Rycker tyglarna ur handen

Hej
Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla emot”. Vi har haft ponnyn i ca 2 veckor. Hon testar det med mig när jag rider, men slutar ganska fort när hon märker att det inte går, därav tror jag bara det är trams. Det är en pigg ponny som jag tror tycker det är tråkigt med skritt och stillastående. Hon har ett 3-delat bett med fasta ringar som säljaren också hade på henne. Hon är lyhörd och behöver inte skarpt bett. Ska vi prova något annat bett? Vilket? Min tanke är att köpa inspänningstyglar och ha dem så löst det går, men så att hon inte kan dra tyglarna ur handen när barnen rider... något annat tips?
En ponny jag red när jag var sådär fem år gjorde så. Då funkade grästygel väldigt bra eftersom ryttaren då inte behöver hålla emot helt själv utan får stadig hjälp av grästygeln. Tror vi hade en från hööks. Vet också andra som använder det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 650
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 045
Senast: Bri
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 882
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp