Missfärgad päls av ryktsten?

S

Spinoni

Har en fundering. Min häst är nära nog svart i vanliga fall, i alla fall svartbrun. På sommaren brukar han dock bli rätt solblekt och snarare rödbrun.

För tre veckor sedan var han svart....och nu är han rödaktig i pälsen. Jag har jobbat en hel del med ryktstenen i pälsen, särskilt på halsen, och där är han allra fulast nu. Både lite tufsig och röd.
Ingenting annat är ändrat, ingen mat, han har inte varit sjuk förutom att han har fått hjälp med foderinpackningar (inga särskilda symptom av det) och han går fortfarande med täcke (dock inte på halsen) ute.

Det smular ju rätt mycket från ryktstenen. Skulle den kunna vara en orsak? Att han blir lite tufsigare i de vinterhår som är kvar kan jag köpa eftersom jag borstat med den sträva stenen.

Tacksam för synpunkter!
 
Sv: Missfärgad päls av ryktsten?

Kanske sommarpälsen som kommer fram under vinterpälsen?
 
Sv: Missfärgad päls av ryktsten?

Nej tyvärr. :( Det är de befintliga vinterhåren och sommarpälsen är också mörk till dess att solen bleker den.
 
Sv: Missfärgad päls av ryktsten?

Vad lustigt...
Min häst (som i och för sig "bara" är svartbrun)är också Mycket rödare/ljusare nu än hon brukar vara. Men inte bara på halsen utan även benen. Tänkte på det idag när solen sken. Då såg man det väldigt tydligt.
Nu har jag i och för sig inte använt ryktsten så jag kan nästan sätta en tia på att din hästs färg inte har med den att göra. Men man vet ju aldrig.
Kan det ha nått med den milda vintern att göra??
 
Sv: Missfärgad päls av ryktsten?

Som de andra säger, så solblekt kanske? Vet inte var du bor, men hos oss har det varit ovanligt mycket sol för årstiden.
 
Sv: Missfärgad päls av ryktsten?

Lite tufsig kan den säket bli, ryktstenar är ju vassa och sliter på pälsen. Prova att använda ryktsten på ditt eget hår ett tag, så blir du nog också lite tufsig. :p
Om jag fattat rätt kan skadat hår se ut att ha en annan färg, alt blekas lättare också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 255
Senast: Ketrawzc
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 891
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp