the_connemara
Trådstartare
Jag ställde jag inte att ge godis mot tryck/eftergift. Jag menar att i de situationerna jag beskrev blir hästen så absorberad av godiset att den inte riktigt reflekterar över vad du gör. Om du rider in en häst och hänger på den vill du kunna uppfatta små signaler från hästen och avbryta, backa om den visar obehag. Står den med huvudet i en hink missar du hela den kommunikationen.
Liksom att en godisbit när du hämtar hästen i hagen döljer att den inte alls vill följa med in och jobba.
Ursäkta jag hoppar in här men detta är så sjukt intressant! Just detta hade jag önskat att man mer pratade om, istället för att det blev matbelöningar är bra eller dåligt. Jag tycker mig se konstantmatning/fri tillgång på något med för högt värde jag inte gillar och var själv totalt frågande till det. Den typen av stress jag uppfattar är dock inget min tränare verkar gilla och det är SVÅRT att balansera bra. Det finns dock superfina exempel (hos Reward Based Riding tex) där du snarare får ut mer information.
Blir hästen absorberad av godiset och inte reflekterar över vad man gör eller kommer fram i hagen utan signaler pga godiset så är det liksom hela situationen kring matbelöningar som inte hanterats rätt. Precis som att en häst inte ska känna obehag när man kommer med en sadel, hoppa över ett hinder pga flykt eller hålla tempot pga den inte har balans/styrka nog att bromsa.
I träning med matbelöningar vill iaf jag ha samma uttryck i hästen som när den hyfsat mätt lugnt står och tuggar sitt hö. Den ska ta belöningar lika lugnt och lätt (!) välja att inte göra det om den är obekväm. Håller dock med om att man ser MYCKET träning med mer spända hästar. Precis som jag inte gillar att man rider rörelser över ekipagets förmåga i spänning och med tryck gillar jag inte att det har blivit likställt med att träna med matbelöningar.
Förtydligande: Jag menar alltså inte att enbart R+ är rätt och R- är fel (det tycker jag inte ens), jag bara önskade vi pratade mer om den finstämda träningen inom båda metoderna! Det är så SJUKT intressant att diskutera vad vi tycker oss se och vad vi önskar mer/mindre av!! Men det är en helt egen tråd jag aldrig kommer våga starta