Mörkerdöden är över!

Imorse när jag vaknade så kunde jag glatt konstatera att det bara är en dag kvar!
Jag har överlevt mörkret! 🥳

1677576056577.png


Jag är en väldigt ljuskänslig sort, och efter tidsomställningen i slutet av oktober när man plötsligt blir överfallen av mörker så brukar det kännas som att få en gjutjärnsstekpanna i skallen. Jag blir helt sänkt. Har alltid haft svårt att överleva november (har dock funderat på om det kanske skulle kännas mindre överfallande om vi slapp det här trasslandet med klockan?) och den mörka perioden överhuvudtaget.

I höstas när det kändes ovanligt nattsvart inför mörkrets tid och jag dessutom inte kunde föreställa mig bilden av att våren skulle komma, så kom jag på den briljanta idén att skaffa mig ett kalenderblock och skriva upp en nedräkning av dagarna fram till den första mars. Varför just första mars? Ja – det är då jag tänkte att jag brukar kunna känna hopp om ljusets återkomst. Det är då jag som heltidsarbetande efter minst 4 månaders ständigt mörker kan ana ett litet ljussken både innan jag åker till jobbet och när jag kommer ut från jobbet. Det är då ljuset återkommer till mitt liv (jag kanske borde ha levt på romartiden istället då 1 mars var nyårsdagen… 😉😁 ).

Jag minns att jag började nedräkningen på mer än 120, och sen har jag varje dag kunnat riva av blad för blad och se siffran långsamt minska.
Det har faktiskt känts bättre än jag kunde gissa! Det har varit väldigt trösterikt att se siffran minska dag för dag, och känna att det kanske finns nåt ljus därframme i tunneln trots allt och att inte allting bara är ett oändligt kompakt mörker utan slut.

Och nu är jag framme vid Den Sista Dagen av mörkret! Imorgon kan jag anse att ljuset har återkommit till mitt liv igen! Tjohooo! Det känns helt underbart! Jag har känt att livsandarna sakta har börjat vakna till under de senaste veckorna, så nu har jag hopp om ljus igen. Åh så underbart det är! Nu vaknar jag upp från de döda – tack och lov! 🤩🙏
🌞
 

Jobbade hemifrån idag för att passa en tekniker.
Det är alltid lika roligt att få besök av tekniker, för alla är alltid lika bestörta över hur otroligt långt bort från allting jag bor (30 min från närmsta stad?), och dessutom verkar de inte vilja förstå att jag bor här själv.
Och jag tänker på att det är den attityden jag upplever från ”alla”:
  1. En ensam kvinna kan inte bo själv i ett hus!
  2. …Och särskilt inte så ENSLIGT!!
  3. Och definitivt inte i ett gammalt hus som ingen har bott i på modern tid!!!
(Många är de som har berättat för mig att jag lever deras mardröm.)(Hmmm med tanke på vad jag skrivit här tidigare så stämmer det ju på ett sätt, men ur boendeaspekten kan jag INTE hålla med!... ;))
Och jag inser ju att nånstans så har det här också triggat mig, och kanske har jag gjort de val jag gör delvis för att bevisa att DET GÅR VISST DET!
För det är på något sätt inbyggt i mig att jag gärna vill hitta nya sätt att göra på och göra tvärtemot det konventionella och etablerade… :angel:
Jag älskar ju att vara här, njuter verkligen av mitt val, känner mig stolt över att jag (än så länge) klarar av det och fnissar lite inombords varje gång någon blir bestört över hur knäpp jag är… ;)

I alla fall så gick jag ut en promenad på lunchen, för att njuta av solskenet och vårvärmen som hedrar mig med sin närvaro.
Jag gick upp på en kulle med en fornlämning/stensättning, där jag gillar att vara. Stannade upp och började fördjupa mig i alla mossor och lavar i olika former och färger och strukturer som växte där, och slog mig ner på en sten och bara insöp naturens oändliga skönhet. Fåglarna hackade i träden, tjattrade och kivades, solen strålade allt vad den kunde och jag satt med utsikt över åkrarna och klappade på stenarna och mossan och kände deras strukturer i mina händer. Hade precis innan läst en artikel om regenerativt jordbruk och blivit så hoppfull och glad över att det någonstans på jorden finns fler människor som har åsikter som jag kan dela. Allting var så vackert och kändes så bra att jag rent fysiskt kunde känna hur hela kroppen bara sjöng av en kraftig njutning!

Mitt i allt det överväldigande vackra så kommer det ett bi och slår sig ner på mitt knä. Jag kan känna den lilla fjäderlätta beröringen från tyngden av hennes kropp. Hon sitter där ett tag och undersöker och putsar sig, sen flyger hon upp och tar ett par varv runt mitt huvud, och jag kan känna vinddraget från hennes vingar, och då blir det bara för mycket och för nära – då brakar mitt hjärta fullständigt ihop av all skönhet och jag börjar gråta en riktig Lille Skutt-gråt – sådär så att tårarna bara sprutar hej vilt. ”Allting är så-å-å eno-o-ormt va-a-ackert!!!!”
Jag riktigt hulkar och frustar och det tar ett tag innan jag samlar ihop mig och kan gå hem igen.
Tacksam ändå.
Det är inte varje dag jag gråter av njutning…
:p

(Sen ser jag många fler bin och inser att de tydligen börjar vakna nu, och vet om att det förra våren bodde enorma mängder bin av någon solitär art i fasaden på mitt hus och misstänker att de kanske kommer att göra det i år igen… Kommer inte att hinna göra något åt fasaden de närmsta veckorna. Vet inte om jag borde vara orolig – det är väl klart att det kanske vore bättre att INTE ha bin i fasaden, men å andra sidan kan jag ju stoltsera med att ha världens största bihotell?.... 🤪 )
 
Imorse när jag vaknade så kunde jag glatt konstatera att det bara är en dag kvar!
Jag har överlevt mörkret! 🥳

Visa bifogad fil 113512

Jag är en väldigt ljuskänslig sort, och efter tidsomställningen i slutet av oktober när man plötsligt blir överfallen av mörker så brukar det kännas som att få en gjutjärnsstekpanna i skallen. Jag blir helt sänkt. Har alltid haft svårt att överleva november (har dock funderat på om det kanske skulle kännas mindre överfallande om vi slapp det här trasslandet med klockan?) och den mörka perioden överhuvudtaget.

I höstas när det kändes ovanligt nattsvart inför mörkrets tid och jag dessutom inte kunde föreställa mig bilden av att våren skulle komma, så kom jag på den briljanta idén att skaffa mig ett kalenderblock och skriva upp en nedräkning av dagarna fram till den första mars. Varför just första mars? Ja – det är då jag tänkte att jag brukar kunna känna hopp om ljusets återkomst. Det är då jag som heltidsarbetande efter minst 4 månaders ständigt mörker kan ana ett litet ljussken både innan jag åker till jobbet och när jag kommer ut från jobbet. Det är då ljuset återkommer till mitt liv (jag kanske borde ha levt på romartiden istället då 1 mars var nyårsdagen… 😉😁 ).

Jag minns att jag började nedräkningen på mer än 120, och sen har jag varje dag kunnat riva av blad för blad och se siffran långsamt minska.
Det har faktiskt känts bättre än jag kunde gissa! Det har varit väldigt trösterikt att se siffran minska dag för dag, och känna att det kanske finns nåt ljus därframme i tunneln trots allt och att inte allting bara är ett oändligt kompakt mörker utan slut.

Och nu är jag framme vid Den Sista Dagen av mörkret! Imorgon kan jag anse att ljuset har återkommit till mitt liv igen! Tjohooo! Det känns helt underbart! Jag har känt att livsandarna sakta har börjat vakna till under de senaste veckorna, så nu har jag hopp om ljus igen. Åh så underbart det är! Nu vaknar jag upp från de döda – tack och lov! 🤩🙏
🌞
Hade du bara bott så att du hade snö på vintern hade du inte drabbats av mörkret på samma sätt! :angel1:
 
I förra veckan hann jag ta en promenad ner till stan och uträtta några ärenden och gå hem igen och det var fortfarande ljust när jag kom hem! det har inte hänt sen i höstas! Underbart :banana: :banana: :banana:
 
:laugh:
Jag har svårt att se hur SNÖ :wtf: skulle kunna göra mig lycklig, men vem vet?.... ;)
Hehe, med tanke på hur du bor skulle det kanske krävas någon form av "snöskottningsmaskin" på ständigt gott humör (eller snäll granne med sådan) för att inte lägga lök på laxen om det kommer lite för mycket av det vita guldet i ett svep. :D
Jag är begåvad med det sistnämnda och bor också som en eremit i min stuga i skogen (sanning med modifikation...) och älskar verkligen vintern för att allt blir så mycket ljusare!
Vissa mulna kvällar är pannlampan överflödig när jag rider ut, för det blir inversion av snön mot molnen så att det är fullt tillräckligt ljus och klara nätter/kvällar med fullmåne är det likadant!
Kolla in gammsystrar på Instagram (går att kolla i webläsare även om du inte har eget konto) och ett inlägg där från 10 januari.
 
:laugh:
Jag har svårt att se hur SNÖ :wtf: skulle kunna göra mig lycklig, men vem vet?.... ;)

Gå inte på det @Keb71 skriver. Det är en myt som vi norrlänningar försöker pracka på folk för att få fler att flytta norrut. ;)

Jag är precis som dig med mörkret och nu sammanfaller det dessutom med november-februari = tyngsta perioden mentalt på länge pga skitstall och nu med flytt till bra stall blir det liksom dubbel effekt. Känner mig som en ny människa!
 
Gå inte på det @Keb71 skriver. Det är en myt som vi norrlänningar försöker pracka på folk för att få fler att flytta norrut. ;)

Jag är precis som dig med mörkret och nu sammanfaller det dessutom med november-februari = tyngsta perioden mentalt på länge pga skitstall och nu med flytt till bra stall blir det liksom dubbel effekt. Känner mig som en ny människa!
Njaeä, jag som har flyttat halvvägs till Stockholm får lite halvpanik av de där kolsvarta, blöta eller isiga dygnen här i november - december när solen inte visar sig på ett par veckor ibland och det bara ligger en tjock grå filt över allting... :meh:
Att ha det så och inte få någon snö eller vårvinter alls hade jag verkligen inte orkat med!
 
Nänänänä, den är ju VIT, det är inte mörkt!
Blir lite nyfiken på var i landet du skaffat dig dina snöerfarenheter. ;)

Det är vitt på marken, mörkt överallt runtomkring, kortare dagar, ännu kallare och bara usch 😑
Mestadels Skellefteå och Bastuträsk, farfar bodde där uppe så jag har spenderat tillräckligt mycket tid där för att ha bli avskräckt för livet 🙄
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I natt ställdes klockan om och idag är första dagen på fem månaders mörker. Jag avskyr verkligen vintertiden som snor en timme dagsljus...
2
Svar
34
· Visningar
2 061
Senast: Catsu
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp