I natt ställdes klockan om och idag är första dagen på fem månaders mörker. Jag avskyr verkligen vintertiden som snor en timme dagsljus varje dag. Mörkret bidrar till att jag känner ångest. Att det blir en ljus timme på morgonen är inget som någonsin haft något värde.

Jag tycker 5 månaders mörker är svårt att uthärda. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna göra det lättare. Att gå och lägga sig extra tidigt är väl ett sätt för att slippa mörkret, men jag vaknar ändå för sent dagen efter och det blir svårare och svårare att somna tidigt.
 

Nä, den var inte okej då heller. Och jag tycker det är underbart när vi ställer om till sommartid i slutet av mars. Så mycket ljus dagtid på ett bräde liksom. Det ljuset hade jag velat ha tidigare, eller helst hela tiden.
Då får du flytta söderut i europa. Å andra sidan blir det mörkt tidigare där än här större delen av sommaren. Svårt att hitta en plats på jorden där det är ljust minst till 20-21 året runt. Summan av ljusa timmar över året är liksom konstant på hela jordklotet. Alternativet är väl att flytta med ljuset på något vänster.
 
Här är det drygt tre månader men inte fyra eller fem iaf.
Många vill ju få det till att det är kolsvart typ dygnet runt bara för att man ställer om klockan men så är det inte och det är inte heller såhär mörkt under alla normaltidsmånader utan det blir tom ljusare än med sommartid för en vecka sen, inte så långt efter nyår. Dvs tyckte man att ljusheten var ok i förra veckan så är den ok redan i februari. 😊
Jag svarade på ditt påstående om tre månader som def inte stämmer för åtminstone Mälardalen.
 
Då får du flytta söderut i europa. Å andra sidan blir det mörkt tidigare där än här större delen av sommaren. Svårt att hitta en plats på jorden där det är ljust minst till 20-21 året runt. Summan av ljusa timmar över året är liksom konstant på hela jordklotet. Alternativet är väl att flytta med ljuset på något vänster.
Nä, det är ingen lösning som fungerar för mig. Sommartid året runt är en bättre lösning. När jag i somras åkte hem från akuten vid 2-3 på natten hade det börjat ljusna. Med vintertid på sommaren blir det en till timme ljust på natten. Det är inte bra alls.
 
Nä, det är ingen lösning som fungerar för mig. Sommartid året runt är en bättre lösning. När jag i somras åkte hem från akuten vid 2-3 på natten hade det börjat ljusna. Med vintertid på sommaren blir det en till timme ljust på natten. Det är inte bra alls.
Är det inte skönt att det är lite mörkare när du ska somna? På sommaren alltså. Det styr ju melatoninnivåerna tex. Att det ljusnar när man ändå sover upplever inte jag stör så mycket för då sover jag. För det mesta. 😅
 
Är det inte skönt att det är lite mörkare när du ska somna? På sommaren alltså. Det styr ju melatoninnivåerna tex. Att det ljusnar när man ändå sover upplever inte jag stör så mycket för då sover jag. För det mesta. 😅
Nej usch. Och jag vill inte ha det ljust på natten utan när jag är vaken på dagen och kvällen. Det är då jag är aktiv. Ljusa nätter är helt bortkastat.
 
Nej usch. Och jag vill inte ha det ljust på natten utan när jag är vaken på dagen och kvällen. Det är då jag är aktiv. Ljusa nätter är helt bortkastat.
Nu pratade jag om kvällstid när du ska somna, inte kvällstid när du är vaken. På sommaren sover man ju alltid bort ett antal ljusa timmar, både före och efter det är mörkt eftersom det är mörkt kortare tid än vad de flesta normalt sover.
 
Nu pratade jag om kvällstid när du ska somna, inte kvällstid när du är vaken. På sommaren sover man ju alltid bort ett antal ljusa timmar, både före och efter det är mörkt eftersom det är mörkt kortare tid än vad de flesta normalt sover.
Fattar. Men jag vill verkligen inte ha augustimörker redan i juli. Blir så jävla deppig av det. För att inte tala om alla andra månader när man hela tiden skulle förlora en timme kvällsljus.
 
Jag hade glömt bort tiden, det ändrar sej ju automatiskt i telefonen 🙈 nu insåg jag att det var därför det var så mörkt när jag slutade jobbet. Klockan var ju 17 på väggklockan men bara 16 på riktigt..

Hade hemskt gärna endast haft sommartid 😏 Jag som bara jobbar dagtid är ju aldrig hemma i ljus den här delen av året 😭
 
Fattar. Men jag vill verkligen inte ha augustimörker redan i juli. Blir så jävla deppig av det. För att inte tala om alla andra månader när man hela tiden skulle förlora en timme kvällsljus.
Jag vill ha mörkt när jag sover. Så idag från nu och så kan det ljusna vid 5.45. Imorgon räcker det att det blir mörkt vid 22.30. När jag jobbar natt får det gärna mörkna vid 8.30 och ljusna vid 16. Var ska jag bosätta mig? 🤔😂
 
Jag vill ha mörkt när jag sover. Så idag från nu och så kan det ljusna vid 5.45. Imorgon räcker det att det blir mörkt vid 22.30. När jag jobbar natt får det gärna mörkna vid 8.30 och ljusna vid 16. Var ska jag bosätta mig? 🤔😂
Skaffa persienner?
 
Bara 5 dagar in på vintertiden och jag är så jävla less redan. Klockan är inte ens halv fem och det är redan beckmörkt.
 
Bara 5 dagar in på vintertiden och jag är så jävla less redan. Klockan är inte ens halv fem och det är redan beckmörkt.
Du är inte ensam.
Jag beställde en ljusterapilampa idag. Hoppas det ska göra någon skillnad i alla fall. Tvingar mig själv ut på en timmas promenad ungefär varannan dag också. Hoppas det ska hålla vinterdepressionen borta eller göra den mindre svår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Imorse när jag vaknade så kunde jag glatt konstatera att det bara är en dag kvar! Jag har överlevt mörkret! 🥳 Jag är en väldigt...
Svar
12
· Visningar
1 000
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp