Missfall - nytt försök

gulakatten

Trådstartare
Eftersom jag undviker att googla just nu så tänkte jag att jag frågar här istället.

Jag fick väldigt nyligen missfall. Själva processen startade förra måndagen med mindre blödningar, jag fick det sedan bekräftat torsdag kväll att fostret inte levde längre. I lördags, när jag skulle ha gått in i vecka 13, stöttes fostret ut av min kropp. Jag var hos läkare idag och de sa att det såg ok ut och att jag ska vara beredd på att blöda i ungefär två veckor.

Nu till min fundering. Läkaren sa att de rekommenderar att man väntar en mens innan man försöker igen. Jag fann mig inte att fråga mer om det men nu när jag kommit hem så fick det mig att fundera lite. Är det viktigt att man väntar en mens? Vad finns det för risker med att inte vänta en mens utan försöka direkt på nästa ägglossning?

Tack på förhand!
 
Enda är väl att de är lättare att räkna ut hur långt gången du är. Har kroppen läkt finns det annars ingen orsak att vänta
Tack för ditt svar! då har jag en dum fråga: hur vet jag om kroppen läkt? Jag frågade om jag ska på återbesök men gynekologen sa nej. Räcker det att jag slutat blöda och känner mig frisk eller bör jag gå och bli undersökt innan jag försöker igen?
 
Tack för ditt svar! då har jag en dum fråga: hur vet jag om kroppen läkt? Jag frågade om jag ska på återbesök men gynekologen sa nej. Räcker det att jag slutat blöda och känner mig frisk eller bör jag gå och bli undersökt innan jag försöker igen?

typ att du slutat blöda och får ägglossning. Då är kroppen redo för en ny graviditet. (Sedan om du får symptom på infektion som feber är de läge att kolla upp igen)
 
Eftersom jag undviker att googla just nu så tänkte jag att jag frågar här istället.

Jag fick väldigt nyligen missfall. Själva processen startade förra måndagen med mindre blödningar, jag fick det sedan bekräftat torsdag kväll att fostret inte levde längre. I lördags, när jag skulle ha gått in i vecka 13, stöttes fostret ut av min kropp. Jag var hos läkare idag och de sa att det såg ok ut och att jag ska vara beredd på att blöda i ungefär två veckor.

Nu till min fundering. Läkaren sa att de rekommenderar att man väntar en mens innan man försöker igen. Jag fann mig inte att fråga mer om det men nu när jag kommit hem så fick det mig att fundera lite. Är det viktigt att man väntar en mens? Vad finns det för risker med att inte vänta en mens utan försöka direkt på nästa ägglossning?

Tack på förhand!

Efter mitt missfall fick jag till mig att de vill att man väntar tills man haft en mens för att kunna datera graviditeten lättare, precis som nån här ovanför skrev. Jag tänkte först att det inte spelar så stor roll men sen tänkte jag på det tidiga ultraljud där jag fick veta att fostret inte levde och att de kunde se det just utifrån att det inte var alls så stort som det borde ha varit, så på det sättet kändes det värt att vänta för att inte riskera att man missar att nåt är fel och behöver gå ännu längre innan man får veta!
I övrigt fick jag till mig att kroppen inte blir gravid om den inte är läkt så just det är nog inget problem.
 
Eftersom jag undviker att googla just nu så tänkte jag att jag frågar här istället.

Jag fick väldigt nyligen missfall. Själva processen startade förra måndagen med mindre blödningar, jag fick det sedan bekräftat torsdag kväll att fostret inte levde längre. I lördags, när jag skulle ha gått in i vecka 13, stöttes fostret ut av min kropp. Jag var hos läkare idag och de sa att det såg ok ut och att jag ska vara beredd på att blöda i ungefär två veckor.

Nu till min fundering. Läkaren sa att de rekommenderar att man väntar en mens innan man försöker igen. Jag fann mig inte att fråga mer om det men nu när jag kommit hem så fick det mig att fundera lite. Är det viktigt att man väntar en mens? Vad finns det för risker med att inte vänta en mens utan försöka direkt på nästa ägglossning?

Tack på förhand!

Jag har blivit informerad om att vänta för att livmodern ska hinna återhämta sig och på så sätt minska risken för missfall.
 
Jag har blivit informerad om att vänta för att livmodern ska hinna återhämta sig och på så sätt minska risken för missfall.
Oj, ok! Enligt 1177 finns det ingen ökad risk för missfall av att bli gravid på en gång. (Hittade det efter att jag startat tråden)

1177:

Fråga
Jag har fått missfall och undrar om det finns någon risk med att försöka bli gravid direkt igen? På gynakuten sa de att man helst bör vänta i två till tre månader, stämmer det?
Svar
Nej, det stämmer inte. Du kan försöka bli gravid direkt efter ett missfall om du vill det. Ofta sker ägglossning igen cirka 2-4 veckor efter ett missfall.
Att bli gravid snabbt efter ett missfall ökar inte risken att få missfall igen.
 
Jag tänkte först att det inte spelar så stor roll men sen tänkte jag på det tidiga ultraljud där jag fick veta att fostret inte levde och att de kunde se det just utifrån att det inte var alls så stort som det borde ha varit, så på det sättet kändes det värt att vänta för att inte riskera att man missar att nåt är fel och behöver gå ännu längre innan man får veta!
Jag beklagar att du också fått missfall!

Då förstår jag, det i sig är väl en viktig aspekt faktiskt. Jag är just nu så bitter och ledsen över mitt missfall som kom efter att vi sett hjärtat slå på tidigt ultraljud. Och efter att jag gått i tre veckor och trott att jag var gravid fast jag inte var det. Så av den anledningen känns det som att det kan vara vettigt att vänta en mens. Tack för att du förklarade!

Jag förstår inte hur jag ska kunna ta mig igenom en graviditet utan att oroa mig i framtiden. Kommer vilja boka privata ultraljud typ varannan vecka fram till v 13 :(.
 
Inte svar på din fråga men om du är orolig för missfall kan du tillföra progesteronkräm/progesterontillskott för att minska risken i framtiden. Beklagar sorgen. :heart
 
Inte svar på din fråga men om du är orolig för missfall kan du tillföra progesteronkräm/progesterontillskott för att minska risken i framtiden. Beklagar sorgen. :heart
Tack för dina vänliga ord :heart. det är en oerhörd sorg. Gynekologen idag frågade inte ens hur jag mådde eller kände mig. Det kändes märkligt för mig, som att ett missfall ska vara nåt man bara rycker på axlarna åt.

Jag försöker googla så lite som möjligt men har sett att andra skrivit om såna krämer. Vem kan i sådana fall skriva ut det till mig? Är det något som läkarna är pigga på att göra eller är det svårt att få ut sånt? Jag har inga brister eller sjukdomar eller så.
 
Oj, ok! Enligt 1177 finns det ingen ökad risk för missfall av att bli gravid på en gång. (Hittade det efter att jag startat tråden)

1177:

Fråga
Jag har fått missfall och undrar om det finns någon risk med att försöka bli gravid direkt igen? På gynakuten sa de att man helst bör vänta i två till tre månader, stämmer det?
Svar
Nej, det stämmer inte. Du kan försöka bli gravid direkt efter ett missfall om du vill det. Ofta sker ägglossning igen cirka 2-4 veckor efter ett missfall.
Att bli gravid snabbt efter ett missfall ökar inte risken att få missfall igen.

Har hört det också! Vet inte om längd på graviditeten spelar roll 🤔 Och att längre gången då innebär större påverkan på livmodern.

Läkaren som gav mig informationen har jag oerhört stort förtroende för och är väldigt erkänd inom sitt område.
 
Jag beklagar att du också fått missfall!

Då förstår jag, det i sig är väl en viktig aspekt faktiskt. Jag är just nu så bitter och ledsen över mitt missfall som kom efter att vi sett hjärtat slå på tidigt ultraljud. Och efter att jag gått i tre veckor och trott att jag var gravid fast jag inte var det. Så av den anledningen känns det som att det kan vara vettigt att vänta en mens. Tack för att du förklarade!

Jag förstår inte hur jag ska kunna ta mig igenom en graviditet utan att oroa mig i framtiden. Kommer vilja boka privata ultraljud typ varannan vecka fram till v 13 :(.

Tack, jag beklagar verkligen ditt missfall också. Det är väldigt sorgligt när det sker och jag kände precis som du efteråt, jag kände mig liksom lurad av min kropp som låtit mig gå runt och tro att jag var gravid när jag inte var det. Jag tror att det är bra att låta sig sörja det man trodde skulle bli, även om fostret inte var livsdugligt så har man ju hunnit bygga upp en bild av hur allt kommer bli. Mitt missfall skedde förra hösten och jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det, men nu är jag mer ledsen för att jag tycker så synd om mig själv och min sambo när jag tänker tillbaka på hur ledsna vi var, och mindre för just det fostret som jag ändå nånstans förstår inte skulle överlevt ändå. Men precis som du skriver upplevde jag också att jag blev rätt okänsligt bemött av barnmorskan när jag fick beskedet och det har tagit mig rätt hårt, det tror jag är helt naturligt.

Gällande oron i en ny graviditet är det ju tyvärr så att den är svår att släppa, när jag blev gravid igen efter några månader valde vi att skydda oss själva genom att inte gå händelserna i förväg utan påminna oss om att vi inte vet om det kommer bli en bebis, det funkar ju till en viss gräns och tyckte det var rätt skönt att hålla det på den nivån ett tag, men sen måste man ju också börja ställa in sig på att det kommer ske och faktiskt börja glädjas åt det. Jag var väldigt orolig under lång tid men tyckte det släppte lite efter rutinultraljudet i v 18. Nu är jag i v 29 och även om jag fortfarande oroar mig är det inte alls på samma sätt längre.
Det känns supertungt nu men du kommer ta dig igenom det ❤️❤️.
 
Tack för dina vänliga ord :heart. det är en oerhörd sorg. Gynekologen idag frågade inte ens hur jag mådde eller kände mig. Det kändes märkligt för mig, som att ett missfall ska vara nåt man bara rycker på axlarna åt.

Jag försöker googla så lite som möjligt men har sett att andra skrivit om såna krämer. Vem kan i sådana fall skriva ut det till mig? Är det något som läkarna är pigga på att göra eller är det svårt att få ut sånt? Jag har inga brister eller sjukdomar eller så.

Inget bra bemötande kan jag tycka. Man är i en så skör och utsatt position om man fått missfall och även om gynekologer ser missfall lite nu och då så måste man bemöta den enskildes sorg och visa lite omtanke när man arbetar med sådant.

Jag har köpt en kräm själv som jag tar nu då jag plussat svagt, rent förebyggande. Den är ganska dyr men känns värt att ta för säkerhets skull. Här finns lite info:

https://kurera.se/expertpanelen/kan-jag-anvanda-progesteron-kram/

Jag har köpt Matriarch men vågar inte säga om just den är bu eller bä. Man kanske kan få billigare på recept faktiskt, vet ej.

Lycka till! ❤
 
Såg att du fått bra svar på din fråga.
Jag har även läst och hört att man kanske tom har lättare för att bli gravid direkt efter ett missfall, då kroppen ställer om och det blir mer gynnsam miljö.

Jag har själv fått två missfall med två skrapningar innan jag blev gravid för tredje gången och har nu en dotter på 14mån.

Hade mycket oro i min graviditet. Hjälpte mig en hel del att prata med min barnmorska om det och jag fick komma in på extra kontroller för att kolla hjärtljuden. Så berätta om din oro om detta sätter spår i framtiden.

Delar din upplevelse i att ingen i vården frågar hur man mår psykiskt efter missfallen. Det är sorgligt.
 
Tack för era fina svar och för att ni delar med er av era upplevelser. Jag uppskattar det oerhört mycket.

Det jag helst vill nu är att få börja försöka igen och sen tänker jag att jag helt enkelt får betala för privata ultraljud om jag blir gravid igen, om det är så att MVC där jag ska gå inte vill erbjuda det. Jag bara hoppas att jag faktiskt blir gravid, och att det ska få gå bra.

Jag går sönder av tanken på att det kanske aldrig faktiskt blir något barn för oss.

@julgrisen Vad fint att du är gravid nu igen :heart . Jag och min partner har faktiskt sagt att blir jag gravid igen så ska vi hantera det annorlunda, hålla det längre ifrån oss. Nu slappnade vi av efter att ha sett hjärtat slå så missfallet blev en chock verkligen.

@underensten Jag beklagar att även du fått missfall, men stort grattis till ditt barn :heart. Vilken lycka att få föda ett friskt barn :heart. Gräsligt att höra att fler har dåliga erfarenheter av hur man blir bemött efter ett missfall.
 
Jag går sönder av tanken på att det kanske aldrig faktiskt blir något barn för oss

Ja, det är ju naturligt att den tanken kommer. För mig ännu mer efter missfall nr två såklart, men missfall är ju väldigt vanligt så att det blir två gånger på rad är ju inte ovanligt heller. Däremot om det blir tre missfall på rad så görs någon typ av utredning.

Förstår att det är tungt nu. Men det kommer säkert bli bra. Man intalar ju sig alltid det värsta.
 
För mig ännu mer efter missfall nr två såklart, men missfall är ju väldigt vanligt så att det blir två gånger på rad är ju inte ovanligt heller.
Det är just sånt här jag inte riktigt orkar ta in just nu. Bara tanken på det gör att jag mår dåligt.

Till alla: tack för alla svar! Jag ska gå tillbaka till att försöka återhämta mig och att läsa så lite som möjligt om missfall och om försök att bli gravid. Tack för att ni delade med er av era upplevelser! :)
 
Beklagar missfallet.
Har inte heller bra erfarenhet av förståelse från vården vid ett missfall.
Förstår ju att det är vanligt för dom, men för mig som individ var det hemskt och jag kände mig så lurad av min kropp.

Även vår historia slutar dock lyckligt, dock först efter IVF slutligen.
Håller tummarna det har sig hela vägen för er med! @gulakatten
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag fick dig att må sämre!
Det var oklokt av mig att skriva så.
Summa summarum skulle iaf vara att det löser sig oftast till slut.
Nej men det är ingen fara! Jag är fullt medveten om att jag är superöverkänslig just nu. Det ligger helt och hållet hos mig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp