Bukefalos 28 år!

Missad hovböld-klantig hovslagare?

Peppery

Trådstartare
Min häst blev halt för ca 3 veckor sedan, jag misstänker hovböld och ber hovslagaren kolla. Han skor oxå om hästen eftersom han ändå hade av skon och det bara var nån vecka kvar till omskoning. Han hittar ingen hovböld. Jag ringer kliniken, får en tid några dagar senare. På morgonen innan det är dags att lasta för klinikbesöket så är hästen mer halt. Hovslagaren är i stallet, så jag ber honom kolla igen efter hovböld, men han hittar ingen! Åker till kliniken, de röntgar från olika vinklar och vrår, bedövar och grejar. Först när de bedövar hela hoven så blir han ohalt. (jag berättade för veterinären att hovslagaren kollat efter hovböld men inte hittat nån). Veterinären har ingen aning om vad det kan vara, mumlar nåt om skiktröntgen och skickar hem mig med butta och ett - Hör av dig när den akuta hältan gått över!:eek:
Han blir lite bättre i ca 1 vecka men idag var han jättehalt. Misstänkte hovböld och fick ut en hovslagare (inte den som normalt skor honom)
Han hittar en rejält stor och gammal hovböld!:bow:
Det är ju den som har spökat, det som jag misstänkt hela tiden!
Nu är jag så jäkla sur!
Hovslagaren har missat den vid två tillfällen vilket gjort att jag fått lägga ut tusentals kronor i vet.räkning för ingenting mer än en massa röntgenbilder som inte hade behövts om hovslagaren hade hittat bölden från första början!
Min fråga är- Har hovslagaren nåt som helst ansvar i det här?
Just nu vill jag bara slänga den där j.:devil:.la vet.räkningen på honom:devil:

(Moderator - flytta gärna tråden om den ligger fel, visste inte var jag skulle lägga den, Tack)
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Fast det är inte alltid skitenkelt att hitta en hovböld, nu hade det ju gått ett tag óch bölden har ju växt till slig så det var väl inte så konstigt att hovis 2hittade den.
Konstigare tycker jag det isf är att ingen böld syntes på röntgen.
Frågan är vad som orsakat vad?

Tycker inte du kan anklaga hovis för detta.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Menar du vad som orsakat hovbölden?
Hovis 2 sa att det såg ut som den var orsakad av en söm. Då är det ju isf hovis 1 som orsakat den. Vet att alla kan göra misstag och missa saker men denna hovslagare har klantat sig en gång för mycket nu.
Andra hovslagare hittar ju djupa bölder som inte går att öppna än utan måste växa till sig.
Är det så att man bör se en hovböld på röngen (de röntgade bla hovbenet) eller är det mer "tur att man råkar" se den på röntgen?
 
Senast ändrad:
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

En hovböld kan gå framåt och tillbaka både i symptom och innan man hittar den och den mognat tillräckligt . I vissa fall kan det pga länge ...

Sen beskylla hovis för detta ?! Nej du känns som hovis ska vara glad att slippa dig som kund :crazy:

Mia
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Jag har inte beskyllt honom. Det var därför jag slängde ut en fråga här.
Jag erkänner att jag är lite extra irriterad på honom just för att har klantat sig så många gånger i vårt stall. Bla verkat och skott en häst två gånger på samma dag - när man drar av skorna för andra gången bör man väl ändå se att hästen är nyverkad? Den hästen hade sen nästan ingen sula kvar och fick problem som gjorde att han inte kunde ridas på flera månader.
Jag brukar inte beskylla folk för allt möjligt och min fråga var ju ändå om han har något ansvar i det. Och jag är lite extra vaksam och lättirriterad när det gäller honom numera.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

OM jag skulle anklaga någon så skulle de varit veterinären.
Sen förstår ja inte om nu din hovis gjort såna grova misstag så varför ens ha kvar den??
Vet de kan vara svårt att hitta men hellre betala ordentligt mer för en bra hovis än en billig halvdan
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Är det så att man bör se en hovböld på röngen (de röntgade bla hovbenet) eller är det mer "tur att man råkar" se den på röntgen?

Två plåtar slagna och båda visar hovböld.
Bölden på min häst var placerad framme i tån, under och upp över hovbenet. Hästen hade inte uppvisat någon nämnvärd hälta, puls eller värme, varken hovslagaren eller klinikveterinären trodde på hovböld då hästen inte reagerade vid visitertång och undersökning. Bölden hittades först efter väldigt ihärdigt letande och röntgen beordrades då hästen fullkomligt slog i taket när den öppnats och rengjordes. Ingen munter placering...
n662953002_1607703_4593918.jpg
n662953002_1607704_749910.jpg


Det blev operation eftersom man inte ansåg att den kundes rengöras utan att öppna upp och för att man ville se om hovbenet blivit angripet med tanke på att det "låg och skvalpade" i varet.
JAG tycker inte att man kan lasta hovslagaren för att denne skulle ha missat din hästs böld.

n662953002_1634790_4400389.jpg
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Ok, ser inte roligt ut. Så veterinären borde alltså ha sett den på röntgen? De tog ju på hovbenet från olika vinklar och kotbenet.

Denver- Hovslagaren jag har är utbildad och tar normalpris. Sen misstagen kommit tätt så har jag letat efter en annan men inte hittat nån. Verkar inte finnas så många häromkring och de som finns vill inte ha fler hästar att sko. Men jag letar vidare.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Jag har inte beskyllt honom. Det var därför jag slängde ut en fråga här.Jag erkänner att jag är lite extra irriterad på honom just för att har klantat sig så många gånger i vårt stall. Bla verkat och skott en häst två gånger på samma dag - när man drar av skorna för andra gången bör man väl ändå se att hästen är nyverkad? Den hästen hade sen nästan ingen sula kvar och fick problem som gjorde att han inte kunde ridas på flera månader.
Jag brukar inte beskylla folk för allt möjligt och min fråga var ju ändå om han har något ansvar i det. Och jag är lite extra vaksam och lättirriterad när det gäller honom numera.
Nu är jag så jäkla sur!
Hovslagaren har missat den vid två tillfällen vilket gjort att jag fått lägga ut tusentals kronor i vet.räkning för ingenting mer än en massa röntgenbilder som inte hade behövts om hovslagaren hade hittat bölden från första början!

Min fråga är- Har hovslagaren nåt som helst ansvar i det här?
Just nu vill jag bara slänga den där j.:devil:.la vet.räkningen på honom:devil:


Nog tycker jag att du rent beskyller din hovis om du vill kasta veträkningen på honom och säger att han missat hovbölden vid 2 tilfällen osv ...

Visst ställer du även en liten fråga om han har ansvar i det här men det är hårda ord du går ut med och jag anser att du inte kan beskylla honom för det .

Mia
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Varför måste du ha en syndabock ?
Hovbölder är knepiga ibland att hitta innan de mognat , ibland tar de tid ibland kommer de och mognar fort .

Huvudsaken är att du får ordning på hovbölden och att din häst inte har ont ..

Mia
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Hovbölder är knepiga.

När min häst hade hovböld så kollade hovis igenom henne ordenligt 3 ggr. Jag valde att åka till klinik med henne eftersom
det var lite liknande symptom som hovbensfraktur. Där kikade klinikens hovslagare på hoven och hittade inget, rötgade men det visade
inget. Vet trodde det var hovböld så körde med våtvarmt omslag tills hästen blev ohalt. Detta var 15 september.

Förra veckan hittade min hovslagare bölden... En lite sketen jävel som satt precis rätt för att orsaka så mkt smärta som möjligt. Hon blev ohalt ungefär 1 vecka efter klinikbesöket.

Istället för att tjura över onda pengar, var istället glad att det inte var nått värre än en hovböld. Och litar du inte på din hovslagare så byt då. Jag vågar inte använda mig av en hovslagare jag inte litar på.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Istället för att tjura över onda pengar, var istället glad att det inte var nått värre än en hovböld. Och litar du inte på din hovslagare så byt då. Jag vågar inte använda mig av en hovslagare jag inte litar på.

Känner likadant. Jag skulle inte fortsätta använda en hovslagare jag inte litar 100 % på. Då hade jag hellre lastat och kört iväg till en annan om jag inte kunde få någon att köra ut till stallet.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

i somras hade jag en hovis som orsakade att min fh hämlade på djurskukhuset(fick vara där en vecka). han hade varkat henne för hårt. vilket även vet och hovis där sa. han hade oxå varkat fång shettisen så hårt att hon inte kunde gå två ggr. första gången sa han själv att det vist blev lite för mycket co att vi skulle på minna honom nästa gång. då jag gjorde detta blev han sur på mig. då tog han så mycket att hans lärling fick hålla upp hästen (då hon inte kunde stå på sitt ben), när han tog det andra benet, samma dan som han varkade min för mycket. vi trodde oxå först att det var en hovböld. hovis hade redan varit ut en gång och kollat men hittade inget. den andra gången kom han inte överhuvudtaget ("jag får se om jag kan komma i helgen). hästen stod då inte på ena frambenet. det vara den sista gången han fick komma till oss(jag+ägaren). hade då redan bestämt oss att han bara skulle få rätta till sitt mistag. har nu en som jag tycker e skitbra(trots att han kan vara kinkig emellan åt).

det jag vill ha säga med detta e att e du inte nöjd så BYT. speciellt när du vet att han redan har klantat sig lite väl många gånger. skit samma att du då får köra x mil. det e värt var enda krona för att man ska känna 100% tillit för hovisen.
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

Så veterinären borde alltså ha sett den på röntgen? De tog ju på hovbenet från olika vinklar och kotbenet.

Det vet jag inte, denna syntes, men jag kan garantera att minst lika många andra syns inte. De där hovbölderna är ju luriga som fan.
Var glad över att det bara var en hovböld som var enkel att åtgärda, det hade iall fall jag varit...
 
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

normalt sett, om man slår en söm för nära hornväggen så märker man det omgående när man släpper benet och hästen inte vill ta stöd på det, backar man då ut sömmen släpper trycket och obehaget och hästen ställer sig således på foten igen.. om man inte slår käpprätt rakt in i kötthoven.. vänder sömmen fel typ, men man hör när man slår sömmen om den går in eller ut.

sedermera så huruvida man ska beskylla hovslagare eller inte beror ju helt på vart bölden sitter.. sitter den i den zonen där man spikar, så visst.. men mitt fram på tån slår man inga söm, finns inga sömhål heller på vanliga skor iaf (möjligen något sjukbeslag?).

sk gummisulor/vintersulor som spikas mellan sko och hov är ju en riktig hovböldsbov.. men jag misstänker att sådanna inte använts, främst pga årstiden.

sedermera så kan hovbölder också uppstå av att hästen trampat på något vasst eller dylikt.. finns många faktorer..

men en hovslagare som verkar samma häst 2gånger på samma dag är ingen hovslagare.. definitivt ingen utbildad sådan och en slarvig sådan.. en sådan som man definitivt inte bör gynna.. oavsett om hästen är nyskodd eller inte så ser man tydligt även som lekman hur dags en skoning behövs.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missad hovböld-klantig hovslagare?

KL

Jag hade tidigare en häst som blev sömstucken av hovslagaren. Hästen panikade direkt. Hovis fortsatte att sko, men då hästen blev rejält halt kom han åter efter ett par dagar och drog av skon. Kunde ej finna hovböld.
Släppte i gräshage, där hästen haltade runt.
Grannen kom då åkandes och påpekade att min häst är halt. Detta visste jag ju naturligtvis om, vilket jag sa. Grannen krävde då att få veta vilken hovis som sömstuckit min häst. Jag var dum nog att svara :cry:

Grannen åker hem, ringer upp en annan av hovis kunder och berättar att jag fått min häst förstörd.

Hovisen satte ej sin fot hos mig igen, då han ej ville baktalas.

Allt beroende på ett missförstånd, jag var inte missnöjd med hovis annars, utan det var en ren olyckshändelse.

Man får alltså vara beredd att bli av med sin hovis, om fel person (sladdertacka)får veta att något, av misstag, gått fel vid en skoning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 523
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 917
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp