Mobilproblem

Bukefalos 30 år!

Min är ju hel och fräsch på alla sätt, utan just batteriet då..

Jag kollar på en Fairphone. De verkar ha ett bra koncept som inte kräver att man köper en ny telefon var och vartannat år..

Fast det gör inte t.ex. Samsung heller om man tar hand om telefonen. Min nuvarande är 3,5 år gammal och funkar fortfarande helt utan anmärkning. Batteriet är inte lika bra som när den var ny så klart men fortfarande tillräckligt bra för mina behov. Den är inte seg och jag känner inget behov att byta ut den. Min mans Samsung är ännu äldre! Den modellen slutade uppdateras för 3 år sen! Men funkar så bra att han inte byter ut den. Jag hade samma modell på jobbet tills nyligen och behövde byta för att jobbet sa åt mig att göra det. Inte för att jag tyckte att det behövdes.

Min erfarenhet är att en mobil inte håller längre än 2 år. Max 3 år.

Batteribyte anser jag inte värt pengarna.

Jag byter mobil varannat år och har så gjort länge. Har haft olika märken. Apple de tre senaste. Samsung nu.

Köper inga dyra mobiler. Brukar landa på 2500-3000 kronor (oftast på rea). Lämnar alltid in min gamla telefon och brukar få några 100- lappar för den (varierar mycket. Man får mer för Apple än för Android).

Köper oftast på Elgiganten när de har kampanj på en mobil som jag tycker är vettig....

Fast det gör inte t.ex. Samsung heller om man tar hand om telefonen. Min nuvarande är 3,5 år gammal och funkar fortfarande helt utan anmärkning. Batteriet är inte lika bra som när den var ny så klart men fortfarande tillräckligt bra för mina behov. Den är inte seg och jag känner inget behov att byta ut den. Min mans Samsung är ännu äldre! Den modellen slutade uppdateras för 3 år sen! Men funkar så bra att han inte byter ut den. Jag hade samma modell på jobbet tills nyligen och behövde byta för att jobbet sa åt mig att göra det. Inte för att jag tyckte att det behövdes.
Jag har en samsung galaxy A8, den är från hedenhöstiden , jag har haft den i drygt 5år, den funkar kanon.

Då är det ju verkligen ingen mening att lägga pengar på att byta batteri. För jävligt om jag måste byta hela telefonen efter bara tre år..

Det fick jag göra... tror inte ens den blev 3 år, en dag la den bara av...
Dom håller tyvärr inte lika länge som förr i tiden 🥲

Jag vill ha bra kamera, så de billigaste modellerna går bort.

Jag vill verkligen inte behöva byta vartannat år. Det är ju sjukt att det bara accepteras! Miljöförstöring deluxe.
Är det inte vettigare då att lägga pengar på en bra kamera och sedan köpa en billigare mobilmodell? För övrigt tycker jag att kameran i min A53 är helt okej, men mina krav är kanske inte lika höga som dina. Jag accepterar inte heller att behöva byta mobil vartannat år, och det har jag ALDRIG behövt göra med mina Samsung.

Min erfarenhet är att en mobil inte håller längre än 2 år. Max 3 år.

Batteribyte anser jag inte värt pengarna.

Jag byter mobil varannat år och har så gjort länge. Har haft olika märken. Apple de tre senaste. Samsung nu.

Köper inga dyra mobiler. Brukar landa på 2500-3000 kronor (oftast på rea). Lämnar alltid in min gamla telefon och brukar få några 100- lappar för den (varierar mycket. Man får mer för Apple än för Android).
J
Köper oftast på Elgiganten när de har kampanj på en mobil som jag tycker är vettig....
Oj, så konstigt att mobiler inte håller längre för dig. Jag har aldrig behövt byta så ofta. Jag har i och för sig aldrig haft en iphone heller.

Oj. Vi har Samsung på jobbet och batteritiden är imo katastrof - troligen den sämsta som jag upplevt. I rättvisans namn så drar apparna som vi jobbar i rätt så mycket ström, men ändå - är det under typ 10 grader ute så laddar mobilen ur lite för fort (betydligt mindre än en halv dag..) och en lär använda powerbank. Och den laddar uselt när den tycker att batteriet är kallt. Bytte batteri till ett nytt efter ca ett år för att det funkade så dåligt, hjälpte lite men inte mycket. Fick en ny mobil och den är snäppet bättre, men håller typ en halv dags användning nu så är lite skeptisk inför vintern. För en del kollegor laddar batteriet ur helt inom ett par timmar när vi jobbar utomhus på vintern. Det är lite varierande hur pass kasst det funkar (olika modeller och olika åldrar på mobilerna, alla köps dock helt nya).

Men den jag har nu är alltså i princip helt ny - fick den för ett par månader sedan.

Har också varit med om, flera gånger, att mobilen varit helt urladdad när jag kommit till jobbet. Den har alltså gått från 50% till så tom att det tar en halvtimme att ens få igång den, över en natt (inga appar igång) för att laddningen glappat av nån anledning. Katastrof imo.

Jag kommer verkligen aldrig att köpa en Samsung privat (igen). Haft en, och det var den som skärmen dog på efter precis dryga året..men batteriet är verkligen en dealbreaker för mig. Vi är ändå nånstans över 25 pers på jobbet, så orimligt att vi allihop skulle fått måndagsexemplar. Edit: och det är inte deras allra dyraste modeller, såklart, men inte budget heller.

Oj. Vi har Samsung på jobbet och batteritiden är imo katastrof - troligen den sämsta som jag upplevt. I rättvisans namn så drar apparna som vi jobbar i rätt så mycket ström, men ändå - är det under typ 10 grader ute så laddar mobilen ur lite för fort (betydligt mindre än en halv dag..) och en lär använda powerbank. Och den laddar uselt när den tycker att batteriet är kallt. Bytte batteri till ett nytt efter ca ett år för att det funkade så dåligt, hjälpte lite men inte mycket. Fick en ny mobil och den är snäppet bättre, men håller typ en halv dags användning nu så är lite skeptisk inför vintern. För en del kollegor laddar batteriet ur helt inom ett par timmar när vi jobbar utomhus på vintern. Det är lite varierande hur pass kasst det funkar (olika modeller och olika åldrar på mobilerna, alla köps dock helt nya). Men den jag har nu är alltså i princip helt ny - fick den för ett par månader sedan.

Jag kommer verkligen aldrig att köpa en Samsung privat (igen). Haft en, och det var den som skärmen dog på efter precis dryga året..men batteriet är verkligen en dealbreaker för mig. Vi är ändå nånstans över 25 pers på jobbet, så orimligt att vi allihop skulle fått måndagsexemplar.
Ytterst märkligt. Jag laddar fortfarande bara min en gång/dygn under normal användning. "Onormal" användning skulle t.ex. vara om vi är ute och kör och använder google maps mycket. Då drar det mer batteri, men annars håller min fortfarande jättebra efter 3 år.

Ytterst märkligt. Jag laddar fortfarande bara min en gång/dygn under normal användning. "Onormal" användning skulle t.ex. vara om vi är ute och kör och använder google maps mycket. Då drar det mer batteri, men annars håller min fortfarande jättebra efter 3 år.

Du skulle nog klassa mitt jobb som "onormal användning" då, apparna som vi jobbar i drar en del. Men det är fortfarande katastrof imo, om jag jämför med min egen vid liknande användning. Min privata mobil håller minst 2-3ggr så lång tid med typ streaming och annat som också drar en del ström.

Är det inte vettigare då att lägga pengar på en bra kamera och sedan köpa en billigare mobilmodell? För övrigt tycker jag att kameran i min A53 är helt okej, men mina krav är kanske inte lika höga som dina. Jag accepterar inte heller att behöva byta mobil vartannat år, och det har jag ALDRIG behövt göra med mina Samsung.
Nej, för jag vill inte bära med mig en extra pryl vart jag än går. Det behöver inte vara proffskvalitet på bilderna, men det ska ändå vara bra upplösning.

--
Jag vill ha en mobil som fungerar. Men jag inser att det är för mycket begärt..
Jag behöver inte tips om modeller. Jag vet vad jag vill ha. Jag vill bara inte köpa nåt..

Inser att det förmodligen inte är värt med ett batteribyte heller. Får väl investera i en rejäl powerbank. Ytterligare en pryl att bära med sig :arghh:

Nej, för jag vill inte bära med mig en extra pryl vart jag än går. Det behöver inte vara proffskvalitet på bilderna, men det ska ändå vara bra upplösning.

--
Jag behöver inte tips om modeller. Jag vet vad jag vill ha. Jag vill bara inte köpa nåt..

Inser att det förmodligen inte är värt med ett batteribyte heller. Får väl investera i en rejäl powerbank. Ytterligare en pryl att bära med sig :arghh:

Om mobilen är seg så kommer inte ett batteribyte räcka.

Jag bytte batteri på min Samsung Galaxy S2 som var den sista mobilen jag hade där man själv kunde byta batteri. Det gav mig ytterligare tid med den mobilen men mobilens hastighet var ju inte påverkad då och påverkades inte av batteribytet.

--

Jag rekommenderar att du köper nytt batteri eller telefon, inte powerbank. Att den blir seg och obruklig skulle kunna vara malware men att den blir varm och laddar ur fort låter snarare som ett fysiskt problem med batteriet och det kan bli rätt farligt.

Jag rekommenderar att du köper nytt batteri eller telefon, inte powerbank. Att den blir seg och obruklig skulle kunna vara malware men att den blir varm och laddar ur fort låter snarare som ett fysiskt problem med batteriet och det kan bli rätt farligt.
Tja, son jag skrivit flera gånger. Ny telefon är sista utvägen.
Den blir inte så varm att den skulle fatta eld spontant. Bara förhöjd arbetstemperatur liksom.

Kommer nytt batteri verkligen vara värt det om det handlar om tex planerat åldrande?

Du skulle nog klassa mitt jobb som "onormal användning" då, apparna som vi jobbar i drar en del. Men det är fortfarande katastrof imo, om jag jämför med min egen vid liknande användning. Min privata mobil håller minst 2-3ggr så lång tid med typ streaming och annat som också drar en del ström.
Ja, det låter ju absolut som mer än vad normalanvändaren utsätter sin telefon för.

Tja, son jag skrivit flera gånger. Ny telefon är sista utvägen.
Den blir inte så varm att den skulle fatta eld spontant. Bara förhöjd arbetstemperatur liksom.

Kommer nytt batteri verkligen vara värt det om det handlar om tex planerat åldrande?
Jag hade aldrig bytt batteri på en telefon som är äldre än typ 2 år, de har tyvärr inte lika lång livslängd längre.

Om batteriet är defekt, vilket det låter som, så kan det fatta eld. Har du tur så fortsätter den bete sig såhär ett tag till tills den bara inte tar laddning längre men har du otur så kan det börja brinna. Bara för att den beter sig förutsägbart nu är det ingen garanti för att den fortsätter så.

--

Jag tänker att ett av problemen med dagens mobiler är att vi förväntar oss att de ska funka som telefon, dator, GPS, TV, kamera, radio, osv osv osv. Försöker man trycka in allt detta i en liten mobil så är det kanske inte så märkligt om de blir lite sårbara?

Oj. Vi har Samsung på jobbet och batteritiden är imo katastrof - troligen den sämsta som jag upplevt. I rättvisans namn så drar apparna som vi jobbar i rätt så mycket ström, men ändå - är det under typ 10 grader ute så laddar mobilen ur lite för fort (betydligt mindre än en halv dag..) och en lär använda powerbank. Och den laddar uselt när den tycker att batteriet är kallt. Bytte batteri till ett nytt efter ca ett år för att det funkade så dåligt, hjälpte lite men inte mycket. Fick en ny mobil och den är snäppet bättre, men håller typ en halv dags användning nu så är lite skeptisk inför vintern. För en del kollegor laddar batteriet ur helt inom ett par timmar när vi jobbar utomhus på vintern. Det är lite varierande hur pass kasst det funkar (olika modeller och olika åldrar på mobilerna, alla köps dock helt nya).

Men den jag har nu är alltså i princip helt ny - fick den för ett par månader sedan.

Har också varit med om, flera gånger, att mobilen varit helt urladdad när jag kommit till jobbet. Den har alltså gått från 50% till så tom att det tar en halvtimme att ens få igång den, över en natt (inga appar igång) för att laddningen glappat av nån anledning. Katastrof imo.

Jag kommer verkligen aldrig att köpa en Samsung privat (igen). Haft en, och det var den som skärmen dog på efter precis dryga året..men batteriet är verkligen en dealbreaker för mig. Vi är ändå nånstans över 25 pers på jobbet, så orimligt att vi allihop skulle fått måndagsexemplar. Edit: och det är inte deras allra dyraste modeller, såklart, men inte budget heller.
Finns det några telefoner alls som funkar något vettigt i vinterväder?

En ny Samsung ska enligt instruktionerna inte användas under noll grader och inte förvaras under -20. Så tekniskt sett har man väl gjort sig av med garantirätten efter att ha betalat en bussbiljett en kylig höstmorgon.
Jag har bara utgått från att det är lika för alla, och temperaturgränserna är inte lätttillgängliga bland specifikationerna så attans jobb om man ska kolla dem för jämförelse vid köp.

Och egentligen är det inte gränserna som spelar roll, utan hur väl telefonen tolererar att användas utanför dem. För det måste man göra för att öht kunna fungera i samhället. Men vem gör funktions- och konsumenttester av egenskaper som produkten utger sig för att inte ha...

Är inte förhöjd temperatur vid normal användning ett symptom på fysiskt fel i batteriet. Och det fysiska felet är det som innebär risk, inte att den temperaturhöjningen du redan har ska vara nog för antändning.

Finns det några telefoner alls som funkar något vettigt i vinterväder?

En ny Samsung ska enligt instruktionerna inte användas under noll grader och inte förvaras under -20. Så tekniskt sett har man väl gjort sig av med garantirätten efter att ha betalat en bussbiljett en kylig höstmorgon.
Jag har bara utgått från att det är lika för alla, och temperaturgränserna är inte lätttillgängliga bland specifikationerna så attans jobb om man ska kolla dem för jämförelse vid köp.

Och egentligen är det inte gränserna som spelar roll, utan hur väl telefonen tolererar att användas utanför dem. För det måste man göra för att öht kunna fungera i samhället. Men vem gör funktions- och konsumenttester av egenskaper som produkten utger sig för att inte ha...

Jo, jag är medveten om rekommendationerna och förstår absolut att kyla inte är toppen för ett batteri överlag. Överlag är det oftast också en rekommendation att inte ladda batteriet när mobilen blivit kall, t ex.

Men som sagt, jag jämför min privata mobil med jobbmobilen när det gäller just batteritid. Min egen kan jag utan problem använda under långa promenader etc även på vintern. Absolut att den drar mer ström då, men det funkar ändå vettigt och bra.
Men jobbmobilen drar alltså märkbart mer ström utomhus redan vid runt 10 grader (inte minusgrader...), jämfört med om det är sommarvärme, och vid minusgrader är det rätt hopplöst. I vintras var det mycket runt typ -6/åtminstone ensiffrigt här, alltså inte svinkallt men absolut kallt. Men ja, vi måste ju göra vårt jobb liksom, det är vad det är och en försöker att stoppa mobilen i innerfickan etc mellan varven (den drar dock en hel del ström även när den ligger där...). Även när vi åker bil märks det skillnad - som tur är kan vi ladda i bilen iaf!

Meeen nu ska jag lämna TS tråd ifred - vill inte kapa den!

Liknande trådar

• Undvika att bli ruinerad av mobilen
  • Värdet av en mobiltelefon?
  • Ingen hör mig i mobilen!
  • Nätverkanslutning saknas?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat