Bukefalos 28 år!

Mjuka och hårda ögon

S

Silly

Har börjat läsa Sally Swifts första bok. Kom till kapitlet om hårda och mjuk ögon och tänkte prova det under dagens ridpass men jag fattar verkligen inte.. Någon som kan förklara för mig mån tro? :confused:
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

Jo, det är så här: om du tittar EXAKT på något så ser du med hårda ögon, du fokuserar exakt. Men om du tittar på något utan att fokusera skarpt så blir det liksom som om du "tittar igenom" - och då blir det mjuka ögon.:idea:
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

Alltså, jag tror jag förstår principen men när jag provar ser jag ingen skillnad.. Ska prova igen idag tror jag..
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

fundera på hur du känner när du gör övningen.Känslan är olika när man konsentrerar sig på en sak (hårda ögon) tex en stolpe en stol ett träd el dyl.Kroppen reagerar annorlunda
och när man ser helheten (mjuka ögon) tex att man rider på ridbanan man ser hela ridbanan man fokuserar inte på ett föremål utan ser helheten man vidgar sitt synfält kan man säga.
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

Tänk dig att du ska öppna sinnet och slappna av mer, istället för att fokusera på en sak. T.ex. om du ska svänga - istället för att tänka "ytter skänkel inner tygel" så låter du rörelsen komma av sig själv, flytande.

(Jag vet inte om jag lyckas förklara bättre än S.S...)
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

Hihi jag har också just hållit på med det kapitlet :D

Jag övade lite hemma - där jag kan vara helt avslappnad och sitta på en stol, eller som det visade sig lämpligast på toan, i stället för att sitta på hästen. Tyckte att det funkade kanon att sätta sig inne på vår lilla toa, det var då jag verkligen förstod skillnaden. Ett litet smalt utrymme behövdes i mitt fall.
Jag fokuserade först på dörrhandtaget som var längst bort ifrån mig och konstaterade då att jag inte "såg" väggarna på ömse sidor om mig utan bara dörrhandtaget och det som finns direkt intill. När jag däremot tittade med mjuk blick (utan att försöka fokusera) såg jag dörrhandtaget och väggarna ända fram dit där jag satt.

Prova!
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

felaktigt moderator får gärna ta bort detta.
 
Sv: Mjuka och hårda ögon

Jo ny svensk mästare i dressyr - tjena! Håller just på med FÖRSTA kapitlet i boken... och har ridit exakt två pass för tränare :angel:

Men ge oss ett par hundra år så... :D

Fast jag håller med om att det är ett roligt ställe att lära sig rida på... Svensk mästare i toahoppning kanske kan vara en mer rimlig titel?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
263
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 842
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp