Miraklet i Gullspång

Jag såg den på bio och jag tycker den var allmänt trist. Kanske är Olaug syster till de andra fast antagligen inte. Minns inte en sak - var Olaug och Lita födda på samma BB? Ett litet eller stort? Kanske var meningen med det hela att det skulle komma fram att Lita knappast begått självmord. När någon begår självmord så känner anhöriga ofta skuld. "Kunde vi gjort mer för henne"?.

Jag jobbar inom vården. En gång så hade vi två patienter på samma avdelning som var födda på samma dag. De hade samma namn, men den hade ett namn till. Typ Per och Per Olof, figurerade namn pga tystnadsplikt. Och de dog dessutom samma år men med flera månaders mellanrum. För övrigt så var de inte alls lika varandra. Det där tycker är ganska märkligt men det var säkert bara slumpen.
 
Jag såg den på bio och jag tycker den var allmänt trist. Kanske är Olaug syster till de andra fast antagligen inte. Minns inte en sak - var Olaug och Lita födda på samma BB? Ett litet eller stort? Kanske var meningen med det hela att det skulle komma fram att Lita knappast begått självmord. När någon begår självmord så känner anhöriga ofta skuld. "Kunde vi gjort mer för henne"?.

Jag jobbar inom vården. En gång så hade vi två patienter på samma avdelning som var födda på samma dag. De hade samma namn, men den hade ett namn till. Typ Per och Per Olof, figurerade namn pga tystnadsplikt. Och de dog dessutom samma år men med flera månaders mellanrum. För övrigt så var de inte alls lika varandra. Det där tycker är ganska märkligt men det var säkert bara slumpen.
Olaug var fosterbarn och hennes födelseattest var skum så det fanns mycket frågetecken runt hennes ursprung.
Det är inte ens säkert att hennes födelsedatum stämde.
Lita var född hemma på gården och skulle enligt kyrkboken vara tvilling men den andra tvillingen lär ha varit dödfödd, vilket systrarna nu tvivlade på efter att ha träffat Olaug.
 
Miraklet i Gullspång finns på svtplay.
Ni som har sett den, vad tycker ni?
Har ni några teorier? :nailbiting:

Vad är er teori om Lita? Dog hon av hjärtsvikt eller blev mördad? Och vad var grejen med perukerna? Eller kan den andra ljushåriga som sågs i bilen vara Olaug?

Vad tror ni hände med dna testet? Det första visade att de var släkt...

Sista samtalet till Maria från Olaug var grymt obehagligt. :nailbiting:

Jag hoppas att det finns fler som känner ett behov av att diskutera den!
Jag tänker att filmmakaren verkar velat hålla en del saker lite luddiga.

T ex undrar jag vart Olaug hamnade när hon adopterades bort? Hon pratar om att hon varit militär, och den nya släkten att hon är fint folk.

Och familjehistorien öht, de var ju halvsyskon, så vad hände med Astrid och Olaugs mamma?

Det känns som att det finns en massa kontext som fattas. Familjehistoria, social kontext, som skulle göra att man förstod personerna i filmen bättre.
 
Jag såg den på bio och jag tycker den var allmänt trist. Kanske är Olaug syster till de andra fast antagligen inte. Minns inte en sak - var Olaug och Lita födda på samma BB? Ett litet eller stort? Kanske var meningen med det hela att det skulle komma fram att Lita knappast begått självmord. När någon begår självmord så känner anhöriga ofta skuld. "Kunde vi gjort mer för henne"?.

Jag jobbar inom vården. En gång så hade vi två patienter på samma avdelning som var födda på samma dag. De hade samma namn, men den hade ett namn till. Typ Per och Per Olof, figurerade namn pga tystnadsplikt. Och de dog dessutom samma år men med flera månaders mellanrum. För övrigt så var de inte alls lika varandra. Det där tycker är ganska märkligt men det var säkert bara slumpen.
Nej, de var födda hemma. Barnmorskan som hjälpte dem sa att den förstfödda tvillingen var dödfödd och tog med sig kroppen. Fast hon var inte dödfödd, utan adopterades bort.

De gjorde ju ett DNA-test, som visade att de var halvsyskon. Alltså att Olaug och de andra hade samma pappa men olika mammor.
 
Men vilket dnatest visade rätt?
Nu har jag kommit så långt i filmen att man fick se det andra testet. Det verkade ju ha gjorts i övervakad miljö, och jag skulle säga att det stämmer.

Och att de fuskade med det första för att de ville att Olaug skulle vara systern, att det skulle vara ett mirakel.
 
Nu har jag kommit så långt i filmen att man fick se det andra testet. Det verkade ju ha gjorts i övervakad miljö, och jag skulle säga att det stämmer.

Och att de fuskade med det första för att de ville att Olaug skulle vara systern, att det skulle vara ett mirakel.
Ok, jag såg inte hur det första gick till.
 
Jag tänker att filmmakaren verkar velat hålla en del saker lite luddiga.

T ex undrar jag vart Olaug hamnade när hon adopterades bort? Hon pratar om att hon varit militär, och den nya släkten att hon är fint folk.

Och familjehistorien öht, de var ju halvsyskon, så vad hände med Astrid och Olaugs mamma?

Det känns som att det finns en massa kontext som fattas. Familjehistoria, social kontext, som skulle göra att man förstod personerna i filmen bättre.
Mamman dog ju när Astrid var runt 11.
 
Nu har jag kommit så långt i filmen att man fick se det andra testet. Det verkade ju ha gjorts i övervakad miljö, och jag skulle säga att det stämmer.

Och att de fuskade med det första för att de ville att Olaug skulle vara systern, att det skulle vara ett mirakel.
Det är vad Olaug säger i Norska intervjuver också. Hon fick aldrig se resultatet på det första testet och det var därför hon ville ha ett nytt.
Systrarna har inte kunnat visa upp resultatet från det första för det finns enligt dom inte kvar.
Jag tycker att det är märkligt att ingen mer än dom fått tagit del av det om det nu var sant.
 
Det är vad Olaug säger i Norska intervjuver också. Hon fick aldrig se resultatet på det första testet och det var därför hon ville ha ett nytt.
Systrarna har inte kunnat visa upp resultatet från det första för det finns enligt dom inte kvar.
Jag tycker att det är märkligt att ingen mer än dom fått tagit del av det om det nu var sant.
Det är väl inte sant, tänker jag.

Man fick intrycket att Kari verkligen saknade sin syster, att det var en sorg både att hon dött och att de inte fått sörja henne ordentligt eftersom hon skulle ha begått självmord, och så hemskt gärna hade velat ha henne tillbaka.
 
Mamman dog ju när Astrid var runt 11.
Jag missade det. Så, pappan var gift, de fick tvillingar, den ena dog vid födseln, och den andra var Astrid. Sen dog mamman (hur?) när Astrid var 11, och pappan gifte om sig, och fick de andra fyra barnen med sin nya fru?

Astrids död tänker jag hade väldigt många frågetecken. Varför hade hon alla mediciner, varför utredde inte polisen, vem fick pengarna från livförsäkringarna?

Och Olaug kändes det som att det fanns väldigt mycket osagt också. Var hon ett av lebensborn-barnen, eller varför var det så trassligt och trasigt alltihop med hennes bakgrund?
 
Jag förstår inte varför det här med livförsäkringarna togs upp ens. Dom brukar inte betalas ut vid självmord.
 
Precis så satt jag och funderade hela filmen.
”Är det är genuint på riktigt eller regisserat”
Och jag undrade också hur mycket Maria vinklat storyn. Hon verkade vilja framhålla det övernaturliga lite väl mycket.
Med tanke på början funderar jag på hur mycket det regisserades fortsättningsvis?

Jag har läst någon frågestund/ intervju med Maria, eftersom hon blev uppringd efter att "syskonen" hade återförenats så vill hon att systrarna skulle berätta hur det gick till. Det var därför de gjorde omtagningar i köket i början, hon ville inte att systrarna skulle "spela" som om det hände nu, utan att berätta hur det gick till just för att det inte skulle vara regisserat. Det var därför tagningarna var med. För att förstärka att "början" av dokumentären redan hade skett när Maria blev uppringd och att den sen spann vidare.

Vad menar du med övernaturligt @Fetaost ?
 
Jag missade det. Så, pappan var gift, de fick tvillingar, den ena dog vid födseln, och den andra var Astrid. Sen dog mamman (hur?) när Astrid var 11, och pappan gifte om sig, och fick de andra fyra barnen med sin nya fru?

Astrids död tänker jag hade väldigt många frågetecken. Varför hade hon alla mediciner, varför utredde inte polisen, vem fick pengarna från livförsäkringarna?

Och Olaug kändes det som att det fanns väldigt mycket osagt också. Var hon ett av lebensborn-barnen, eller varför var det så trassligt och trasigt alltihop med hennes bakgrund?

Jag hugger den här, en stor del av att Olaugs bakgrund skulle kunna förklaras med om hon var en tvilling. Eftersom Norge var ockuperat av tyskarna var de rädda för att barnen (tvillingar) skulle bli tagna av tyskarna för att experimenteras på. Därav så många frågetecken kring Astrids tvilling.
 
Jag missade det. Så, pappan var gift, de fick tvillingar, den ena dog vid födseln, och den andra var Astrid. Sen dog mamman (hur?) när Astrid var 11, och pappan gifte om sig, och fick de andra fyra barnen med sin nya fru?

Astrids död tänker jag hade väldigt många frågetecken. Varför hade hon alla mediciner, varför utredde inte polisen, vem fick pengarna från livförsäkringarna?

Och Olaug kändes det som att det fanns väldigt mycket osagt också. Var hon ett av lebensborn-barnen, eller varför var det så trassligt och trasigt alltihop med hennes bakgrund?

Läste mig till att mamman dog av tuberkulos.
 
Jag missade det. Så, pappan var gift, de fick tvillingar, den ena dog vid födseln, och den andra var Astrid. Sen dog mamman (hur?) när Astrid var 11, och pappan gifte om sig, och fick de andra fyra barnen med sin nya fru?

Astrids död tänker jag hade väldigt många frågetecken. Varför hade hon alla mediciner, varför utredde inte polisen, vem fick pengarna från livförsäkringarna?

Och Olaug kändes det som att det fanns väldigt mycket osagt också. Var hon ett av lebensborn-barnen, eller varför var det så trassligt och trasigt alltihop med hennes bakgrund?
Om pappan och mamman var gifta eller skilda när mamman gick bort framgick aldrig.
Det sas bara lite i förbifarten att Lita var 11 när mor gick bort samtidigt som en gammal film på Lita visades.

Angående Olaug så var det krig i Norge och barn lämnades bort utan nån större dokumentation så det är nog inte så konstigt att det inte blev någon kkarhet i det.
 
Jag har läst någon frågestund/ intervju med Maria, eftersom hon blev uppringd efter att "syskonen" hade återförenats så vill hon att systrarna skulle berätta hur det gick till. Det var därför de gjorde omtagningar i köket i början, hon ville inte att systrarna skulle "spela" som om det hände nu, utan att berätta hur det gick till just för att det inte skulle vara regisserat. Det var därför tagningarna var med. För att förstärka att "början" av dokumentären redan hade skett när Maria blev uppringd och att den sen spann vidare.

Vad menar du med övernaturligt @Fetaost ?
Maria ville verkligen vinkla fram mystik och övernaturligt. Varför annars lägga så mycket fokus på tavlan som hade noll med handlingen att göra. Likaså lampan. Varför ens ha med det. Och lägga på dramatisk musik och systrarnas böner.
Jag tyckte hon regiserade sönder dokumentären i sitt försök att skapa mer innehåll och drama än vad som egegentligen fanns.
Om hon verkligen hade velat göra en dokumentär om Lita och Olaug så hade hon gått vidare i Olaugs härkomst och Litas död. Men hon ville fokusera på en halvfejkat mirakel.
 
Det är väl inte sant, tänker jag.

Man fick intrycket att Kari verkligen saknade sin syster, att det var en sorg både att hon dött och att de inte fått sörja henne ordentligt eftersom hon skulle ha begått självmord, och så hemskt gärna hade velat ha henne tillbaka.
Vad är inte sant?
Det Olaug säger i intervjun eller systrarnas påstående?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp