Mitt dröm yrke eller??

frej

Trådstartare
Ja kära buke seniorer, jag har ju ett dröm yrke och det är att bli lärare gärna på gymnasiet inom det samhällsvetenskapliga ämnena, går bra även på högstadiet
Jag är på god väg och har pluggat under hösten på komvux och ska göra klart till hösten och kan äntligen söka in på lärarhögskolan till våren 2015
Men men men vågar man ens yppa sig om att ha lärare som dröm yrke med tanke på...
All denna media bevakning låg status yrkes stämplat, dåliga resultat i skolan PISA undersökningar och den senaste kommer jag inte ens ihåg namnet på
Är det verkligen så j*vla illa att vara lärare
Val år valfläsk ??
Ja kära buke seniorer ge mig ljus ge mig hopp ge mig tro
eller en spark där bak kanske ska jag satsa på en karriär inom ingenjörs branschen eller läkare

// frej som tar sig en promenad till häst hagen
 
Jag tror ingen har undgått den kris som skolan befinner sig i nu. Dock kan jag säga, som nuvarande student, att det finns inget så inspirerande som en lärare/föreläsare som älskar sitt ämne. Är läraryrket ditt drömyrke, tycker jag att du borde satsa på det. Du gör, tror jag, både dig själv och ungdomarna en tjänst att jobba med något som du älskar. Visst, läraryrket har idag låg status men man får väl hoppas att med just denna mediabevakning att det faktiskt sker en förbättring i skolan, för allas skull. :)

*Smyger tillbaka till ungdom*
 
@Oldie Nja vikarierat och vikarierat Har Ju Tagit Hand Ett Par Lärare På Äldreboendet om det nu räknas Och Sedan Har Jag Ju Barn I Lagom Ålder Så Att Säga....
 
Nu är jag inte lärare själv men har nära kontakt med flera lärare (sambo och vänner) på gymnasienivå. Det som verkar vara det största problemet är dåligt ledarskap (rektorer verkar inte rekryteras pga sin ledarskapstalang) och känslan av maktlöshet. Det är en känsla av att sitta i kläm mellan elever och föräldrar på ena sidan och skolledningen på andra sidan. Hur man än vänder på det så är allt lärarens fel, t.o.m. bristande ambitioner och ovilja att lära sig hos elever är lärarens fel. Inom de flesta yrken kan du byta inriktning, men som lärare är alla jobb ganska lika, det är också något att tänka på.
 
Min mamma är gymnasielärare och vad jag förstår en bra sådan. Hon går i pension nästa år men planerar redan att hoppa in en del som vikarie, då hon inte vill släppa det helt. Hon har alltid talat väl om yrket hemma, klagar lite på de nya eleverna varje år, men efter några månader visar det sig att hon åter fått de trevligaste eleverna , om än inte alltid de mest intresserade av hennes ämnen.
Hon har inspirerat min syster att föjla hennes fotspår och även en kusin. De har båda haft henne som lärare. Jag däremot vansläktas i vården ;)

Vad jag förstår på min syster, som ändå haft mamma som en slags mentor även om de inte jobbat på samma skola, så är det jättetufft i början. Man har inte riktigt funnit sin roll, alla elever är nya, alla kurser är nya. Men hon verkar trivas bättre nu efter några år och pratar inte längre om att byta yrke, som hon gjorde i början. Sedan jobbar hon i en liten kommun där både rektor och några arbetskamrater är hennes gamla lärare, så hon har stöd där med. Kanske arbetsmiljön utanför klassrummet är svårare i en större skola eller större kommun, jag vet inte.
 
Ja kära buke seniorer, jag har ju ett dröm yrke och det är att bli lärare gärna på gymnasiet inom det samhällsvetenskapliga ämnena, går bra även på högstadiet
Jag är på god väg och har pluggat under hösten på komvux och ska göra klart till hösten och kan äntligen söka in på lärarhögskolan till våren 2015
Men men men vågar man ens yppa sig om att ha lärare som dröm yrke med tanke på...
All denna media bevakning låg status yrkes stämplat, dåliga resultat i skolan PISA undersökningar och den senaste kommer jag inte ens ihåg namnet på
Är det verkligen så j*vla illa att vara lärare
Val år valfläsk ??
Ja kära buke seniorer ge mig ljus ge mig hopp ge mig tro
eller en spark där bak kanske ska jag satsa på en karriär inom ingenjörs branschen eller läkare

// frej som tar sig en promenad till häst hagen

I rätt skola så tror jag att det kan vara fantastiskt!
 
Säger bara: Kör på sin dröm om du verkligen vill det och är beredd att kämpa för det.
Har dock ett tips (ursäkta om jag nu låter som en bitter människa...) kolla över din ovana att särskriva. Oavsett om du har för avsikt att undervisa i språk tycker jag att det är viktigt att behärska enklare rättstavning och grammatik som lärare.

"Ja kära buke seniorer, jag har ju ett dröm yrke och det är att bli lärare gärna på gymnasiet inom det samhällsvetenskapliga ämnena, går bra även på högstadiet
Jag är på god väg och har pluggat under hösten på komvux och ska göra klart till hösten och kan äntligen söka in på lärarhögskolan till våren 2015
Men men men vågar man ens yppa sig om att ha lärare som dröm yrke med tanke på...
All denna media bevakning låg status yrkes stämplat, dåliga resultat i skolan PISA undersökningar och den senaste kommer jag inte ens ihåg namnet på
Är det verkligen så j*vla illa att vara lärare
Val år valfläsk ??
Ja kära buke seniorer ge mig ljus ge mig hopp ge mig tro
eller en spark där bak kanske ska jag satsa på en karriär inom ingenjörs branschen eller läkare

// frej som tar sig en promenad till häst hagen
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 131
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp