Mocktails och Dirty Soda

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 839

Bukefalos 30 år!

Nebraska

Trådstartare
Vi dricker ju allt mindre alkohol och allt fler väljer att avstå alkohol helt. Men för den delen så vill man ju bjuda på något extra. Vad är era bästa förslag på mocktails och dirty soda?

Nosecco och sanbitter är en hit sommartid. Kan även utgöra bas i en bål med mycket frukt och örter i.
Alkoholfri mojito tycker jag också funkar bra.
Nejgroni om man gillar bittert och vill köpa något färdigt.

Muddlad lime (och/eller mynta, citronmeliss), rabarberlemonad, tonic. Funkar med annan inte allt för söt lemonad också.

Eller "bara" muddlade örter och en god smaksatt tonic för den delen.

Orkar man göra egna essenser så tycker jag att chili (framförallt habanero) eller mixade pepparsorter (gärna svart, rosé och lite sezuan) ger ett lyft. Eller en skvätt ingefära.

Bra mousserande äppelmust (tex Ribaude) med muddlade örter är inte alls dumt sommartid. Kan kombineras åt olika håll; tonic eller citronlemonad om man vill ha det fräschare, kryddor och ingefära kvällstid.

Sen tycker jag att hela trenden med te-baserade alkoholfria grejer är super, både många man kan köpa och om man orkar fixa riktigt bra iste med frukt och örter själv. :d

Jag brukar frysa isbitar (gärna av någon av ingredienserna, så att det ändrar karaktär men inte blir utspätt när isen smälter) med ätbara blommor eller kvistar av örter i. Fuchsia eller rosmarin brukar vara snyggt tex. Tycker det gör väldigt mycket om man bara vill servera en bra lemonad i ett snyggt glas.

Vi brukar göra Fizzy pop, smakar precis som den som finns på Pinchos.

Fyll ett highball med krossad is.

Tillsätt:
5 ml Monin bubblegum sirap
2 cl citronjuice

Fyll sedan upp glaset med 7-up light, rör om lite försiktigt. Toppa med ca 1 cl (en liten skvätt) blå curacao (finns också om alkoholfri sirap att köpa).

Svingod men ganska söt och mastig så den passar bra som typ en flytande efterrätt.

Shrub-drinkar, shrub görs med vinäger och valfri frukt/bär. Rabarber shrub är jättegott!

Och min favorit Moscow mule, blanda en bra ginger ale (denna är riktigt bra ingefärssmak sett till priset) med mycket limejuice, isbitar och gurkskivor.

GT utan gin är också gott, finns otroligt goda hantverkstonics. Ibland blandar jag med egen flädersaft också.

Ska försöka göra egen myntalemonad, drack en otrolig på restaurang en gång. Citron/lime-lemonad och mynta som mixas och silas noga.

Vi dricker ju allt mindre alkohol och allt fler väljer att avstå alkohol helt. Men för den delen så vill man ju bjuda på något extra. Vad är era bästa förslag på mocktails och dirty soda?
Det är ju inte mocktails. Men gott alkoholfritt iaf.
Jag gör gärna Brazilians lemonad med lime och kondenserad mjölk. Den går att göra mer eller mindre ”vuxen” beroende på hur mkt skal man har i. Tänk på att skalets bitterhet kommer fram mer ju längre den står och den ändrar smak om du haft mer skal i.

Rabarber-lemonad är också gott. Går att pigga till mer med tex ingefära eller örter för mer mocktail-vibes.

Mino blodapelsin + Loka apelsin + is är en av mina favoriter.

På resturang har jag en gång fått en fantastisk lavendel+tonic mocktail, ingen aning hur man gör den men gissar på att det var någon sorts lavendelsirap, tonic, och lite citron.

Det finns också massor med fina specialtonics, både på systemet och i matbutik, som gör ginet helt överflödigt i mitt tycke :).

Vi brukar göra Fizzy pop, smakar precis som den som finns på Pinchos.

Fyll ett highball med krossad is.

Tillsätt:
5 ml Monin bubblegum sirap
2 cl citronjuice

Fyll sedan upp glaset med 7-up light, rör om lite försiktigt. Toppa med ca 1 cl (en liten skvätt) blå curacao (finns också om alkoholfri sirap att köpa).

Svingod men ganska söt och mastig så den passar bra som typ en flytande efterrätt.

Var kan man köpa alkoholfri blå curacao?

Jag drack en riktigt god mocktail på blå curacao, annanasjuice och sprite. Giftigt grön men god! Min 16-åring var också ett stort fan av den så vi vill blanda den här hemma.

Det är ju inte mocktails. Men gott alkoholfritt iaf.
Jag gör gärna Brazilians lemonad med lime och kondenserad mjölk. Den går att göra mer eller mindre ”vuxen” beroende på hur mkt skal man har i. Tänk på att skalets bitterhet kommer fram mer ju längre den står och den ändrar smak om du haft mer skal i.

Rabarber-lemonad är också gott. Går att pigga till mer med tex ingefära eller örter för mer mocktail-vibes.
Hur gör du lemonaden?

Vet inte om essenser finns i mataffärer nuförtiden, men annars går det att beställa. Till exempel här:
https://www.delitea.se/monin-blue-c...XtlZ27RZv7lIQgMAhIR6A_TsaZ6GfrcYaAs0fEALw_wcB
Den här kan man hitta på ICA
1779548160869.webp

Var kan man köpa alkoholfri blå curacao?

Jag drack en riktigt god mocktail på blå curacao, annanasjuice och sprite. Giftigt grön men god! Min 16-åring var också ett stort fan av den så vi vill blanda den här hemma.
Jag brukar beställa från partykungen, de har ett väldigt stort utbud av Monin-siraper. Tycker för övrigt det är värt att lägga lite extra för att köpa Monin, de är så mycket godare än de billiga man brukar kunna köpa på typ "lågprisbutiker".

Gjorde en mocktail för sommarvärmen med att mixa jordgubbar, limejuice och en skvätt ananasjuice och bottna ett högt glas med det. I med is. Mixa ananasjuice, lite kokosgrädde och bitar av ananas. Toppa det ovanpå jordgubbsmixen. Servera med sugrör.

Liknande trådar

• Vegansk mat
  • 40 års present - dagspa i/nära Stockholm?
  • Alkohol
  • Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka