Mörkrädd

Donnaline

Trådstartare
Hade lektion på ridskolan och hade barn som är nybörjare. Dom hade just lärt sig rida utan ledare och skulle trava över en bom. Alla utan ett av barnen travade över bommen och det var en och en annan som körde i diket, den nivån var det på. Barnet i mitten som inte vågade trava över bommen var rädd och tycker ponnyn var elak och snabb (den var halvdöd) Jag sa till ungen på ponnyn att jag kunde springa med och hålla i ponnyn men detta gick absolut inte försig! Vill inte!!!! Kan inte typ. Just då kommer ett annat barn i i mitten och klagar på att dennes ponny drar tyglarna ur handen på henne. Då säger ung:devil:en (Ursäkta ordvalet) som är rädd för att trava över en bom. Sätt på ett gummiband på hästen så slutar den dra. Jag höll på att tappa öronen. Så jag frågade vad hon menade? Sätt på en hjälptygel så slutar den dra tyglarna ur handen.:eek::eek::eek: (Orsaken att ponnyn drog tyglarna ur handen på ungen var att barnet satt och drog ponnyn i munen. Ungens fasta punkt i livet var tygelen). Jag sa lite kort till den rädda flickan att det är bättre att lära sig rida en att använda sig av hjälptyglar. Flickan är inte en dag äldre än 8 år svarade att det var visst bättre att använda hjälptyglar. Då slutar den med att dra ner huvudet.


Vart är vi på väg undrar jag nu. Vad är det för nivå på svenska ridskolor och eleverna egentligen? Sen när lektionen var slut slogs jag av en tanke. Det var bara föräldrarna som stod och borstade hästarna efter lektionen. Barnen stod utanför spiltorna och tittade på eller stod och pratade/lekte med varandra.

Jag är chockad! Vad kommer detta sluta om några år? :confused::confused::confused:
 
Sv: Mörkrädd

Jag har också noterat en del saker i den här riktningen, till exempel att det är jättesvårt att hitta någon som vill hjälpa till att pyssla med min gammelhäst, eller bara skritta ut ibland. Då bor jag ändå i en av Sveriges hästtätaste kommuner. En bekant till mig har en dotter i tioårsåldern, och dottern i fråga har en egen ponny (som hon inte rider på för att han är för pigg) samt rider på ridskola två gånger i veckan.

Det är kanske inte riktigt samma saker som du stött på, men liknande. Här verkar det vara som så att vill man ha egen häst så köper man det, vill man inte lägga ner fullt så mycket tid och pengar rider man på ridskola. När jag var yngre gjorde jag vad som helst för att ens få borsta någons häst, men nu verkar det vara helt annorlunda.

Lite luddigt inlägg, haha. Jag undrar mest vad det var som triggade den här utvecklingen. Jättekonstigt.
 
Sv: Mörkrädd

Känner igen delvis, särskilt det här med att föräldrarna tar hand om hästen före och efter lektionen :crazy: "Mitt" barn som rider får klara det mesta själv om hon ska hålla på med hästar. Jag tänker inte curla henne bara för att hon skulle vara bekväm (vilket hon inte är, men hade nog gärna varit om jag tagit över).
 
Sv: Mörkrädd

Tycker du överdriver. En åttaåring förstår nog inte vad en hjälptygel kan göra för skada utan har bara märkt att hästen inte drar i tygeln när hjälptygeln sitter på. Istället för att dumförklara barnet och bete sig arrogant borde du ha förklarat lite mer varför hästen drar i tygeln och vad barnet kan göra åt det, och berättat vad en hjälptygel gör.
 
Sv: Mörkrädd

För ett tiotal år sedan, då jag satt i klubbens styrelse, fick vi en skrivelse från en grupp föräldrar till barn som ridit en termin.
Föräldrarna förfasade sig över att hästarna inte var ryktade, sadlade och tränsade och stod i ridhuset när barnen kom dit. De betalade ju för att barnen skulle lära sig rida - inte skulle de utnyttjas som svart arbetskraft!

Öht tycker jag att mentaliteten har förändrats sedan jag själv var ung och höll till i olika stall. På den tiden ville man lära sig allt om hästar och hästhantering, och hjälpte gärna till med både det ena och det andra. Numera "köper man en tjänst" när man är elev på ridskolan och då ska man inte behöva jobba. Detta påverkar naturligtvis hela klubben - det är svårt att få folk att ställa upp ideellt som exempelvis funktionärer vid tävling.
 
Sv: Mörkrädd

Någon människa, tror det var Tobbe Larsson som sa att "ridskolorna" borde bytas ut mot "HÄSTSKOLOR"
Jag håller med:bow:
 
Sv: Mörkrädd

Fast det är ju barn som är där för att just LÄRA sig.
Borde ju istället vara ett bra tillfälle att lära ut och förklara på ett bra sätt hur man gör.
Det är väl därför de går på ridskola, för att lära sig.
 
Sv: Mörkrädd

Tycker du överdriver. En åttaåring förstår nog inte vad en hjälptygel kan göra för skada utan har bara märkt att hästen inte drar i tygeln när hjälptygeln sitter på. Istället för att dumförklara barnet och bete sig arrogant borde du ha förklarat lite mer varför hästen drar i tygeln och vad barnet kan göra åt det, och berättat vad en hjälptygel gör.

Du sätter ord på mina tankar. Ett barn i den åldern upprepar bara något som dom har hört en vuxen säga.

TS: Jag tycker öht att det låter som om hela lektionen var kaos och att du inte alls borde vara ledare för en sån grupp. Vilken osympatisk attityd du är och inte låter du som en bra pedagog heller.

Vad skulle barn som måste dra hästen i munnen för att hålla sig kvar i sadeln trava över en bom för? :eek:

Har du funderat över hur du lägger upp dina lektioner, i st f att skylla på barnen?
 
Sv: Mörkrädd

Hej!

Fast jag tycker att du överdriver.

Jag har själv jobbat på ridskola och vi hade ett par hästar (ffa en) som kommit på att man slapp jobba om man drog tyglarna ur händerna på barnen. Satte vi en snodd på henne slutade hon- den satt alltså inte ens åt, utan den var där bara och då blev det mer jobb att dra tyglarna än att bara gå snällt, den verkade bara när hästen drog ur tyglarna ur händerna på barnen.

Att små barn inte alltid klarar av hästarna är nåt man får räkna med, att de är rädda också. Då får man försöka ta sej förbi det. Många barn lär sej också att en viss sak hjälper på en viss häst och vill bara hjälpa till. Det går inte att lära sej rida på en häst som konstant drar tyglarna ut händerna på en och inte blir man en bättre ryttare för att man "måste". Kanske hade det varit en idé att låta barnen byta hästar med varandra?

/Lavinia, som också förfasas över vad som lärs ut till elever (vuxna som ridit 1 år som får LÄRA SEJ av ridläraren att dra tyglarna fram och tillbaka och när hästen tar ner huvudet är det rätt)..
 
Sv: Mörkrädd

Du sätter ord på mina tankar. Ett barn i den åldern upprepar bara något som dom har hört en vuxen säga.

TS: Jag tycker öht att det låter som om hela lektionen var kaos och att du inte alls borde vara ledare för en sån grupp. Vilken osympatisk attityd du är och inte låter du som en bra pedagog heller.

Vad skulle barn som måste dra hästen i munnen för att hålla sig kvar i sadeln trava över en bom för? :eek:

Har du funderat över hur du lägger upp dina lektioner, i st f att skylla på barnen?

Hej!

Fast jag tycker att du överdriver.

Jag har själv jobbat på ridskola och vi hade ett par hästar (ffa en) som kommit på att man slapp jobba om man drog tyglarna ur händerna på barnen. Satte vi en snodd på henne slutade hon- den satt alltså inte ens åt, utan den var där bara och då blev det mer jobb att dra tyglarna än att bara gå snällt, den verkade bara när hästen drog ur tyglarna ur händerna på barnen.

Att små barn inte alltid klarar av hästarna är nåt man får räkna med, att de är rädda också. Då får man försöka ta sej förbi det. Många barn lär sej också att en viss sak hjälper på en viss häst och vill bara hjälpa till. Det går inte att lära sej rida på en häst som konstant drar tyglarna ut händerna på en och inte blir man en bättre ryttare för att man "måste". Kanske hade det varit en idé att låta barnen byta hästar med varandra?

/Lavinia, som också förfasas över vad som lärs ut till elever (vuxna som ridit 1 år som får LÄRA SEJ av ridläraren att dra tyglarna fram och tillbaka och när hästen tar ner huvudet är det rätt)..

Jag håller faktiskt med er :crazy:
Sist jag red på ridskola provred jag först i en nybörjargrupp...de skulle minsann galoppera - till varje pris, det bankades, smackade, piskade...då kom kanske några språng men då blev barnen rädda och skrek istället :cool:

Fick samma instruktör i den gruppen vi bytte till, då skulle det sågas och plockas och hållas på, mig hatade han, fick bara höra alla fel jag gjorde, aldrig om jag gjorde något rätt.
Han tvingade upp mig på hästar jag inte klarade av och ja...självförtroendet var i botten. Och ju sämre det blev, desto värre blev han.

Dagens instruktörer verkar sakna en hel del pedagogik och förmåga att lära ut på ett bra sätt istället för att sätta skräck i sina elever.
Att rida lektion ska vara ROLIGT, man ska inte behöva stå i mitten och gråta för att man inte vågar/det inte går. Då är det upp till instruktören att lösa det så gott det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Mörkrädd

Jag tycker det värsta är att du som instruktör outar dina elever på ett öppet forum och kallar dom ungdjävlar.
 
Sv: Mörkrädd

Kan ju tillägga att jag bara vikarierar och det var första gången jag hade dessa barnen. Deras ridlärare brukar sätta på gummiband på hästen när den har rört på huvudet. Hade jag fått bestämma själv hade dessa barn fått rida med ledare minst ett halvår till för att lära sig hitta sin egen balans. Självklart vet inte en 8 åring vad en hjälptygel kan göra för skada. För det andra så varken dumförklarade eller var jag arrogant mot barna. Därimot blir jag ledsen när jag hör en 8 åring som lärt sig ordet hjäptygel innan dom ens kan hästens olika delar eller kan kratsa bakhovarna på hästarna. Dessa barn är hästarnas framtid. Detta är min personliga åsikt!
Överdriver eller ej.
 
Sv: Mörkrädd

Jag sa lite kort till den rädda flickan att det är bättre att lära sig rida en att använda sig av hjälptyglar.

Detta är arrogant beteende. Det är din uppgift som ridlärare att lära barnet rida. Hade det varit en femtonårig elev hade det varit lite mer förståeligt, men en åttaåring? Hur ska en åttaåring "lära sig rida" och inte du hjälper och förklarar?
 
Sv: Mörkrädd

Detta är arrogant beteende. Det är din uppgift som ridlärare att lära barnet rida. Hade det varit en femtonårig elev hade det varit lite mer förståeligt, men en åttaåring? Hur ska en åttaåring "lära sig rida" och inte du hjälper och förklarar?

:idea: Inte kort mot tjejen utan summering av vårt samtal. Självklart förklarade jag för tjejen.
 
Sv: Mörkrädd

För ett tiotal år sedan, då jag satt i klubbens styrelse, fick vi en skrivelse från en grupp föräldrar till barn som ridit en termin.
Föräldrarna förfasade sig över att hästarna inte var ryktade, sadlade och tränsade och stod i ridhuset när barnen kom dit. De betalade ju för att barnen skulle lära sig rida - inte skulle de utnyttjas som svart arbetskraft!

Öht tycker jag att mentaliteten har förändrats sedan jag själv var ung och höll till i olika stall. På den tiden ville man lära sig allt om hästar och hästhantering, och hjälpte gärna till med både det ena och det andra. Numera "köper man en tjänst" när man är elev på ridskolan och då ska man inte behöva jobba. Detta påverkar naturligtvis hela klubben - det är svårt att få folk att ställa upp ideellt som exempelvis funktionärer vid tävling.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Mörkrädd

Du vet att deras ordinarie ridlärare brukar sätta på gummiband och ändå reagerar du så negativt när ett barn som dessutom är rädd säger som det blivit lärd? "Då säger ungen (Ursäkta ordvalet) som är rädd för att trava över en bom. Sätt på ett gummiband på hästen så slutar den dra"

Det finns ett talesätt "Som de stora fåglarna sjunger kvittra de små" Den diskussionen får du ta med ordinarie ridlärare, du hade ju kunnat ordna med ledare om du redan visste att de inte var så duktiga... Så hade ni kunnat gå ut och gå i vintervädret istället och haft en trevlig upplevelse istället...
 
Sv: Mörkrädd

Jag håller med dig. Svenska ridskolor är så huvudfokuserade att det är hemskt. Såga, såga, bända, bända (eller hjälptyglar)
Jag bor numera i Spanien och det är ljuvligt att se lektionerna på i princip vilken ridskola som helst. Det finns de som ridit i 4 år och fortfarande inte vet att hästen ska böjja på nacken, jag älskar det. De rider liksom med hela kroppen och händerna är helt stilla.
Svenska elevr kommer ibland eftersom jag bor på en turistort och det allmänna omdömmer är att svenskar bråkar så mkt med hästarna. Det är...riktigt illa.
Och här har man en plan över inlärningen och diplom delas ut när man uppnått en viss nivå.
Man MÅSTE tex närvara en massa helgförmiddagar och hjälpa till i stallet och eleverna har läxor i hästkunskap med sig hem varje vecka.
Personalen förbereder hästarna inför lektionerna, mest för att det tar sån tid om eleverna ska göra det men eleven SKa (och de gör det gärna) duscha hästen, ta av banadge och rulla ihop dessa efter lektionen.
så annorlunda
 
Senast ändrad:
Sv: Mörkrädd

Kan ju tillägga att jag bara vikarierar och det var första gången jag hade dessa barnen. Deras ridlärare brukar sätta på gummiband på hästen när den har rört på huvudet. Hade jag fått bestämma själv hade dessa barn fått rida med ledare minst ett halvår till för att lära sig hitta sin egen balans. Självklart vet inte en 8 åring vad en hjälptygel kan göra för skada. För det andra så varken dumförklarade eller var jag arrogant mot barna. Därimot blir jag ledsen när jag hör en 8 åring som lärt sig ordet hjäptygel innan dom ens kan hästens olika delar eller kan kratsa bakhovarna på hästarna. Dessa barn är hästarnas framtid. Detta är min personliga åsikt!
Överdriver eller ej.
Med tanke på att du "tänker" ungdjävlar om 8-åringar som inte vet bättre så tycker jag att du allvarligt ska fundera på ditt "yrkesval". Fy fasen vad ledsen jag skulle bli om jag visste att min ridlärare ansåg att jag var en ungdjävel. Jag hoppas verkligen för alla ridskolebarns skull att du och andra som tänker som du håller sig ifrån ridläraryrket.
 
Sv: Mörkrädd

Vilken tur att du stod på dig och förklarade hur det ligger till. Även jag som ändå är ung har märkt att barnen/nybörjarna som rider idag mer än gärna tar genvägar vad gäller det mesta. Det ska gå fort att lära sig, sen om man lärt sig på rätt sätt verkar inte spela någon roll.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 142
Senast: Astrid1
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 430
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 272
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp