Midsommarblomster
Trådstartare
Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.