Libanesisk mat och nötter

SaraXX

Trådstartare
Bakgrund: Ena barnet allergisk mot jordnötter och andra nötter.

Vi pratade om att vi skulle ut och äta alla fyra nästa helg och jag nämnde att jag och barnen har pratat om libanesiskt eftersom de aldrig har ätit det. Han tyckte att det var dumt eftersom "de har nötter i allt". Det har de ju inte, men visst finns det i flera meze exempelvis. Men jag förutsätter att alla restauranger har koll på nötter och jordnötter. Ni som är allergiska, undviker ni vissa kök?
 
Inte direkt. Jag har koll på typ vad som kan innehålla nötter (min allergi) och vad som brukar vara säkert. Om jag ska ut och äta och är jag osäker ringer jag på förhand och/eller pratar med servitören på plats.

Jag är inte jätteallergisk, så det kanske beror lite på det också.
 
Ring och kolla med restaurangen innan :)
Valnötter, mandel och pistage är vanligt i mat från mellanöstern.
Finns ju massor även utan nötter, spett av olika slag, bulgur, pommes, oliver, yoghurtsåser, varma grönsaker, filodegsknyten, ostar etc
 
Ring och kolla med restaurangen innan :)
Valnötter, mandel och pistage är vanligt i mat från mellanöstern.
Finns ju massor även utan nötter, spett av olika slag, bulgur, pommes, oliver, yoghurtsåser, varma grönsaker, filodegsknyten, ostar etc
Ja precis, det finns ju jättemycket utan och vi frågar ju såklart alltid på plats. Jag blev förvånad över resonemanget bara.
 
Det beror på hur allergisk man är. Är det såpass att spår av nötter är ett problem är det många restauranger som avråder helt, de kan ju inte hantera nötter i köket och samtidigt garantera att det inte är spår av nötter i någon mat.

De kök jag jobbat i har antagligen haft helt nötförbud eller avrått väldigt nötallergiska att äta där.
 
Libanesiskt är min absoluta favoritmat och av de meze jag brukar köra på är det nog bara Muhammara som har nötter i sig. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 009
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 437
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp