Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.

Jag har insett att mycket av min umgängeskrets sätt att umgås är att gå ut och dricka öl. Vi dricker oss inte redlösa flera gånger i veckan, men tar 1-2 öl och snackar skit liksom. Jag har reflekterat över detta och kommer nog aktivt börja beställa in fler alkoholfria alternativ oftare. Jag genuint uppskattar miljön på puben, vi umgås på en "neutral" plats och inte hemma hos någon (en stress för mig), man kan bjuda in kompisars kompisar på ett helt annat sätt, ibland spelar vi tärning eller andra spel etc. Däremot kanske jag behöver beställa en alkoholfri öl, eller annat, lite oftare.
Hemma har jag alltid alkohol, men dricker typ aldrig ensam. Undantaget är om jag vet att jag ska ut, då kan jag ta en duschöl. Det jag har hemma är oftast sånt som blivit över från en fest eller något roligt jag köpt hem från en båtresa.
Jag tror många hade mått bättre av att reflektera lite över sin konsumtion, utan att för den delen sluta helt.

Jag dricker gärna alkoholfria alternativ. Om det är själva ritualen man är ute efter så finns det fina viner. På sommaren kan jag gärna ta citronvatten i ett vinglas och njuta lika mycket av det. På vintern blir det mer en kopp te och soffläge som symboliserar att helgen börjar. Så det är nog vad man gör det till.

Här är en till som tar alkoholfria alternativ. Antingen ett alkoholfritt bubbelvin eller vanligt bubbelvatten. Bubblorna är det viktiga för mig :D

Men alkohol har aldrig varit viktigt i mitt liv. Det har försvunnit helt sen jag blev gravid och fick barn. Det fyller ingen funktion i mitt liv helt enkelt, så det är enkelt att ta något annat.

Ni som slutat dricka alkohol helt, eller minskat på konsumtionen märkbart, hur upplever ni att det har varit att ersätta den delen av era liv? Jag har inga alkoholproblem, men som jag nämnde i en tidigare tråd upplever jag att jag inte mår så bra av det just nu även i mindre mängd, så jag är lite sugen på att hoppa över det till jul- och nyårshelgen. Jag tycker dock att helgerna på sistone saknar någonting. Ett glas vin för mig har under hela mitt vuxna liv signalerat helg (inte alla såklart, men många), eller fest, och jag famlar lite i att det fattas mig. Känslan alltså (och ritualen?), kanske inte så mycket glaset i sig. Jag är osäker på om just det går att ersätta med någonting annat, eller om det helt enkelt är en vanesak att konstrasten mellan helg och vardag blir mindre. Eller hur gör ni, vad är helg och fest för er? Upplever ni att det finns bra alkoholfria alternativ som inte bara smakar socker? Jag är lite nyfiken på hur övergången varit för er, eftersom jag upplever att jag just nu befinner mig mitt i den och famlar lite efter nya rutiner och helgritualer. Jag tror inte att jag kommer att sluta dricka alkohol helt men just nu, under småbarnsåren, så är det både mindre lockande och energimarginalerna är små så de sparas gärna.
Istället för att det är drycken som signalerar fest/helg så kanske du kan hitta något i matväg som fyller den funktionen? Något som känns extra lyxigt och gott att äta och som kan bli din nya ritual :) .

Nu har jag aldrig druckit alkohol, och ser inte riktigt poängen med att börja med det heller. Men te ingår i mina/våra kvällsrutiner, framförallt på helgen. Man kan lära sig en hel del kopplingar, t ex te=ledigt, även om de inte är de mest vanliga. Är det den sociala biten som är viktigt finns det brädspel som också kan vara trevliga, och går fint att inkludera barn i. Tror det viktigaste är att ha en rutin.

Jag dricker gärna i fint glas, som champagneglas eller vinglas eller öl i ölglas. Jag dricker inte alkohol alls sedan många år tillbaka och tycker att alkoholfria alternativ-öl, cider och liknande blir lyxigare i fina glas!

För mig är lyxen fint glas och att dricka något gott, inte alkohol.

Dricker knappt alkohol alls längre. Festade rätt mycket upp till 30 års åldern och efter det blir det bara minskat mer och mer. Tycker inte barn och alkohol hör samman alls.

Så eftersom barnen oftast är med de gånger något ska firas så brukar vi köpa "en flaska bubbel" , dvs en fin flaska (mycket viktigt!), med något bubbligt i (också mycket viktigt ! :laugh: ), exempelvis Pommac eller alkoholfri cider i fina glas.
Själva njutningen/smaken är alltså lite sekundärt 😊

Alkoholfria alternativ på restaurang är tyvärr inte alltid roliga, men upplever att det börjar dyka upp mer alternativ än läsk. Alkoholfri öl finns ett antal riktigt bra sorter numera, likaså finns det en och annan alkoholfritt bubbel som är god och alkoholfri gin är riktigt bra som alternativ om man vill göra gindrinkar. Cider finns också en del varianter som inte är sockersöta som briska och dylika. Alkoholfria hyllan på systemet har en del trevligt. Vi har någon drinkbok med alkoholfria drinkar som är bra och vi gillar ginger beer som alternativ också.

För mig är helg mer synonymt med mat som är lite extra. Någon god förrätt eller efterrätt som sätter lite guldkant. Eller ett långkok. Men jag har nog inte behovet av att markera helg som jag upplever att du efterfrågar. Vi är nöjda med att "äga vår tid" och att ha tid att spela spel eller något sånt. Att utesluta alkohol är inget som jag upplever ändrar så mycket hur vi gör hemma utan mer när man går bort på middag och fest. Vi insåg hur mycket av våra sociala sammanhang som det var mycket fokus på alkohol. Det är lite trist att vissa umgängen helt enkelt inte är kul längre för det "bara" handlar om alkohol. Också lite trist med vissa som haft svårt att acceptera vårt val att avstå alkohol. Men för det mesta tänker vi inte på det. Man känner sig lite knepig som vill ha alkoholfritt ibland, men i större sammanhang är det ofta någon som är gravid, har jour eller kör bil och det tycker ju ingen är konstigt att erbjuda alternativ till även om det många gånger bara finns läsk då.

Jag har varit nykter i 7 år. Innan dess var alkohol en ganska central del i mitt liv - det var det lilla extra både hemma till fredagsmiddagen med min partner, på krogen med kompisarna och på släktmiddagen med vinintresserade svärföräldrarna.

Jag ersatte det inte med något tror jag för jag kände att alkohol är så speciellt att det inte gick. Det finns ingen dryck som ger samma effekt eller ger samma känsla. Jag insåg nog att det som varit viktigt för mig var själva alkoholen och inte fest- eller helgkänslan.

Numera är alltså inte själva drycken så viktig för mig, varken hemma eller ute. Jag kan ta en alkoholfri öl men tar lika gärna en läsk.

Har druckit endel alkohol när jag var yngre, på fest, ute på restaurang, krogen eller klubb. Men numera dricker jag väldigt sällan, jag tycker mycket om smaken av vin och drinkar, men klarar inte längre av känslan alkohol ger. Och ju mer sällan jag dricker, desto snabbare kommer ju känslan.
Jag har dock ytterst sällan druckit hemma själv, sker kanske vara annat år eller något, och eftersom jag bor själv blir det då inget vardagligt drickande hemma.

För mig skedde det ganska naturligt att gå från att dricka ofta till väldigt sällan. Jag mådde helt enkelt inte bra av alkohol längre, kändes inte bra att dricka. Så jag slutade.
Tyvärr så har jag svårt att gå ut på krogen utan att dricka, behöver den där lugnande känslan alkohol ger mig för att klara av miljön. Så jag går inte ut längre, det blir för stökigt med för mycket intryck för mig.

Svammel, svammel.. Tappade tråden lite. 😅

För mig har alkohol aldrig signalerat helg. Det är något jag ibland dricker socialt med kompisar, men kan lika gärna dricka pepsi max istället när vi är ute.
Skulle aldrig falla mig in att ta ett glas vin hemma bara sådär bara för att det är helg.
Till mat är alltid vatten bäst.

Briska har torr, fräsch cider som finns som alkoholfri.

Jag har inte heller tyckt jag har druckit speciellt mycket eller ofta men just sådana där förknippanden med ledighet eller semester, för avslappning etc har jag känt att jag vill bli av med då jag egentligen inte mår speciellt bra av alkohol.
Jag tycker inte jag har råd med det riktigt längre när jag kommit över 50-strecket och kommit igång med träning och bra kost.
För mig fungerar det bra med vatten om jag är utomlands eller hemma, är man på någon middag kan en alkoholfri öl känns festligare, tycker många restauranger har rätt ok utbud på just alkoholfri öl. Jag har inte känt mig sugen att testa alkoholfritt vin eller drinkar, är inte så förtjust i läsk heller till mat.
Senast jag var med jobbet på konferens beställde majoriteten alkoholfritt till maten, det var visserligen många och goda alternativ men intressant hur stor skillnad det gör att några inte dricker alkohol, jag tror verkligen det spelar in i hur ofta man dricker nåt av bara farten eller gammal vana.

Jag har varit nykter i 7 år. Innan dess var alkohol en ganska central del i mitt liv - det var det lilla extra både hemma till fredagsmiddagen med min partner, på krogen med kompisarna och på släktmiddagen med vinintresserade svärföräldrarna.

Jag ersatte det inte med något tror jag för jag kände att alkohol är så speciellt att det inte gick. Det finns ingen dryck som ger samma effekt eller ger samma känsla. Jag insåg nog att det som varit viktigt för mig var själva alkoholen och inte fest- eller helgkänslan.

Numera är alltså inte själva drycken så viktig för mig, varken hemma eller ute. Jag kan ta en alkoholfri öl men tar lika gärna en läsk.

Det är lite den känslan jag har. Att det, för mig, inte finns någon ersättning och därför kanske bättre att bara vänja om sig.

På fest tycker jag, när jag tänker efter, att alkohol inte fyller något riktigt syfte. Det är mycket som det är med fina kläder, sällskap och stämning. Det är nog mer middagar jag saknar det på, med min man eller andra små sällskap. Jag får vända och vrida på det vidare lite. Jag skulle vilja lära mig några alkoholfria drinkar som det är lite ”sting” i, som ingefära eller citrus. Jag är inte så förtjust i sött. Alkoholfri öl är dock rätt gott, och inget som dricks till vardag.

Tur är att alkohol inte är särskilt intressant för min man. Han dricker något på fest eller middagar med vänner, men saknar det inte hemma.

Jag som gillar öl dricker ofta alkoholfri. Såg nu att det fanns alkoholfri gin och jag som gillar GT blir sugen på att testa.

Jag förstår ditt dilemma, jag har inget sug efter alkohol till helgen men när jag har semester älskar jag att ta en GT eller ett glas vin första kvällen. Känns lyxigt och så blir det lite av ett "imorgon ska jag inte göra ett skit" rutin.

Jag kan gillar det sociala med att dricka men hoppar oftast att dricka av praktiska skäl. Vill du sluta dricka? Jag vet en del som på äldre dagar märker att de bara kan dricka ekologiskt, bara väldigt torrt eller inte rött tex.
Jag hade nog som andra sagt satsat på "lyxig mat" för att få till samma känsla, lite ost och kex, oliver att plocka av osv ger mig en guldkant som hade funkat (och jag har gjort så i perioder) för att välkomna helgen.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn