I natt ställdes klockan om och idag är första dagen på fem månaders mörker. Jag avskyr verkligen vintertiden som snor en timme dagsljus varje dag. Mörkret bidrar till att jag känner ångest. Att det blir en ljus timme på morgonen är inget som någonsin haft något värde.

Jag tycker 5 månaders mörker är svårt att uthärda. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna göra det lättare. Att gå och lägga sig extra tidigt är väl ett sätt för att slippa mörkret, men jag vaknar ändå för sent dagen efter och det blir svårare och svårare att somna tidigt.
 

Tack för påminnelsen om klockan! Jag hade glömt att det var dags att ställa om, som vanligt. Jag vet alltid att det är på gång men sen på söndagen är det ändå alltid en överraskning…
 
Jag tycker också att det är skitjobbigt, men det har hjälpt mig en hel del att börja röra på mig ordentligt utomhus. Svårt dock att skaka av sig känslan att dagen är slut när skymningen faller.
Själv är jag tvärt om, helt omöjligt att börja dagen när det fortfarande är mörkt ute.
 
Jag avskyr den här tiden. Måste hela tiden påminna mig om att redan i januari kommer jag märka att det blir ljusare igen.

December är uthärdlig eftersom jag tar in så mycket rött i huset: röda handdukar, röda gardiner, röda filtar överallt osv. Det blir så mysigt och varmt. Och många ljusstakar och julstjärnor som lyser upp.

Dubbel dos d-vitamin hjälper till också.
 
Håller helt med! Vintertid är ett aber :down: Det som räddar mig är att försöka komma ut en sväng (oavsett hur liten) mitt på dagen när det är som ljusast, tycker det gör mörka kvällar lättare att uthärda när man åtminstone sett dagsljus under dagen. Och att tända ljus och mysa inne lite mer än vanligt.
 
Håller med om mörkret.
Jag har en klarljuslampa som jag använder på morgnarna höst och vinter. Rekommenderar det varmt!
 
Tills det är lika ljust på kvällen som det var igår är det bara drygt tre mån, inte fem. Om det hjälper ngt.
Men det stämmer väl inte? Här i Mälardalen, lördag sommartid, gick solen ned kl17. Idag sön med normaltid går solen ned kl16. Om 3 månader 30 Jan går solen ned kl 16, dvs samma som idag sön, men inte samma som igår med sommartid. Det är förstås slutet av feb som solen går ned kl 17 alltså samma som igår lör med sommartid.
 
Ogillar också vintern och mörkret men tror egentligen mer att det är kylan som jag har svårt för. Mår verkligen psykiskt dåligt av att frysa och jag tycker jag fryser jämt fastän jag går omkring i en vadlång dunkappa typ från oktober till mars. Bor förövrigt i södra Sverige men vad hjälper det när det blåser halv storm typ jämt.

Tända brasa, ljus och dricka te är väl det som gör det lite mindre jobbigt och det kan ju vara riktigt mysigt.
 
Håller med om mörkret.
Jag har en klarljuslampa som jag använder på morgnarna höst och vinter. Rekommenderar det varmt!

Med detta kom jag och tänka på att en riktigt bra pannlampa också hör till mina måsten under den mörka årstiden. Det går ju inte att jämföra med att vara ute i dagsljus, men jag känner mig åtminstone inte så instängd inne om kvällarna!
 
Gillar inte heller vintertid.

Jag struntar i att det är ljusare på morgonen, då ska jag ju ändå bara till jobbet. Men den där mörkare timmen på eftermiddagen spelar stor roll. Hatar att komma hem och det är mörkt ute, finns ju inte en chans att få rida i dagsljus.

Och så blir jag påverkad av att tiden ändras.

Ett jäkla otyg är vad det är. Ge mig samma tid året om.
 
Med detta kom jag och tänka på att en riktigt bra pannlampa också hör till mina måsten under den mörka årstiden. Det går ju inte att jämföra med att vara ute i dagsljus, men jag känner mig åtminstone inte så instängd inne om kvällarna!

Ja, pannlampa är bra men vildsvinen kommer ju ut i när det blivit mörkt och jag tvivlar på att hästen är vildsvinssäker. Vill inte möta grisar när jag är ute och rider.
 
Men det stämmer väl inte? Här i Mälardalen, lördag sommartid, gick solen ned kl17. Idag sön med normaltid går solen ned kl16. Om 3 månader 30 Jan går solen ned kl 16, dvs samma som idag sön, men inte samma som igår med sommartid. Det är förstås slutet av feb som solen går ned kl 17 alltså samma som igår lör med sommartid.
Här är det drygt tre månader men inte fyra eller fem iaf.
Många vill ju få det till att det är kolsvart typ dygnet runt bara för att man ställer om klockan men så är det inte och det är inte heller såhär mörkt under alla normaltidsmånader utan det blir tom ljusare än med sommartid för en vecka sen, inte så långt efter nyår. Dvs tyckte man att ljusheten var ok i förra veckan så är den ok redan i februari. 😊
 
Här är det drygt tre månader men inte fyra eller fem iaf.
Många vill ju få det till att det är kolsvart typ dygnet runt bara för att man ställer om klockan men så är det inte och det är inte heller såhär mörkt under alla normaltidsmånader utan det blir tom ljusare än med sommartid för en vecka sen, inte så långt efter nyår. Dvs tyckte man att ljusheten var ok i förra veckan så är den ok redan i februari. 😊
Nä, den var inte okej då heller. Och jag tycker det är underbart när vi ställer om till sommartid i slutet av mars. Så mycket ljus dagtid på ett bräde liksom. Det ljuset hade jag velat ha tidigare, eller helst hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Imorse när jag vaknade så kunde jag glatt konstatera att det bara är en dag kvar! Jag har överlevt mörkret! 🥳 Jag är en väldigt...
Svar
12
· Visningar
1 001
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp