Bukefalos 28 år!

Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Ställer du upp på det o som en väluppfostrad medborgare följer reglerna? Jag o de flesta i min generation gör det inte.
PL

Ja, i de flesta fall skulle jag det, om det inte innebär något extraordinärt som gör att alternativet blir t.ex. ingen behandling, då kommer ju djurskyddet i kläm.

Ju mer det säljs desto billigare blir det, desto större blir marknaden, desto mer satsar bolagen på djurpreparat och har råd att utveckla nya preparat och så finns det mer att välja på i fass vet med dosangivelser i stället för nedärvda dossamlingar + plumb etc etc... Dessutom är behandlingstiderna oftast inte så långa att det kostar skjortan i just fallet antibiotika.
Men så tillhör jag ju "dagens ungdom" också... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag kan nog inte räkna mig till ungdom längre men håller fullständigt med Lickety. Jag värnar också om att vi fortfarande kommer ha en Vet -Fass med reg. djurläkemedel kvar i framtiden.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Fri tillgång till bra grovfoder, inget socker och ingen processad mat. Lugn och ro. Det är ju det första man tänker på för en magsårshäst.
Detta verkar du ju redan ha tagit tag i. 0,5 kg Mustang tillför inte den mängd spårämnen som hästen behöver i tillräcklig omfattning. Här skulle du hellre försökt hitta ett bra organiskt mineralfoder som hästen verkligen kan ta upp och utnyttja så stor del av som möjligt. En irriterad tarmslemhinna tar inte upp näring som den skall då är det extra viktigt med foder av hög kvalitet och hög biotillgänglighet.
Linfrön ger hjälp för stunden med sina slembildande egenskaper. Något annat du skulle kunna testa är aloe vera. Tyvärr marknadsörs aloe vera som något fullständigt mirakelmedel som innehåller allt man behöver. Det gör den iofs men i väldigt små mängder. Ändå så tycks den fungera både på människor och djur. JAg har själv sett den göra underverk på problemmagar. Aloen verkar netraliserande på magsafterna och är magen så känslig som på din häst kan den göra gott. Den har väldigt många goda egenskaper och absolut värd at provas. HAr man konstaterat magsår så givetvis ska hästen behandlas med ordinerad medicin men det skadar inte att hjälpa den under tiden på naturlig väg.
En ört som också kan fungera bra vid sådana problem är älgört. Under kort tid kan man även ge vallört och lakritsrot.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

En ört som också kan fungera bra vid sådana problem är älgört. Under kort tid kan man även ge vallört och lakritsrot.

Jag har läst i en annan tråd att älgört innehåller salisylsyra. Det kan knappast vara nyttigt vid magsår.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

En läkare å andra sidan förväntas skriva ut det billigaste av alla (human)preparat med samma aktiva beståndsdel. Gör han inte det byter apoteket ut det.. HH


Det där tycker jag är konstigt. Jag fick Metacam för hund utskrivet. Normalt skriver min vet ut Flexicam, men det fanns inte att få tag på då, så skrev ut metacam, två uttag.

När det var dags för uttag nummer två fanns flexicam igen, och jag frågade apoteket om de inte kunde byta till det (billigare) flexicam. Men icke sa nicke.

Där blev jag förvånad, för humanprep är ju inga problem att byta (inga problem få ut dyrare heller men då får man själv stå för mellanskillnaden). Och jag kan inte begripa varför jag inte skulle kunna få ut Flexicam på ett Metacamrecept. Det är samma innehåll, för samma djurslag, i samma flaskstorlek och med samma dosering. Finns ingen risk för feldosering eller liknande ens?

Det innebär ju i förlängningen att djurägarna själv måste ha koll på vilka preparat det finns billigare kopior av. Alla veterinärer skriver ju inte ut det billigaste liksom. Man kan ju utan problem säkerligen be veterinären skriva ut flexicam istället - men då måste man veta att det finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag har läst i en annan tråd att älgört innehåller salisylsyra. Det kan knappast vara nyttigt vid magsår.

Det stämmer att älgört innehåller salicylsyra. Men, det fina är att i preparat innehållande salicylsyra så har man isolerat det verksamma ämnet. I älgörten så finns "ämnets" alla beståndsdelar och då har den verksam effekt på just sådant som det isolerade ämnet skadar.
Lite förenklad beskrivning men hoppas du fattar ändå.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Det stämmer att älgört innehåller salicylsyra. Men, det fina är att i preparat innehållande salicylsyra så har man isolerat det verksamma ämnet. I älgörten så finns "ämnets" alla beståndsdelar och då har den verksam effekt på just sådant som det isolerade ämnet skadar.
Lite förenklad beskrivning men hoppas du fattar ändå.

Ledsen men jag fattar inte alls men förklara gärna vad du menar.
Jag antar att du menar att ämnet är salicylsyra ngt annat verksamt innehåller väl inte medel med just detta. Jag förstår inte resten helle men som sagt förklara gärna.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Vill bara säga att hon är marginellt bättre idag. Tyckte hon var mindre uppsvälld, mindre irriterad av magen, träcket fortfarande löst men aningens mer konsistens, Inga blöta fisar (faktiskt inte sett några alls den här vändan av uppstallningen) inga sura miner vid rykt över magen som det varit förr.

Vill tacka för råd här i tråden och via PM. Jag kollar bifogade länkar och läser på som en tok. Är lite research junkie, s.a.s.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Okej, jag var nog lite luddig i min beskrivning.
Älgörten innehåller salicylsyra. Ren salicylsyra kan orsaka blödningar i magslemhinnan. Det är vi överens om. Det är främst i blomknopparna som detta ämne finns i älgörten.
Salicylsyran som finns i älgörten balanseras upp av andra verksamma ämnen, t ex garvsyra, flavenoider och eteroljor. Örten har en perfekt balans mellan de olika verksamma ämnena och när man använder HELA växten så blir effekten motsatt. Dvs blödande magsår och tarmkatarrer kan få hjälp att läkas. Fö så minskar älgörten ett ev överskott på magsyra vilket kan vara nog så viktigt vid just magsår och katarrer.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Växter är inte ngt jag är jättebra på. Men jag förstår inte hur en syra kan balansera upp en annan så att den blir mindre sur.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Absolut! ;)
Faktum är att älgörten är väl beprövad om än kanske inte effekten är vetenskapligt bevisad.
Har själv använt den på flertalet maghästar med mycket positivt resultat. Min mor (som dock inte är en häst) hade under många år haft en riktig problemmage med otaliga läkarbesök och medicineringar. Detta var det enda som hjälpte henne att få ordning på magen.
Många är skeptiska till växters verkan men har man inte provat dem så ska man inte uttala sig.
Detta gav jag som ett tips till TS och sedan är det upp till honom/henne att själv avgöra om det är värt ett försök. Jag behöver inte bli påhoppad eller ifrågasatt för att jag ger ett tips.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Ge mig då ngt som åtminstone liknar ett belägg.
PL

Jag har ingen källa där det står specifierat. För mig räcker det att något fungerar.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att t ex homeopati fungerar heller men i många fall gör den det ändå.
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Att det skulle bli billigare om vi inte skrev ut billig humangenerica tror jag på lika mkt som att Astra skulle tagit 62 öre st (istället för 15 kr st)för losec om läkarna inte fick/måste skriva ut generica.
PL
 
Sv: Misstänkt magsår - omeprazol (Losec)

Jag tror att det blir billigare om marknaden växer - sannolikare att fler bolag går in och konkurrerar vilket ger kopior med olika pris även på djursidan, jämför metacam och identiska flexicam som alexandra pratar om ovanför. Ett nytt generikum. :)

Någonstans måste ju bolagen också få tillbaka pengarna de lagt ned på att ta fram en ny typ av preparat. Har du kollat på t.ex proscar och alla dess kopior? Samma sak där, kopiorna kostar strax över 1/10 av priset på proscar. Men de hänvisar ju bara till studierna som är gjorda på proscar. Var skall bolagen få tillbaka det de lagt ut menar du? Visst att de kanske får tillbaka pengarna med råge men de skall ju räcka för att investera i framtida forskning också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp