fejko

Trådstartare
Vad gör man? Jag kan INTE ha katt inne eftersom jag är allergisk. Äckel päckel är det :crazy:
 
Fällor eller gift.
Men det jäkliga är att möss oftast är så små, att de obehindrat kan ta betet ur fällan.
Men gift är effektivt! :devil:
 
Har faktiskt börjat med gift, fast jag känner mig lite taskig :cry: Dessutom är jag livrädd för att jag ska hitta en död en, för jag kommer inte att kunna ta bort den, det är ju så läbbans äckligt :crazy: :crazy:
 
Har faktiskt börjat med gift, fast jag känner mig lite taskig :cry: Dessutom är jag livrädd för att jag ska hitta en död en, för jag kommer inte att kunna ta bort den, det är ju så läbbans äckligt :crazy: :crazy:
 
har det inte kommit en ny råttfälla som är elektronisk som skrämer bort råttorna?!
 
Fast det var en annan tråd om den här och folk påstår att den inte fungerar...
 
Ska försöka ta mod till mig att täta till under slasken där jag vet att de brukar komma in. Tycker bara det är så äckligt ...
 
Det finns jättebra gift som man lägger i plastbehållare och som därför inte kan spridas ut så att katter och hundar kan komma åt det. Granngården har det, minns inte vad det heter, men det är lite halvmjukt, som ost i konsistensen, och mössen gillar det skarpt. Vi har ställt en sån behållare bakom spisen i vårt kök och har sen dess inte haft några möss inne i huset. I ett stall får man väl ställa ut ett par tre stycken kanske, men ändå. Mycket effektivare än musfällor och så slipper man vittja dem på halvdöda och lemlästade möss... :o :crazy: Pröva!
 
det finns hårlösa kissar som man kan ha trots allergi,tror rex katten også är allergi fri.
annars är det gift somdu får tänka på.det finns stora lådor man kan sätta upp som har godt luktande gift och möss rottor går in i och dör der,dom är inte dyra alls,men vet tyvärr inte vart man köper dom.
hållt på säga att man kan släppa lös en orm også,det är bästa jakt djuret,men då blir det synd på ormen för att den är lös och karnsje inte får nog med mat och vaqtten,du karnsje till och med är rädd för ormar.
annars får du bygga igjen hålet dom kommer igjennom.
men då lär dom nog bara gnaga ett nytt hål.det finns många sorters fällor,såg en i går som håller maten fast i en fyrkantig ficka som ej är öppen,men lukten kommer ut och när mus/rottan går dit för att forsöka få ut maten....vell,då lever den inte lenger,denne är veldig effektiv,då vi har tagit en del mus i den i stallet,senast igår tog vi en mus till som min mann kastade,då jag själv inte klarar det,( tycker synd om musen,för man vet ej hur den dör,om det är på en gång eller om den dör sakta.)
 
:o..Och jag som fångar mössen i foderrummet och bär bort dom till ett bra ställe iskogen :rofl: :rofl:
Förmodligen är dom tillbaks i stallet ganska kvickt igen :D :D
 
Mycket effektivare än musfällor och så slipper man vittja dem på halvdöda och lemlästade möss... :o :crazy: Pröva!

Men vart tar mössen vägen när de dör? Kryper de in i vägar och sånt? Då luktar det så ruskigt äckligt... Eller måste man vittja den där lådan?
 
I mitt stall finns massor av råttfällor utplacerade, samt råttgift som ser ut som små rosa kulor. Mössen äter rätt mkt av det, och sedan blir de jättetörstiga, går ut och dricker tills de dör. :cry:

Om jag skaffar eget stall i framtiden så blir det lugnt stallkatter! På förra stallet hade vi en 9 st tror jag, urgoa var dem, och duktiga på att jaga! :D
 
MINTOLJA använder vi i vårt stall. Det är mycket effektivt, efter att vi började att använda det har vi inte sett till någon mus.

Man använder det genom att droppa lite mintolja vid de hål där mössen kommer in. Dofter försvinner succesivt, så man får upprepa detta men jämna mellanrum.

Fällor och gift är snudd på djurplågeri, när det nu finns andra alternativ.
 
En elektronisk musavskräckare funkar jättebra! En sån där man sätter i eluttaget. Brorsan har inte haft en mus inne på över ett år! Mamma har blivit av med sina med! Men det kan ta ett par veckor innan mössen tröttnat och flyttar ut, men sen kommer de inte tillbaka. Humant är det också!
 
Problemet för ormen är tempraturen. Ormar måste ha runt 26 grader för att matsmältningen skall fungera, och det vill ju inte vi ha inne. Sedan så har ormar ingen hemkänsla, så de skulle bara sticka om man släppte ut dem. Och ut ur ett hus, det kommer dom. Genom avloppet om så är.
 
Har faktiskt provat just detta och nu är det faktiskt musfritt (peppar, peppar). Inget krafsande på nätterna, men jag känner mig som en mördare :cry:
 
Jag använde sådana där elektroniska musavskräckare när jag jobbade ett år på Madeira. Fick nyinflyttade grannar som hade med sig världens äckligaste baratas (kackerlackor) i 8-12cm's klassen. Yaak :p. Dom eländiga krypen hittade man överallt, under badrumsmattan, i badkaret, i sängen, i skorna :crazy: Dom skrämde slag på en när de kilade åt alla håll när man tände ljuset efter att ha kommit hem från en "glad" kväll. Det var veritabelt krig :devil: mellan oss.

Till min stora förvåning (och lättnad) fungerade de där små manickerna. Blev det strömavbrott, vilket var ganska vanligt, var äckelpäcklena där igen efter ett par timmar, men så länge apparaterna fungerade kom dom inte på besök.

Minns att dom var ganska dyra pg.av att de skickade ut olika frekvenser och pulser hela tiden så de oönskade djuren inte skulle vänja sig som de gör med de billiga apparaterna.

Fungerade det på "mina" kackerlackor kan det säkert fungera på möss också, om man får tag på rätt grejjor.
Härifrån köpte jag de apparater jag använde.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Söta små möss eller läskigt stora råttor? Oavsett vad du tycker så är det värt att göra vad du kan för att undvika att få in gnagare i...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
622
Mat Bakgrund: Ena barnet allergisk mot jordnötter och andra nötter. Vi pratade om att vi skulle ut och äta alla fyra nästa helg och jag...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Fruentimber
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Daimstruten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp