Missfärgade helskodda ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 933
M

md5krist

Min ljusa helskodda ridbyxor är missfärgade. Dels har sadeln färgat av sig lite och dessutom har det blivit lite fläckar som inte heller går bort i 30-graders tvätt. Efter en ofrivillig avsittning på en blöt framhoppningsbana under helgen ser de faktiskt ganska bedrövliga ut.

Vad göra? Jag har provat med vanligt blekmedel (grummes) men det hjälpte inte. Vad händer med skinnskoningen om man häller i klorin? Klarar den det? Alternativet är att färga om dem och köpa nya vita byxor. Men kan man färga skinn med vanlig textilfärg?

Att slänga dem känns ju lite synd, de är helt ok annars. Då är det ju bättre att chansa på något av alternativen ovan först och se om det lyckas. Undrar bara vilket som är mest sannolikt att det ska lyckas...

Sv: Missfärgade helskodda ridbyxor

undrar jag med.. har också lyckats få fina sandfläckar som inte vill gå bort i tvätten.

Jag har tyvärr förstört sammanlagt två par ridbyxor de senaste åren, efter mystiska tvättförsök. Så jag är nog värsta personen att ge tvättråd...
Men testa å ring 0771-88 44 44 till Via direkt... Svarar på alla kluriga tvättfrågor :idea: .
(hemsida www.viadirekt.nu ) Om man nu får tipsa om hemsidor?

Vet inte hur det funkar med det nya medlet Vanish..... Har själv tänkt prova det eftersom mina vita ridbyxor helt plötsligt av någon skum anledning blivit illgula på vissa ställen. Som sagt, jag vet inte om det funkar men det kanske kan vara en idé att prova det. Själv ska jag i alla fall göra det.

Tänkte faktiskt också på det. Kanske värt att prova. Bara det inte förstör skinnet.

jag brukar spruta på lite ta-bort eller biospray.. fast det fungerar bäst när fläckarna är "otvättade" eller vad mans ska säga, och det har funderat bra!
Det kan du köpa i vanliga mataffärer tror jag

Om du har fått "sandfläckar" så är det oerhört svårt att få bort. Det kryper in i fibrerna, jag har misslyckats med att få bort fläckar på kläder som går att tvätta i 60 grader!

Men jag skulle prova med ta-bort eller biospray, det kan funka!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka