Så pass att jag efter de där 5 min fick henne att byta fokus helt från den läskiga (kommer inte ihåg vad) genom att skrapa med foten på gruset och hon direkt vänder på huvudet och ska ha godis.

Otroligt kraftfullt verktyg. Jag hade innan kämpat med det där ett tag, fick gå upp på pallen SÅ försiktigt innan :rofl: Vilket också visar hur otroligt hemmablind man blir. Hur många kurser har jag gått i det här liksom? Och det tog mig rätt långt tid att komma på att jag bara kunde ombetinga ljudet :angel::rofl:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka