Bukefalos 28 år!

Om mjökpriset steg 1 krona skulle det i slutet ge bonden 10 öre mer.
Jag gråter baskemig floder över att vatten på flaska (som några redan nämnt) är mer än dubbelt så dyrt som mjölken.
Jag vill ha mitt älskade jobb och donnor kvar om 10 år.

Tycker denna ide är helt fantastisk, ska bli spännande att se hur de utvecklar det. Och återigen bevisar detta att folk gärna betalar mer. http://www.lantbruk.com/lantbruk/salde-snabbt-slut-trots-literpris-pa-15-kronor

Detta är ett lokalt engagemang som jag bara älskar. Har blivit många kronor lagda på detta och jag hoppas verkligen att fler här i kring gör det och att det sprider sig i Sverige.
http://tillvilketpris.se/

Man kommer att börja med frivillig svensk usprungsmärkning, i slutet av 2015/början av 2016 kommer detta synas ute ute i butik. Svenskmärkningen ska vara gemensam för alla livsmedelskategorier. Den kommer att finnas på mjölk, ägg och kött som är 100 procent svenska och på sammansatta livsmedel som innehåller minst 75 procent svenska råvaror. Om ett sammansatt livsmedel innehåller mjölk, ägg eller köttråvaror måste de vara 100 procent svenska. Alla steg i livsmedelsproduktionen, inklusive förädling och packning, måste ha också ha gjorts i Sverige, för att ett företag ska kunna sätta märkningen på sin produkt. Så förhoppningsvis kommer det att bli enklare för konsumenten att välja rätt.
 
Det har de också. Med minskad export in till Ryska marknader finns mer mjölk, eller egentligen mjölkpulver, tillgänglig på världsmarknaden vilket leder till lägre priser. När mejerierna får mindre betalt minskar betalningen till bönderna.
Prexis.
30% av all ost som producerades av EU exporterades till Ryssland under 2013.
Idag skvalpar den mängden mjölk på EU's inre marknad.
 
Av dina senaste inlägg förstår jag att du kanske inte har jättebra insyn @Jeffery.

Självklart skulle det hjälpa svenska mjölkbönder och alla andra livsmedelsproducenter om vi hade 100% självförsörjningsgrad på mejeriprodukter. Nåt annat är löjligt att tro.

Sen är det en utopi, och vi vet inte hur långt vi behöver komma på skalan för att få ett bra tillstånd. På köttsidan (nöt) har vi sett det vända men vi har fortfarande en mycket låg självförsörjningsgrad. Det behövs troligen mer hjälp (och eftersom vi aldrig kommer att få 100% av svenskarna att bara köpa svenska produkter så kan vi ta bort "troligen").
Det är klart att jag inte har någon insyn över huvud taget.
Men jag är trots det fullt kapabel att räkna. Om mjölkbönder inte får betalt ens för sina kostnader när de säljer sin produkt, så kommer de inte bli långvariga som mjölkbönder. Säg mig vad som är fel i den tankebanan.
 
Berätta mer!
Har ekosegmentet blivit jättestort i Danmark, Polen, Tyskland och Frankrike?

Titta vad som hänt på frukt och grönt. Där har eko haft ett JÄTTEgenomslag de senaste 1-2 åren. Har svensk produktion hängt med? Icke. Samma sak kommer att hända på mjölksidan.

Se bara hur de andra länderna rustade inför borttagningen av kvoter. Irland har ökat som produktion med över 10%!! Det finns massor av potential.

Att tro att vi är de enda som kan producera eko, det är extremt naivt.
 
Därför blir det så svårt att diskutera med dig, eftersom du uttalar dig så tvärsäkert...
Bortsett från det, du menar alltså - till skillnad från mig - att bara vi ser till att vi köper svenskproducerad mjölk, så är det frid och fröjd för de svenska mjölkbönderna?
 
Jag förstår faktiskt inte din diskussion överhuvudtaget.
Trots min måttliga insyn i mjölkbranschen tror jag mig veta att just nu når majoriteten av svenska mjölkbönder inte ens break even i sin verksamhet. Kan du tycka RÄTT eller FEL om det, med den kunskap du har?
 
Trots min måttliga insyn i mjölkbranschen tror jag mig veta att just nu når majoriteten av svenska mjölkbönder inte ens break even i sin verksamhet. Kan du tycka RÄTT eller FEL om det, med den kunskap du har?

Du har rätt i sak, ja. Har jag sagt nåt annat?
 
Värt att tänka på är att de bönder som står stabilt trots dåligt pris på mjölken är de som har fler ben att stå på. Spannmål, köttproduktion, grisar, skog etc.
Jag tror inte att det som finns kvar på slutet är de stora mjölkproducenterna utan de som vågat satsa inom ytterligare en gren.

Så innan man sörjer över att de små gårdarna (de som ofta är båslagårdar med allt vad en gård på 70-talet hade...) försvinner så ska man ha klart för sig att att det finns mindre gårdar som fortfarande finns kvar och står stadigt tack vare ett bättre entreprenörskap. Det är tyvärr så att vi kan inte konkurrera mot sämre djurvälfärd - vi kan bara bli smartare i att driva företag. (men det är fortfarande skit i att mjölken typ är gratis)

Jag tror på de mindre mejerierna, att de kommer kunna (och gör iallafall här) sälja sin mjölk till högre pris och tillsammans konkurrera mot Arla om marknadsandelar.
 
På våran lokala ICA har man börjat med ett samarbete med en lokal bonde, bonden har köpt en pastöriserings maskin och pastöriserar mjölk hemma på gården som sedan hämtas av ICA butiken som sedan har en mjölkmaskin inne i butiken. Jag som kund får köpa en glasflaska på 1liter, fyller den i maskinen betalar 15kr litern (vet ej hur mycket som går till bonden, men en mindre mellanhand i alla fall) När mjölken är uppdrucken så gör jag rent flaskan och tar med den för att fylla på igen. Gillar iden och stödjer det hela genom att köpa den mjölken.
 
Oh jag skulle också vilja ha en sådan mjölkmaskin i min affär. Måste väl också vara bra att man återanvänder flaskan? Utmärkt idé vart i Sverige finns dessa maskiner?
 
Värt att tänka på är att de bönder som står stabilt trots dåligt pris på mjölken är de som har fler ben att stå på. Spannmål, köttproduktion, grisar, skog etc.
Jag tror inte att det som finns kvar på slutet är de stora mjölkproducenterna utan de som vågat satsa inom ytterligare en gren.

Så innan man sörjer över att de små gårdarna (de som ofta är båslagårdar med allt vad en gård på 70-talet hade...) försvinner så ska man ha klart för sig att att det finns mindre gårdar som fortfarande finns kvar och står stadigt tack vare ett bättre entreprenörskap. Det är tyvärr så att vi kan inte konkurrera mot sämre djurvälfärd - vi kan bara bli smartare i att driva företag. (men det är fortfarande skit i att mjölken typ är gratis)

Dock betyder det ju att om de har något ekonomiskt sinne, så amputerar de mjölkbenet så snart det är praktiskt möjligt - om de inte vill ha kvar kossorna som nån slags hobbyverksamhet. Så bönder kommer det vara kvar, men inga mjölkbönder.

Som systemet är nu, fungerar det inte.
 
Dock betyder det ju att om de har något ekonomiskt sinne, så amputerar de mjölkbenet så snart det är praktiskt möjligt - om de inte vill ha kvar kossorna som nån slags hobbyverksamhet. Så bönder kommer det vara kvar, men inga mjölkbönder.

Som systemet är nu, fungerar det inte.

Fast de bönder jag kommit i kontakt genom mitt jobb samt politisktuppdrag som satsat på fler grenar har inga planer på att lägga ner mjölkproduktionen (som då är det stora benet) utan ser skogen/köttdjuren/etc som ett sätt att i kriser som denna fortfarande ha en säker inkomst och kunna backa upp med. "Min" gård ska utöka med köttdjur och har sedan innan skog, gården jag var på innan hade bara mjölk men leverade till "blåklint" som är ett mindre mejeri, en annan hade gårdsbutik och sålde kött o päls från gården (får så ej drabbad av denna kris) och ytterligare en hade mjölk,kött,grisar och lite får för betesdriften. Alla dessa hade stabil ekonomi genom kriserna som vart och till och med byggt ut/satsat i krisen.

Jag vill också ha högre mjölkpris såklart så jag säger inte emot att det inte fungerar så som det är nu.
 
Jag var ute på en av Skånes största ekologiska mjölkgårdar för ett par månader sedan, och mjölkpriser kom (såklart) upp. Lantbrukaren sa att han numer bara säljer till Skånemejerierna för de ger bättre betalt än Arla. Detta gällde den ekologiska mjölken alltså.

Deras kor blir ekologiskt svenskt nötkött när de är klara med sitt mjölkko-liv, så glöm inte supporta alla del i kedjan :up:
 

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
2 470
Senast: Lobelia
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 464
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
50 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp