Miraklet i Gullspång

Ja, men det sa de ju efter de blivit osams. Men hur gick de från att mötas med champagneflaskor och blommor, ett guds mirakel, till att se varandra som ormmänniskor man är glad om man inte är släkt med?

May är tydligen fortfarande övertygad om att Olaug är Litas tvilligsyster. Hon tror ännu på att Olaug manipulerade sitt blod.
 
Jag går mer på stämningen när dom träffades och umgicks mer än på vad som alltid sas, när dom träffades på gården hade dom ju inte mött varandra ännu och efter det gick det ju snabbt utför verkade det som. Det var ganska tydligt tycker jag att Olaug såg ner på dom ganska direkt hon gick ur bilen.

Det är ju just därför kan jag tänka mig att hon förklarade det lite kort, en del som anser sig som väldigt duktiga och har en vana att se ner på andra upplever jag ofta har ett behov av att förklara saker och ting.
Jag gissar att det gick utför pga att de försökte frälsa Olaug vid besöket och hon var inte intresserad.
 
May är tydligen fortfarande övertygad om att Olaug är Litas tvilligsyster. Hon tror ännu på att Olaug manipulerade sitt blod.
Hon framstod ju också som den som var mest övertygad om tecken från ovan, och den som mest styrdes av sina känslor. T ex - jag gjorde illa mig, ett tecken från gud att jag borde bo i Gullspång! Och där är tavlan, det är ett tecken från gud att jag borde bo här. Och nu drömde jag om en orm, Olaug är en orm i förklädnad!
 
Jag går mer på stämningen när dom träffades och umgicks mer än på vad som alltid sas, när dom träffades på gården hade dom ju inte mött varandra ännu och efter det gick det ju snabbt utför verkade det som. Det var ganska tydligt tycker jag att Olaug såg ner på dom ganska direkt hon gick ur bilen.

Det är ju just därför kan jag tänka mig att hon förklarade det lite kort, en del som anser sig som väldigt duktiga och har en vana att se ner på andra upplever jag ofta har ett behov av att förklara saker och ting.
Jag fick intrycket att hon inte umgås i rika konstnärskretsar, utan i kretsar där andra står under henne. Dummare, okunnigare, fattigare.

Att det fanns en tragisk bakgrund där, att hon egentligen inte är rik eller bildad, men har uppfostrats till att hon borde vara det, att hon är förmer. Och därför har ett behov av att hävda sig.

Jag funderar fortfarande på om hon kanske var ett lebensborn-barn.
 
Jag gissar att det gick utför pga att de försökte frälsa Olaug vid besöket och hon var inte intresserad.
Kanske. Fast de sa ju att de inte alls brydde sig vad hon trodde på. I början verkade ju Olaug mest lite road av att de var så religiösa, men sen hatade hon dem ju närmast.
 
Jag förstår att de blev osams, men inte egentligen vad som hände som fick dem att tycka så hemskt illa om varandra.
Jag kom på nu att var det inte det att Olaug inte ville släppa spåret om att hennes ev syster blev mördad som gjorde att det blev en väldig spricka emellan dom?
 
Kanske. Fast de sa ju att de inte alls brydde sig vad hon trodde på. I början verkade ju Olaug mest lite road av att de var så religiösa, men sen hatade hon dem ju närmast.
Jag tänker att dokumentären är väldigt vinklad och resigerad. Att det kan vara svårt att tolka vad som är vad.
Här är ett repotage med Olaug där hon uttalar sig. Lite frågor från tråden kommer upp.

https://www.klikk.no/reportasje/mirakelet-i-gullspang-olaug-fikk-livet-snudd-pa-hodet-7392153
 
Jag fick intrycket att hon inte umgås i rika konstnärskretsar, utan i kretsar där andra står under henne. Dummare, okunnigare, fattigare.

Att det fanns en tragisk bakgrund där, att hon egentligen inte är rik eller bildad, men har uppfostrats till att hon borde vara det, att hon är förmer. Och därför har ett behov av att hävda sig.

Jag funderar fortfarande på om hon kanske var ett lebensborn-barn.
Jag missade din kommentar om lenensbornbarn, det hade ju varit riktigt intressant.
Men om Olaug vet om det eller inte så är jag inte säker på att hon skulle vara öppen med det?
Jag tycker det går emot så mycket av hur hon vill framställa sig själv och även sin familj.
Även hon inte växt upp fattigt så har det nog varit torftigt på många sätt att växa upp i Nordnorge.
 
Jag missade din kommentar om lenensbornbarn, det hade ju varit riktigt intressant.
Men om Olaug vet om det eller inte så är jag inte säker på att hon skulle vara öppen med det?
Jag tycker det går emot så mycket av hur hon vill framställa sig själv och även sin familj.
Även hon inte växt upp fattigt så har det nog varit torftigt på många sätt att växa upp i Nordnorge.
Jag tänker om det var så att hon är fosterbarn. Hon måste ju kommit nånstansifrån. Och hur det nu är så verkar det ju som hennes ursprung inte var något man ville prata om.

I filmen fattade jag det som att det var tydligt att hon var fosterbarn, men i intervjun är det osäkert.

Är hon inte fosterbarn så är det ju inte så konstigt. Men om hon var det.

Jag kan inget om Norge, men det låter för mig rimligt att hon inte egentligen var uppvuxen så rikt och borgerligt.

Tavlan tänker jag kunde ha en ganska enkel förklaring. Olaug och syskonen kom från samma trakt och samma generation. Man kan tänka sig att de skulle ha ungefär samma smak, vara uppvuxna med liknande inredning. En sån där broderad tavla kanske är standard där, och kändes därför för båda hemtrevligt. Men är inte lika standard i dagens Gullspång.

Som jämförelse - jag har en kollega som kommer från samma socialgrupp, yrke, generation och land som min mamma. Första gången jag kom hem till dem kände jag mig otroligt hemma. Det kändes som att komma hem till hemmet jag är uppvuxen i. Även om jag aldrig varit där förr.
 
Jag tror inte de var släkt. Olaug kan komma var som helst ifrån Norge. Hennes födelsebevis var ju extremt märkligt och daterat när hon var 21 år! Det kan vara fusk rakt igenom.
En van släktforskare har skrivit i en släktforskargrupp på Facebook att de datumen på papprena var datumen när de lämnades ut.
Om jag minns rätt så stod ju datumet de visade nere (till höger?) på pappret, hade det varit hennes födelsedatum hade det ju stått längre upp, i början.
 
Olaugs behov av att påvisa sin uppväxt som fin och att hon fick bli del av en fin familj är ganska klassiskt beteende för hur adoptiv eller fosterbarn gärna påvisar att de har fått en bra uppväxt och lyckats i livet trots att de blev "bortvalda".

Hon säger ju rakt ut till de andra att hon anser att de har vuxit upp fattigt. Det är ju en rätt sårande kommentar och inte så konstigt att de andra reagerar. Det blir ju ganska tydligt att Olaug inte vill vara släkt med dem.

Systrarna går ju i försvar såklart, en av dem säger ju tom att deras pappa valde att lämna bort den elaka tvillingen. Även om hon inte säger det rakt ut till Olaug.

Måste vara skönt att det visade sig att de inte var släkt när de så uppenbart inte gillade varann.

Som dokumentär är den ju rätt dålig, filmaren är ju alldeles för involverad i historien och försöker ju styra handlingen och systrarna. Tycker hon ganska tydligt tar parti för systrarna på gården.
Synd, för historien är ju ganska spännande.
 
Jag gillade att den inte kändes som andra dokumentärer. Ibland lite regisserat, filmskaparens engagemang osv. Det är ju väldigt mycket Twin peakskänsla över den, tycker jag. Och det gillar jag. Jag blev frustrerad över att många saker som nämndes inte följdes upp och fick några svar, men samtidigt gjorde den stort avtryck (kanske pga det).
 
Som dokumentär är den ju rätt dålig, filmaren är ju alldeles för involverad i historien och försöker ju styra handlingen och systrarna. Tycker hon ganska tydligt tar parti för systrarna på gården.
Synd, för historien är ju ganska spännande.
Det här. I mina ögon var den skit som dokumentärfilm. Jag tror att den hade kunnat göras mycket bättre. Å andra sidan kanske det hade gjort den ointressant? Det är ju en rätt märklig historia.
 
Man blir ju nästan lite sugen att skaffa Aftonbladet plus :p

IMG_7424.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp