Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Och de värdena är tillräckliga för att veganer och andra ska investera sina pengar i att det hålls kvar olika koraser i våra landskap, om än i en betydligt mindre omfattning ? Jag tror inte på det.

Korna finns för att det finns efterfrågan på mjölk och kött. Annars blir de djurparksdjur i bästa fall.
Vad kan jag säga, annat än att jag inte delar din pessimistiska syn. Det finns idag 7000 hektar naturbetesmark i Sverige (om jag inte missminner mig på siffran). Jag tror nog att det ökande antalet hästar, hobbyfår, hobbykor, lamor, kameler och allt vad folk gillar att hålla sig med, skulle kunna greja det. Med lite påtryckning från staten. Staten eller kommuner skulle t ex själva kunna hålla sig med nötter för uppfylla miljömålen.

Jag ser inga problem med att ha kor som hobbydjur och jag är inte ensam. Även om det inte är så vanligt så kan det bli. Jämför t ex med engagemanget för att bevara lantbruksraser, det är ju inte främst för köttets eller någon annan produkts skull.

Jag ser inga problem med att ha kor som hobbydjur och jag är inte ensam. Även om det inte är så vanligt så kan det bli. Jämför t ex med engagemanget för att bevara lantbruksraser, det är ju inte främst för köttets eller någon annan produkts skull.

Trots att man måste låta bli att ta mjölken och skicka djurkroppen på destruktion efter avlivning? Jag tror att många "hobbyko"-ägare också till stor del har/skulle ha intresset att skaka fram mjölk (till alla de 100-tals mejeriprodukter vi vill ha) och kött som livsmedel. Nu blir det såklart nåt helt annat än den industri vi har idag - men det är fortfarande där jag tror vi har det stora upplevda värdet. Precis som idag.

Vad kan jag säga, annat än att jag inte delar din pessimistiska syn. Det finns idag 7000 hektar naturbetesmark i Sverige (om jag inte missminner mig på siffran). Jag tror nog att det ökande antalet hästar, hobbyfår, hobbykor, lamor, kameler och allt vad folk gillar att hålla sig med, skulle kunna greja det. Med lite påtryckning från staten. Staten eller kommuner skulle t ex själva kunna hålla sig med nötter för uppfylla miljömålen.

270.000 hektar enligt senaste inventeringen. Men det beror lite på definitionerna.

Nu börjar detta kännas som ett påhopp? Vill förklara igen att där jag jobbat har vi aldrig slutat med mjölk efter endast 6 veckor! Och jag håller helt med om att 6 v är för tidigt.

Men det var ju du som skrev så. Läs nedan- och inte nog med det- 4 st !!!! gillade ditt inlägg -skäms på er!!!!

Oavsett om de får mjölk eller ersättning så får de så länge de behöver. Det varierar. Mellan 6-12 v.

Trots att man måste låta bli att ta mjölken och skicka djurkroppen på destruktion efter avlivning? Jag tror att många "hobbyko"-ägare också till stor del har/skulle ha intresset att skaka fram mjölk (till alla de 100-tals mejeriprodukter vi vill ha) och kött som livsmedel. Nu blir det såklart nåt helt annat än den industri vi har idag - men det är fortfarande där jag tror vi har det stora upplevda värdet. Precis som idag.
Det hela blir ju väldigt spekulativt. Idag konsumerar folk mycket mjölk och kött, givetvis finns det en efterfrågan. Även hos de som har hobbykor. Vad är det för samhälle du tänker på? Ett utan hundar och katter uppenbarligen. Mycket detaljer som kan diskuteras.

Kontentan är att jag tror att det finns goda möjligheter att tillgodose behovet av betande djur helt utan en storskalig mjölk- och köttindustri. Detta är inget jag har läst forskning om specifikt så jag drar det lite ur röven, men det gör väl du med?

270.000 hektar enligt senaste inventeringen. Men det beror lite på definitionerna.
Däremot ser definitionen "slåtteräng" stämma med en pixel av Alnöns storlek. Om det är det som avses har jag svårt att se hur detta ska hjälpa till med att hålla Sveriges landskap öppet.

Då blir det utrotning alt djurparksdjur av våra kor.

Inte alla kor utan de kor som är hårdavlade för att vara supermjölkkor, det finns ju massor av raser som mjölkar mindre och som klarar av att gå med sin kalv, vilket inte dagens industrimjölkkor gör.

Jag ser inga problem med att djur som är så avlade att de inte klarar sig själva egentligen rensas ut- det är en annan sak att det idag antagligen är omöjligt att genomföra en sådan sak, men det beror inte på att alternativa val/raser saknas utan att det skulle fördyra hela produktionen något ofantligt.

Men på sikt hoppas jag att EU-stöd kommer ändras/riktas och stötta upp företag med sundare djur och kor som får behålla sin kalv.

Nu börjar detta kännas som ett påhopp? Vill förklara igen att där jag jobbat har vi aldrig slutat med mjölk efter endast 6 veckor! Och jag håller helt med om att 6 v är för tidigt.

Du skrev att jag ser mig kompitent att avgöra vilka kalvar som ska sluta med mjölk efter 6 v , vilket jag inte är då jag inte anser att en kalv ska sluta med mjölk så tidigt.
OK men tänk på vad du skriver nästa gång.

Men det var ju du som skrev så. Läs nedan- och inte nog med det- 4 st !!!! gillade ditt inlägg -skäms på er!!!!
De kanske gillade mitt inlägg för jag gav korrekt fakta, till skillnad från många andra som slänger ut diverse skitsnack till höger och vänster.

Även om jag personligen inte anser att en kalv ska sluta med mjölk efter 6 v, så finns det kalvar som kan gå över till grovfoder då som även gör det.

7000 är naturbete, borträknat slåttermark. Men jag kan missminna mig som sagt. Hursom så är det en mycket liten del av Sveriges betesmark som inte är kulturbete. Kulturbetesmark behöver redan idag särskilt stöd. Då blir det bara larvigt att framhäva mjölkindustrin som den biologiska mångfaldens väktare. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att den mesta naturbetesmarken betas av får och köttkor.

Det hela blir ju väldigt spekulativt. Idag konsumerar folk mycket mjölk och kött, givetvis finns det en efterfrågan. Även hos de som har hobbykor. Vad är det för samhälle du tänker på? Ett utan hundar och katter uppenbarligen. Mycket detaljer som kan diskuteras.
Lite halvt OT. Jag har höns. Höns lägger mycket ägg och det gäller även lantraser. Vad tycker du man ska göra med alla dom äggen? Med det här tankesättet måste jag ju låta alla hönor som vill ruva ruva. Var gör jag av alla de söta små kycklingarna när de inte är så söta längre utan antingen ett stort överskott av hönor (som jag antar att jag inte får äta äggen från) eller ett ännu större överskott av tuppar?
Till er som inget kan om höns så är ungtuppar våldtäcktsmän personifierade. Har man mycket ungtupp vågar sig inte hönorna ner från pinnen för att äta på kvällarna eftersom de blir våldtagna. Har man för många tuppar rent generellt så blir problemet liknande och dessutom blir hönorna extremt slitna (i slutändan såriga) på ryggen.

Till er som inget kan om höns så är ungtuppar våldtäcktsmän personifierade. Har man mycket ungtupp vågar sig inte hönorna ner från pinnen för att äta på kvällarna eftersom de blir våldtagna. Har man för många tuppar rent generellt så blir problemet liknande och dessutom blir hönorna extremt slitna (i slutändan såriga) på ryggen.

Har du sett det hos dig själv? :eek: :(

Då får du väl göra som jag, tuppar bor i tuppabåset med egen hage tills det är dags för kubben- skulle aldrig ha mina hönor som ovan, och ja, de som vill ruva får en bunt ägg under sig och så blir det som det blir-jag har fortfarande 2 st kvar som ligger.

Självklart har jag sett det när det gäller ungtuppar inte när det gäller äldre djur. När den situationen uppstår blir det huggkubben direkt.

:confused: Jag vet inte. Sockerkaka? Majonnäs? Gör vad du själv finner lämpligt.
Fast nu skriver du ju att inte ens hobbydjurhållare ska äta sina djur och ägg är trots allt kycklingar i vardande. Vi kan dock bortse från äggen och så tar vi det där överskottet på ungtuppar som alltid uppstår när man kläcker fram kycklingar.

De kanske gillade mitt inlägg för jag gav korrekt fakta, till skillnad från många andra som slänger ut diverse skitsnack till höger och vänster.

Även om jag personligen inte anser att en kalv ska sluta med mjölk efter 6 v, så finns det kalvar som kan gå över till grovfoder då som även gör det.

Vad är fakta i ditt inlägg?

Hela inlägget:
Oavsett om de får mjölk eller ersättning så får de så länge de behöver. Det varierar. Mellan 6-12 v.
Och vart har du sett ynkliga undernärda kalvar?? En kalv kommer antingen gå till slakt, eller bli mjölkko. Därför är det viktigt att de får en bra start, med bra och mycket mat. Att svälta en kalv gör ingen nytta då det inte lönar sig.

Och jag vet att många mjölkkokalvar inte får fullt så mycket mat de skulle behöva, och inte mjölk så länge- och nu har ju Peter Lundin- TACK- själv gått in och skrivit att det finns stora problem med kalvhälsan i landet, så kom inte och säg att det är du som kommer med korrekt fakta.

Det är ex ingen hemlighet att en kalv inte sällan är så lite värd att det är bättre, vid sjukdom, att låta den dö än att ta ut veterinär- det lönar sig inte, precis som det inte lönar sig att ge dem rätt mat i större mängd och längre tid än vad de flesta gör.

Detta får mig att undra hur väl insatt du egentligen är. Får bara mjölk ett par dagar, SEDAN tas de från sin mamma?
Ett kalv går med kon ett dygn, inte ett par dagar.
Finns många gårdar där de går ett par dagar med kon!
"Oavsett om de får mjölk eller ersättning så får de så länge de behöver. Det varierar. Mellan 6-12 v."
Detta kunde jag inte tolka på ngt annat sätt än att du tyckte det var det normala

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka