Mobil router - förklara!!

_carmenzita_

Trådstartare
När vi är i stugan (till fjälls) så är det otroligt dålig uppkoppling, endast en 2G-mast och att surfa på mobilen är nästintill omöjligt.

Jag hörde att en mobil router skulle kunna fungera men vad är det som krävs i material osv?
Jag har sett att det går att köpa en liten fick-router men hur gör man med abbonemang, för ett sånt behövs väl?
Jag har ADSL hemma via Telia, kan man ta det via det?

Jag är helt novis på dessa teknik-grejer så berätta vad jag behöver :)

Sv: Mobil router - förklara!!

Som föregående skrev så kommer det inte fungera speciellt bra oavsett router/teknik. En 2G-mast kan inte ta emot/skicka mer än i 2G.
Du vet inte om det finns en "snabbare" mast i närheten?

Nä, detta är uppe på fjället, den enda masten är en 2G och det fasta telefonnätet läggs ner inom det snaraste.
Det kan finnas en bättre mast i Bydalen men det är ett par mil över fjället dit.
Det är seeeegt att surfa via mobilen som det är nu :(

Om inte annat så kan du höra av dig till olika företag som erbjuder internet och prata med dom. Uppger du adressen så kan dom söka och få upp signalstyrka i just det området. Efter detta så frågar du vad som behövs för att uppnå maximal effekt.
Brukar vara det enklaste alternativet så det är en djungel!

Nu har jag chattat med Telia som är det enda som fungerar just där och fick följande svar

-Jag tror att jag har hittat platsen och maxhastigheten är 0.2 mbit/s. Just mobilt bredband där är inte något jag skulle rekommendera som det ser ut just nu. En antenn skulle inte hjälpa så mycket, men man kan köpa en antenn och testa. Ni har 30 dagars returrätt på antennpaketen. Vi håller på och bygger ut nätet över hela Sverige och det finns goda möjligheter till att täckningen blir bättre där inom något år.

Ah 0,2 är ju ingenting.. Till och med en snigel rör sig fortare. :D

Men bra med 30 dagars retur på antenner, då kan ni ju i alla fall prova - det kan ju inte bli sämre!
Annars får du se det som ett internetrehab när ni åker till stugan. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka