Misshandlade Hästar och SHV

Buzz

Trådstartare
Jag har en dröm,, Jag bor på en stor fin gård med betesmarker och ut på en udde där det är lugnt och skönt. Jag har stor ladugård och allt som man behöver för ett lantbruk eftersom det har varit det här i många år. det finns inte speciellt bra ridvägar bara nån enstaka. Och det jag skulle vilja göra är att ta hand om misshandlade hästar och bara ösa kärlek över dom. Det är 20 min till närmaste travbana och atg klinik och tre hus bort till hovslagaren, så förutsättningarna är ju dom allra bästa!. Så iallfall det jag skulle vilja göra är att bygga om till stall i ladugården och även en bit till så att jag kan ha ca tio -12 boxar. varav 1 el :confused:2 karantänboxar. då kanske man även kunde ta in nån konvalecent travare att pyssla om åsså. Nu är det så att detta är en dröm´, men hur går man vidare? SHV?? jag har läst där och försökt ringa ett antal gånger men får aldrig nått svar. Kan man få något sånt här att gå runt utan att behöva slita ihjäl sig, kan man ha någon anställd ?? hur hittar man inkomster så att det funkar? Jag skulle så gärna vilja att gården hade ett syfte, det är så sorgligt att bara se allt förfalla. Är det någon som har någon erfarenhet av sånt?? Hjälp mig att hjälpa andra!

Anna
 
Himla bra idé och dröm du har :idea:

Hör av dig till SHV,man kan ha "akut hem" tror jag det kallas eller något.Dom hör av sig till dig när dom behöver hem åt hästar som behöver lugn och ro mkt omvårdnad ,tid och kärlek!

Lycka till!
glad att det finns människor som du :love:
 
jag har precis samma dröm som du har..!! den drömmen SKA jag låta bli sann när ja är äldre för nu är ja bara 16..!men det har jag alltid velat göra och hittils har ja *räddat* en travare från slakt..!! men ja undrar hur man ska försörja sig på de? eftersom de kommer bli mkt dyrt med kotknackar som rätar ut hästen å massörer å vet. å hovslagar å en massa..!! men man får väl söka sponsorer..!! å gifta sig rikt :idea:
 
Som akuthem åt SHV så blir du en första "anhalt" för en omhändertagen häst och den blir kvar hos dig tills den kan placeras ut på foder.

SHV står för alla kostnader för SHV-hästen men inte för om egna/andra hästar blir smittade av smitt som SHV-hästen för med sig etc.

Du bör ha ett mycket gott samarbete med veterinär och hovslagare, du bör ha VÄLDIGT mycket tid (svåra fall kan behövas ses till varannan timme dygnet runt i början etc) och stor kunskap. Dessutom måste stallarna följa gällande djurskyddsbestämmelser.

Så det du bidrar med är arbetsinsatsen, inte reda pengar (även om det är väldigt önskvärt att akuthemmen söker sponsorer aktivt för att minska SHV:s kostnader).

Ovanstående är en info jag fick när jag funderade på att bli akuthem, jag valde dock att lägga det på is ett tag just för risken att få in smitta. Jag kan ställa hästar i karantän men det kändes inte rätt att en nyss omhändertagen häst skulle få stå helt själv heller.
 
Behovet av hjälp av denna sort är väldigt stort utomlands, så om du tänker mer på att hjälpa hästar och åsnor som har det svårt och mindre på att det måste vara i just Sverige, så kanske du kan skaffa ett stället som ditt utomlands.

Södra europa, asien, osv..
 
Fundera på samma sak som du men när jag snacka med de på Shv så måste man kunna ta hand om hästen 24 timmar om dygnet en längre tid och som sagt deras krav är höga. Men för att kunna behålla de två ponnyer jag har nu så måste jag jobba så det funka inte. Men i stället blev jag medlem och sponsra lite pengar och de pengar jag hade köpte jag två ponnyer som skulle ha slaktats som idag är fin och man ser att de mår bra. Så jag hjälpte dem i stället så det fick en andra chans :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 942
Senast: Jakobine
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: WBanna
·
L
Anläggning :love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till...
Svar
18
· Visningar
3 029
Senast: TinyWiny
·
A
Ekonomi & Juridik Jag har en dröm som jag skulle vilja förverkliga ! En ponnyverksamhet med ridlekis,handikappridning för barn,dagläger. Från början i...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: Argona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp