Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Dåligt DN!
Den enda gången det skrivs om Ridsport i DN så handlar det om "skandaler". Mästerskap och svenska framgångar utomlands nämns sällan eller inte alls. Trist bevakning av Sveriges andra (tredje?) största sport.
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Själv äger jag en 8åring som mej veterligen ALDRIG barrerats (och jag är uppfödare på den) ... Den hoppar med ruggigt bra bakbensteknik ... Så nog är det mkt skrammel i tomma burkar vad jag tror iaf ! Har tom en mkt bra bild (dock ej upplagd på nätet) som visar just bara bakbenen på en tävling (inte lätt att hinna knäppa av kameran i tid ibland ;))
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Fast detta är ju inte första gången man höjer på ögonbryna över vissa väldigt unga hästar som hoppar väldigt onaturligt.

Jag tycker det är bra att det skrivs om det och jag vet även att domarna reagerat och de är ju inte precis purunga i branschen.
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Nog måste väl djurplågeri vara mer VÄRT att skriva om samt bevaka än en framgång för en svensk ryttare ? Vem ska ta parti för idiotierna hästfolk sysslar med om ingen skriver om det ?
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Pratade med en som var ner och tittade. Hon har varit i branchen länge. Hon talade om detta innan tidningarna skrev om det. Jag tror inte vana hästmänniskor med mångårig erfarenhet av hopphästavel går och snackar om det inte finns fog för det. Hon hade inte någon häst med och tävlade och är opartisk...
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Tyvärr så barreras det även här i skåne. Vet 2st skånekändisar som jag vet utför detta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Dom skrev ju i artikeln oxå att hästarna nästan verkade rädda för hinderna, så bra bakbensteknik eller inte, men det ska ju iaf synas at hästarna tycker att det är kul!
usch säger jag bara för dom som pysslar med sånt dära! :mad:
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

jag var där och jag håller med om att det var 2 eller 3 hästar som hade onaturlig benteknik!!!!:(

när hästarna börjar bromsa några steg innan av stamp, sedan tar ett språng som är överbomstöden och vänder och efter det trycker in baken under sig i landningen och gasar för allt vad de har, då tycker jag inte att det är naturligt......

tycker det är jätte bra att domarna reagerar och dömmer ner dessa hästar som är "uppenbara":bow:
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

jag säger bara suck
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Pratade med en som var ner och tittade. Hon har varit i branchen länge. Hon talade om detta innan tidningarna skrev om det. Jag tror inte vana hästmänniskor med mångårig erfarenhet av hopphästavel går och snackar om det inte finns fog för det. Hon hade inte någon häst med och tävlade och är opartisk...

Ingen som var där nere kunde väl undvika "viskandet i kulliserna" ang detta.
Och ingen som såg dessa hästar, kunde väl undgå att se det som föregick allt prat.

Det såg inte naturligt ut, så enkelt är det.
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

jag var där och jobbade även som banchef då den aktuella klassen pågick och ja kan också hålla med om att det var vissa uppenbara fall utan att säga för mycket...
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Tyvärr så barreras det även här i skåne. Vet 2st skånekändisar som jag vet utför detta.

Jag såg 4-åringarna i Flyinge och tyckte också att de hoppade onaturligt "bra". Inte för att jag omedelbart tänkte att de var barrerade, men visst fast det ett fiber i mig som anade...

Och när det gäller barrering så tror jag att det förekommer i väldigt hög utsträckning hos de allra flesta som håller på på en hyfsat hög nivå. Egentligen är det väl bara var man drar gränsen för vad som är barrering.

T ex att skritta över en förhöjd bom så att hästen slår i. Det är väl en typ av barrering... Och det förekommer ju VÄLDIGT ofta på framridningar, bl a i Falsterbo.

Att medvetet lägga hästen på en lite nära avsprångspunkt så att den "måste" riva. Det kallar man ju bara sen att den rättar sig... Men det är väl också lite barrering över det.

Viktskydd, används en hel del. Kanske inte barrering, men väl manipulering. Inte helt ok i mina ögon.

Att lägga något som inte skadar hästen ovanpå bommen, men som skramlar rejält när hästen river. Ljudet "skrämmer" hästen så att den sen blir försiktigare nästa språng.

Den typen av barreing som smygfilmades hos Schokemöhle (felstavat, jag vet!) -90 tror jag inte är särskilt vanligt förekommande numera. Barreringen är mycket mer finslipad än så...
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Visst är det så, det har alltid funnits, men jag inbillar mig att det går mera "humant" till numera.Eller jag hoppas det iallfall.

Nere i södra Europa är det fruktansvärt fortfarande, jag har sett riktiga skräckexempel därifrån relativt nyss...

Men det är väl lite med barrering som med det mesta annat- de som verkligen kan och har lång erfarenhet KAN göra det på ett hyfsat sätt- det är i händerna på okunniga(som TROR att de är duktiga) som det blir riktigt otäckt...(hukar)

OBS! Jag förordar inte barrering-så ingen nu misstolkar det!
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Jag känner också till folk här i skåne som sysslar med barrering, tyvärr är det de stora "höjdarna" som faktiskt gör detta. Jag jobbade som hästskötare till en av dem, och jag var så jävla förbannad att jag anmälde, men inget hände, såklart.
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

man blir ju mörkrädd när man ser vad pengar kan göra mot djur.. jag var uppe och tittade på ett 4 års test nyligen.. vissa hästar håller ju hysteriskt reda på benen, i vissa fall bättre än min 12 åring..!!?? :confused: man ser att det ligger väldigt skilda "träningsmetoder" bakom de olika hästarnas språng.. man kan ju i och för sig dela in hästar i tidig resp. sen utveckling samt nedärvd kapacitet.. men i detta fall var det inte beroende på hästarnas kapacitet utan av något helt annat annat..
men hur funkar det i längden att utsätta dessa unghästar för detta? jag tar ett ex. min 6 åring, har fortfarande problem vid vissa tillfällen på tävlingar, då han tar in så mycket info runt omkring så han glömmer att ex. lyfta bakben eller framben i ett skutt, vilket resulterar i att han fällen in sina framben under sig eller drar med sig alla bommar med baken.. tyvärr finns för mig inget annat alternativ än att träna bort det på ett för hästen naturligare sätt, med övningar i skog och på bana som ger honom lite bättre benkontroll.. alla vill väl ha en tävlingkamrat som själv utvecklat sin teknik i samband med ålder och erfarenhet, samt ha en äkta bjudning och ett förtroende för sin ryttare?! trist detta... ge de stackars hästarna lite tid istället så de hinner växa klart i både huvudet och kroppen!
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Tycker det är hemskt att hästarna plågas för att människorna ska vinna pengar och fina priser...:(
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

man blir ju mörkrädd när man ser vad pengar kan göra mot djur.. jag var uppe och tittade på ett 4 års test nyligen.. vissa hästar håller ju hysteriskt reda på benen, i vissa fall bättre än min 12 åring..!!?? :confused: !

Inte för att vara elak, men har du tänkt på att några av dessa 4åringar kanske har en bättre,naturlig förmåga för hoppning än vad din 12 åring har.:angel: Det behöver ju inte betyda att dom är barrerade, oftast ser man skillnaden i en barrerad häst/icke barrerad redan ngt språng innan de ifrån. Inte bara i språnget!
 
Sv: Misstankar om fusk inom svensk ridsport

Inte för att vara elak, men har du tänkt på att några av dessa 4åringar kanske har en bättre,naturlig förmåga för hoppning än vad din 12 åring har.:angel: Det behöver ju inte betyda att dom är barrerade, oftast ser man skillnaden i en barrerad häst/icke barrerad redan ngt språng innan de ifrån. Inte bara i språnget!

gjorde jämförelsen med min 12 åring på grund av att han har en otrolig teknik.. men det var dumt gjort.. eftersom alla inte kan veta hur han hoppar och eftersom alla 12 åringar inte hoppar bra... sorry..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
917
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Linda Heed imponerade när Stockholm Horse Show startade i Globen på fredagen. I hoppklassen tog hon med östgötahästen Touch den...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den 28 juli i år tog Elin Aspnäs och hennes Tim brons vid ponny-EM. En månad senare visade provsvar att ponnyn haft den förbjudna...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp