Möjlighet att häva hästköp?

B

baiona

För snart 6 månader sedan köpte vi ny häst, som hade lös benbit enl. röntgen men där veterinär bedömt att det inte skulle orsaka något problem. Hästen gick igenom veterinärbesiktning med böjprov. Hästen var inte så mycket riden, tjejen vi köpte av red lite dressyr och uteritter. Efter ett par månaders uteritter, tömköring och mycket skrittjobb ökade vi kraven med daglig träning med resultatet hälta. Vi åkte till klinik för utredning och då anser den veterinären baserat på de gamla röntgenskivorna att benbitarna (för det fanns fler) orsakat hältorna och att hästen bör opereras. Någon som tror att vi har möjlighet att häva köpet? Vi visste om en benbit och röntgenskivorna bifogades, men hade fått muntlig information att den inte orsakade problem.

Tacksam för alla råd!
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Om ni visste om det så var det ju knappast ett dolt fel.....så jag skulle inte ha höga förhoppningar om det.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Nej ni har köpt medvetna om felet och kanske också fått den för ett pris baserat på just det faktum att den har lösa benbitar.

Att benbitar inte har orsakat problem fram till försäljningen är inget som betyder att det inte kommer att göra det i framtiden. Om ni rent juridiskt skulle ha något att komma med så är det inte mot säljaren. Som gjort sitt på ett helt korrekt sätt och även bifogat röntgen plåtarna. Utan då får ni ta strid med veterinären som sagt att det inte skulle orsaka problem. Men bevisbördan kommer att ligga på er och processen med väldigt osäker utgång kommer att kosta mycket mer än att operera hästen.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

För snart 6 månader sedan köpte vi ny häst, som hade lös benbit enl. röntgen men där veterinär bedömt att det inte skulle orsaka något problem. Hästen gick igenom veterinärbesiktning med böjprov. Hästen var inte så mycket riden, tjejen vi köpte av red lite dressyr och uteritter. Efter ett par månaders uteritter, tömköring och mycket skrittjobb ökade vi kraven med daglig träning med resultatet hälta. Vi åkte till klinik för utredning och då anser den veterinären baserat på de gamla röntgenskivorna att benbitarna (för det fanns fler) orsakat hältorna och att hästen bör opereras. Någon som tror att vi har möjlighet att häva köpet? Vi visste om en benbit och röntgenskivorna bifogades, men hade fått muntlig information att den inte orsakade problem.

Tacksam för alla råd!

Jag tror inte heller att ni kan se det som ett dolt fel, tyvärr.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

ni visste vad ni köpte = inget dolt fel

Man bör ha med i beräkningarna att lösa benbitar kan börja spöka. Det finns inga garantier på att dessa inte kommer att orsaka skada bara för att hästen varit symtomfri hos tidigare ägare.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Varför inte bara operera hästen?

Att ta bort lösa benbitar är inget stort ingrepp idag och blir säker både lättare och billigare än att försöka häva ett köp...

Lycka till!
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Man kan aldrig häva köp på grund av skada eller åkomma som blivit värre om man vetat om den innan. Därav ska man ALDRIG köpa en häst med en skada som säljaren looovar att den aldrig ställt till bekymmer för hästen.

Som någon skrev, lägg pengarna på att operera hästen istället för häva köpet tror jag inte kommer gå.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Skulle inte tro att veterinären har något ansvar för vad han tror att en defekt kan orsaka. Veterinären ska ge ett kvalificerat råd, men det kan vara fel och det får man som köpare stå för själv.
Jag är övertygad om att ni inte kan häva köpet.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

jag hoppas verkligen inte att det går att häva köpet!!

du visste vad du köpte. säljaren har fullföljt sin upplysningsplikt och skickat med rtg-plåtar.

en operation av hästen innebär ca 6 v konvalecens och är hästenförsäkrad utan reservationer ska försäkringsbolaget stå för det.

jag har rätt så nyligen sålt en häst med ocd så jag mår lite illa när jag läser såna här frågor...
jag var helt ärig med vad jag sålde och köparen var helt medveten om vad hon köpte. jag skulle bli arg och chockad om hon ens nämnde återköp pga benbitarna.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

..jag skulle för övrigt inte heller sälja en häst med ngn slags defekt till en köpare som inte var fullt medveten om vad den innebär.

tråkig situation du hamnat i, men det är bara att bita i det sura äpplet, tyvärr.
 
Sv: Möjlighet att häva hästköp?

Häva köp?:confused: Det är väl bara att operera? Hur är prognosen? Antar att ni fick ett lägre pris när ni köpte hästen pga dessa fynd?
När jag sålde min tävlingshäst så hittades ett litet fragment i ett bakben vid röntgen (ua böjprov). Hästen var 12 år och hade inte varit halt en dag i sitt liv, tränade dressyr på svår nivå. Vet trodde inte det skulle påverka hästen i framtiden heller och op "för säkerhets skull" vore onödigt (hästen skulle dessutom endast skulle gå som läromästare på LA-Msv-nivå hos köparen). Köparen var fortf intresserad och då gjorde vi så att kostnaden för en ev op drogs av på priset. Alla nöjda och glada.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 099
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 303
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp