misstänker inflammation i analsäcken...

hoppsann

Trådstartare
Han hade det som unghund en gång, men det är ju tio-tolv år sedan....
Händelse förloppet den gången, gick väldigt fort.
Helt plötsligt hade han en stenhård kula som det bara var att tömma.

Igår noterade jag en svag svullnad vid analsäcken. Idag
aningens mer, och det känns som den är "vätskefylld".
Ingen feber och har precis varit ute och jagat en schnauzer!

"Åker inte på rumpan".

Är lite orolig. Kanske man skall ge honom en penicillin kur med en gång?
Vill inte söva honom, då (trots att han är pigg och fräsch som en nötkarna) han är 14 år.
Han har tidigare fått cirkulationsstörningar under narkos,
och nu är han så gammal att jag inte vågar chansa.

Vad tror ni?
Eller är jag bara hysterisk?
mvh
 
Man behöver inte söva dom för att åtgärda problemet :) Våran hane hade en stor böld i somras, som veterinären lokalbedövade och tömde. Sen fick han antibiotikasprutor i ca 2 veckor efter det, samt att man skulle göra rent och tömma själv hemma. Den försvann på en månad ungefär..
 
Det lät betryggande! Att inte behöva söva dem!
Men hur såg händelseförloppet ut?
Min guldklimp är idag oförändrad.
Om man masserar honom, kan man känna lite vätska under huden.
Det är inte hårt, eller varmt.
Hade er hund vätskesamling först, eller sa det bara smack, så var bölden där?
Kommer som sagt inte ihåg hur det var sist.
Och eftersom jag har en jycke som är klippt, så syns alla förändringar så tydligt.

mvh
 
Det sa nästan bara smack :crazy: Först började han tömma dom naturligt och det luktade illa, men det gör dom ju ibland. Sen bara var den där och STOR :crazy:

Han var uppe hos min låtsasmamma då, för vi hade en annan hane hemma så han fick bo kvar där ett tag. Så hon åkte till Vet, dom tömde den och gav han antibiotika där. Sen fick hon hämta ut antibiotikasprutor själv, som man skulle spruta in i den där bölden tydligen. Sen skulle han också tvättas med två och vatten 3 ggr om dagen. Det gick ganska så snabbt, jag är bara glad att det hände när han inte var med mig.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 817
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 154
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 872
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp