Mockning och bädd

V

vapor

Har precis fått en ny inakorderad i mitt stall och vi har gått igenom reglerna självklart. Men nu vill hon ha bädd lite då och då till sin häst och mockar inte alltid ut kisset. Jag har sagt att jag inte gillar bädd.. ska man ha bädd får man väll ha det alltid annars gör det ingen verkan. Detta känns mer som en lathets grej eller???
Hon tycker inte heller att det gör någonting om hästen får stå i skiten en dag för att hon inte "hinner" komma till stallet vilket oftast händer fredagar. Jag är av den åsikten att har man åtagit sig att ha häst får man sköta den alla dagar oavsett om man skall ut eller inte på kvällen. Mockning enligt mig skall man göra varje dag. Vet inte om jag är petig eller.... skall jag säga till henne eller är jag bara tramsig, detta gäller givetvis inte varje fredag. Om någon undrar så har vi spån.

Snälla svara

Sv: Mockning och bädd

säg/skriv upp regler som alla kan hålla sig till.
självklar måste hon mocka varje dag!

Självklart ska hästen få rent i boxen varje dag!!!!!:eek:

Vilket sätt man gör rent på tycker jag spelar mindre roll, däremot.
Man kan ha en permanentbädd med halm som bara strös på vartefter, eller en torv- eller spånbädd där man bara mockar ut bajset varje dag, eller en växelbädd där man går igenom hela bädden varje dag och bara sparar det helt rena ströet.
Huvudsaken är att bädden är ren och torr på ytan varje dag!

Själv har jag helst en permanentbädd av sågspån (absolut inte kutterspån!) eller torv som jag bara tar bort bajset från och sedan strör på. Det ger en stadig bädd som håller sig en hel vinter och som går väldigt snabbt att mocka ur varje dag.

Ja, jag vill att det ska gå snabbt att mocka, så det är väl delvis av lathet jag väljer att ha det så. ;)
Vi har dock för närvarande kutterspån att strö med, och det tar ca 20 minuter att mocka varje dag med allt pillande och grävande. Jag är i stallet såpass sent på vardagkvällarna, och jag har ingen lust att lägga ner så mycket tid på mockningen...

Senast ändrad:

Egentligen, varför ska alla hålla på att kolla vad andra pysslar med? Så länge det inte stör andra (dvs lukt eller liknande) eller att hästen blir lidande är det väl inget att gnälla över?
Och varför gillar du inte bädd? (Jag tänker inte 'anklaga' eller något utan är bara nyfiken på varför)
På vintern spar det ju massor med strö och ger värme. :)

Enligt djurskyddslagen ska växelströbädd mockas varje dag.

En permanentbädd är inget man lägger varannan vecka, det ska kalkas, planas, jobbas på och absolut inte röras i.

Personligen avskyr jag permanentbädd, men till vissa hästar fungerar det, andra inte. I utebox tycker jag nästan det är ett krav med permanentbädd vintertid.

Om du inte vill ha permanentbädd i ditt stall, så är det dina regler som gäller. Jag kan väl i o f s tycka att till somliga hästar är det inte hela världen om det inte blir mockat en dag. Men det är i s f p g a vedervärdig feber, snuva eller möjligen benbrott och sjukhusvistelse.

Har du satt regeln mockning varje dag, är det mockning varje dag som gäller. Enklaste sättet för dig är kanske att säga att det är helt OK att hon inte mockar varje dag, men då måste du göra det och du tar 50 kr/mockning. Så är det med den saken.

är det ditt stall så är det ju faktiskt du som bestämmer och vill inte du att det ska lukta urin osv så tycker jag att du ska säga till henne det..och att inte orka/hinna komma till stallet är ju ganska oansvarigt då är det ju bättre att börja på ridskola eller bli medryttare istället

I mitt stall mockas bädden ut 1 gång i veckan, och det är inga som helst problem. Det är fräscht ändå, och det hinner inte gå så långt att det luktar illa när man tar ut det. (förutom nån grishäst)

VARFÖR kan hon inte få mocka på sitt sätt, om det ändå bara är hon som mockar? :confused:
Jag hade ju förstått om du mockat ibland, så det blev du som skulle släpa på det tunga kisset, men så är det väl inte?!
Även om det är lathet är det ju inget som behöver irritera dig.

Jag kan ju förstå om du blir irriterad över att hon inte mockar ngn dag, men prata med henne och säg att man måste mocka varje dag, annars får man be (mot betalning självklart :angel: ) någon annan att mocka den dagen hon inte hinner komma dit..

Bädd eller inte är ju en smaksak, och det beror ju mycket på hur man lägger bädden. Personligen hade jag aldrig gått med på en sådan korttidsbädd som du beskriver, jag hade tyckt den var på tok för ömtålig.

Men om man som stallägare bestämt att det INTE ska vara bädd, då är det ju det som gäller. Och jag har full förståelse för det beslutet, efter att ha sett misskötta bäddar som drabbat övriga installade i form av dålig luft och lukt.

Tycker absolut inte att du är petig som vill att hon mockar varje dag. Är en självklarhet tycker jag.
Ang bädd, så har jag också svårt att förstå vitsen med kortvariga bäddar. Antingen bädd eller inte. Om det nu är så att hon inte hinner vissa fredagar, så finns risken att hon vill ha kortvarig bädd precis av den anledningen du tror, av lathet och om det är så kan jag tänka mig att den inte kommer att skötas på rätt sätt, och förutom att hennes häst kanske tar skada av det så finns risken att det börjar lukta i hela stallet. Jag tycker inte alls att dina krav är orimliga. Tycker du ska säga åt henne vad som gäller och passar det inte henne så kan hon ju hitta ett annat stall.

vad är poängen med en sådan bädd?

En riktig bädd är en sak, Men bara en vecka så hinner det ju inte brinna ?

Poängen är att det går smidigare att mocka.. :smirk:
Syftet är alltså inte att ha bädd, utan att det ska gå bra och smidigt, och samtidigt vara fräscht.

Övriga år har vi haft bädd, men det har skötts så dåligt och därmed blivit väldigt äckligt i stallen, så därför har de bytt system på prov denna vinter och det fungerar jättebra.

Hästarna har så pass mycket spån att det inte spelar ngn roll för deras skull.

Eftersom du inte vill ha bädd i ditt stall så behöver du inte gå med på det.
Framförallt så kräver du inte för mkt att man mockar till hästen om man hyr plats i ditt stall, så du akn ju meddela hästägaren att om denna inte behagar komma ut på fredagar när det är fest i stan akn denna skaffa en skötare som mockar åt hästen, alternativt du tex mockar & tar betalt för detta.

Eftersom du inte vill ha bädd i ditt stall så behöver du inte gå med på det.
Framförallt så kräver du inte för mkt att man mockar till hästen om man hyr plats i ditt stall, så du akn ju meddela hästägaren att om denna inte behagar komma ut på fredagar när det är fest i stan akn denna skaffa en skötare som mockar åt hästen, alternativt du tex mockar & tar betalt för detta.

:bow: :bow: :bow:

Mockning ska ske varje dag!:mad: Jag är inte heller förtjust i permanentbädd (eller som min morsa kallar det, "kompost").

Har för det första väldigt dåliga erfarenheter av det - mycket lukt & mörka (pissiga/blöta) bäddar. Vet att en bädd som sköts korrekt från första början är fräsch, men folket här verkar inte veta om hur det ska skötas och då blir det strängt nej för alla.

Sen så är det onödigt i mitt stall att ha bädd. Golvvärme under boxarna och fritt med spån erbjuds här.
Spara tid? Njää, det tar kanske 1 min att lokalisera pissfläckarna i boxen, och rör hästen om mycket så är inte bädd ett alternativ då allt rivs upp (=luktar).

På vilket sätt blir det smidigt? Jag tycker i alla fall att det är skiten som är det jobbiga med mockning. Pissfläckarna ligger stadigt, nästan fastklistrat, på gummimattan och kräver bara ett greptag så är det klart.

Vi har inte gummimatta :p

Det går åt betydligt fler kärror = lång tid om man tar ut kisset varje dag´, och när man måste leta fram kisset varje dag.
Plus att det blir jobbigt och går åt mer spån.
Det blir alltid lite "bäddaktigt" med flera kisshögar från varje natt så det blir endel på 25 hästar.

Och skiten är ju bara jobbig i de boxar "grisarna" står.. ;)

Men du... Spånmängden blir ju dessamma i slutändan, för det spelar ju ingen roll om du tar ut 3 grepar piss/dag eller 21 grepar varje söndag.

Sen att urinet hinner avdunsta till viss del under en vecka (som då avger amoniaken som hamna i hästarnas lungor för att fräter sönder flimmerhår och skapa kroniska luftvägsproblem - om inte kalkt används) ger väl en viss ekonomisk vinst. Men läs det kursiva en gång till och fundera på om det är värt att spara in en eller två spånbalar/år...

För mig räcker en normalstor kärra till tre hästar, och jag går med den kärran ½km enkel väg till götselstacken hos några bekanta varje dag.
Och jag går helldre med en kärra varje dag, än sju kärror en gång i veckan.
Du får ju självklart göra som du vill, tycker bara att erat systemet lät lite som "genväg blir senväg" för mig:)

Jag tycker naturligtvis att man ska mocka varje dag. Men jag har själv bädd till alla mina. Dock tar jag ut den varannan vecka hos två av hästarna. Och vid behov hos de andra. (Mina kissar bara på ett ställe så det blir ju en "kulle" just där).

Men det är ditt stall och då ska hon följa dina regler.

Jag gillar inte bädd där jag sett det med kutterspån för det blir så äckligt (vet inte om bädden jag sett är rätt lagd). Men i detta fall handlar det inte om "riktig" bädd utan bara att man struntar i att ta ut kiss fläckarna vissa dagar. Jag kan inte riktigt förstå hur du tjänar tid på det för det måste ta mycket längre tid när du väl mockar ut allt plus att du får ju nästan strö om hela boxen och spånmängden lär väll inte bli mindre direkt??

Tre av mina hästar står på spån och en på torv.

Torven har jag en bädd med matta underst, kalk och torven på det. Där mockar jag bara ut skiten varje dag.

De tre hästar som står på spån har ganska mycket i sina boxar redan från början, sedan fyller jag/vi på med EN spånbal per vecka vilket räcker alldeles utmärkt. Vi mockar ut kisset en gång varje vecka, då är det liksom "packat", bara att ta en skyffel och ta upp det, sedan strör vi på med stalosan. Sedan lägger man det gamla spånet som inte är så "flygigt" underst där man vet att hästen kissar och det nya ovanpå detta.

Jag ser inga problem med vår metod, det är snabbjobbat och sparar tid som jag hellre lägger på pyssel med hästen. Detta fungerar jättebra eftersom ingen av våra hästar "gräver" eller liknande.
Numera gör även våra hyresgäster på detta sättet, eftersom det även spar på strö och kontainern inte behöver tömmas lika ofta vilket medför en lägre hyra för dem.

Alla gör på sitt vis, detta fungerar jättebra för oss och det luktar INTE.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 588
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka