Mjällig päls

Fiorano

Trådstartare
Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en dryg månad sen. Funderar på om det är foderrelaterat? Han äter RC torrisar (uppblötta) och mush (två bollar/dag). Har en tanke att öka mushen och minska torrfodret. Vet inte om det gör skillnad för päls/hud.

Tips annars på nåt tillskott?
 
Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en dryg månad sen. Funderar på om det är foderrelaterat? Han äter RC torrisar (uppblötta) och mush (två bollar/dag). Har en tanke att öka mushen och minska torrfodret. Vet inte om det gör skillnad för päls/hud.

Tips annars på nåt tillskott?
Kan det också ha att göra med väder och fällningsperiod?
 
Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en dryg månad sen. Funderar på om det är foderrelaterat? Han äter RC torrisar (uppblötta) och mush (två bollar/dag). Har en tanke att öka mushen och minska torrfodret. Vet inte om det gör skillnad för päls/hud.

Tips annars på nåt tillskott?
Halla färskfoder (finns som köttbullar också) tycker jag gör skillnad på mina på päls när dem får det. Det innehåller krill som innehåller omega 3.
Men jag hade funderat mer på varför han är mjällig, badar du honom ofta? Jag tänker om han är stallhund så kanske du ska testa havreschampo som kan vara snälla mot huden.
 
Tack för alla tips men jag har löst mysteriet med "mjällen". Upptäckte på kvällen när vi var på ringträning och jag hade honom i knät en stund och kliade honom på halsen att han såg hemskt mjällig ut. Dagen efter var vi hos veterinären pga tandutdragning och då tänkte jag passa på att fråga om mjällen. Det fanns då inte nåt att visa upp🤔. Kom sen på att han dagen innan busat i nyströdda spånboxar i stallet🙈. Det var inte mjäll. Det var spåndamm.

Kalla mig hysterisk. Det är ok😅😂.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 007
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Ruben har börjat se ut som en luggsliten nallebjörn. Har kommit gradvis senaste åren, inga kala fläckar, mjäll osv utan tunnare och mer...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Min katt har det senaste halvåret varit mjällig i pälsen. Det är enbart vid bakre delen av ryggen och i övrigt är pälsen mjuk och...
Svar
1
· Visningar
1 395
Katthälsa Det började för lite mer än ett år sedan - Minimannen tvättade bort pälsen. Tvättade tvättade tvättade tills svansen var kal och...
Svar
18
· Visningar
15 247
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp