• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Jonsson89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 329
J

Jonsson89

Vi har haft problem ett litet tag nu med vår dvärgpudel som kliar sig rätt så mycket. Det gick skabb förut bland några hundar i vår bekantskapskrets, men då fick inte Maja något. Vi var in till vet och kollade henne då.

Nu sen vi klippte henne kort så ser man dock att hon har en del vitt i botten av hennes päls. Är det mjäll mån tro? Någon som har kunskap om det här?
Kan det isåfall ha ett samband med kliandet?
Har själv aldrig haft mjäll eller så så jag vet inte alls om det brukar klia.
Hur behandlar man isåfall det? Måste vi åka in till vet med henne om det tror ni?
Tack på förhand :)

Sv: Mjäll?

Är hon gammal?

Vår förra hund fick mjäll när hon blev gammal, för att huden förändras med åldern. Torr hud kliar ju så hon kliade sig också. Det löstes enkelt genom att ge ett fetare foder alt. lite olja.
Har ni bytt foder nyligen?

Är hon gammal?

Vår förra hund fick mjäll när hon blev gammal, för att huden förändras med åldern. Torr hud kliar ju så hon kliade sig också. Det löstes enkelt genom att ge ett fetare foder alt. lite olja.
Har ni bytt foder nyligen?

Nej hon fyller 3 i september, och hon har haft samma foder (Royal Canin) länge nu.

Om hunden kliar sig mycket och är mjällig så ska ni definitivt kolla upp det. Ohyra är den vanligaste orsaken, t ex kan det röra sig om mjällkvalster. Antingen kan ni prova med att behandla (frontline + sanera bostaden) eller gå till vet. Mjällkvalster syns dock inte alltid på skrapprov så även om vet inte hittar någon orsak kan det vara värt att prova ohyrebehandling ändå.

Mjällkvalster hade vår lille när han kom, himla mjällig och kliig, gick bort med en behandling(vill jag minnas).

Sedan kan olja i maten hjälpa mot torr hud, en del (djur) mjällar när det är fällningstider... men pudlar byter väl inte päls så har jag för mig..

Tja, ta kontakt med vet för utredning, kan vara lätt fixat.

Ja får åka in med henne och titta vad det är.
Kom faktiskt på nyss att vi bytte schampo/balsam för ngn månad sedan, med aloe vera i.
Kanske det är det som hennes päls inte mår bra av?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 103
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 705
Senast: Petrow90
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om lichen sclerosus kan göra det lättare att få uvi? Jag är nu inne på min andra uvi på en månad. Tidigare hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 689
Senast: Lyan
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 033
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka