Jovisst, det gör jag också. Men jag ser hellre att de dör ordentligt och snabbt av giftet, än att de skadar sig i fällorna och måste lida länge. Innan vi hittade det där giftet hade vi fällor inne och jag glömmer aldrig den morgon jag kom ner och bara hittade en blodfläck där fällan hade varit... :o :crazy: Fällan hittade jag lite senare ett par meter därifrån, hopslagen men tom, och musen, som var platt och blodig, låg under en soffa ytterligre nån meter bort.... :eek:
Det var en så stor mus, att fällan inte hade lyckats döda den ordentligt. När jag hittade den var den ju död, men vet hur lång tid det hade tagit?

Möss är för övrigt så små och lätta att de inte orsakar dålig lukt ens om de lägger sig i trossbottnen eller i fläktsystemet och dör, de torkar bara ihop till små pälstussar. DEt har jag iallafall hört! :smirk:
 
Jag var också en sådan som hårdnackat hävdade att gift till möss var djurplågeri.
Ända tills jag fick in mus :devil: i min sadelkammare, och de käkade upp täcken och annat för X antal tusen kronor! :mad:
Bla mitt dyra ylletäcke som jag är så rädd om!

Fällorna fungerade inte, mössen var för små så de snodde betet utan att fällan slog igen.

Då blev det gift!
För stallkatten var inte rumsren, och kunde inte stängas in i sadelkammaren, för då fick man både torka kattskit i stället, samt att han vässade klorna på sadlarna...

Jag har tyvärr inte råd att köpa så mkt nytt till mina pållar som mössen käkar sönder om de får härja fritt... :crazy:
 
Jag är också allergisk mot katt så i ren desperation när inte musfällorna funkade så köpte vi elektroniska manicker (ca 2år sen). Och dom funkade faktiskt! Det tog ett par veckor men sen var det ont om möss vill jag lova. Var det slumpen eller aparaten? Vet inte men vi är nöjda än så länge. Nu finns det också mkt bättre fällor än dom gamla vanliga i trä med en stålbygel. Dom är i plast och ser lite mer hitech ut. Finns inte en chans att nån mus snor bytet där ostraffat.
Mvh T
 
Mm, det är inte roligt att få sina saker uppätna :mad:. Men jag menade att istället för att använda gift skall man använda MINTOLJA. Det är jätteeffektivt (mössen tycker inte om lukten) samtidigt som det luktar gott :)
 
Hur är de elektroniska musfällorna mot andra djur tex hundar och katter ? Blir inte de störda av ljudet eller hör de inte oljudet ?
 
Mamma har katt och det är inga problem alls! Men har man hamstrar, marsvin, kaniner eller liknande husdjur så störs dom av "ljudet"
 
skaffa en Iller, dom är superba musjägare, letar upp & dödar samt mössen gillar inte rovdjurslukten. dom är även jättegosiga om man köper en som är hanterad & tam, annars bits dom rejält.
(spirits finger har råkat illa ut en gång :crazy: )

Dom äter kattmat o går på lådan.

Kruxet är att det luktar ganska illa med iller, dom måste bada någon gång i veckan för att vara stinkfria.
Men dom är jättemysiga, och leksna...
 
Man köper den på apotek! Köp den INTE i vanliga affärer, för den som de säljer där är inte tillräckligt stark utan det är endast apotekets som verkar avskräckande.
 
Det fanns inget som hette mintolja på apoteket!
Däremot pepparmyntsolja.
Hoppas det var det du menade, för i allafall så luktar hela sadelkammaren pepparmint just nu! :D
Tur det inte var en oangenäm lukt i allafall!
 
Hm, *harkel* :o det var pepparmyntsolja jag menade...men skrev "mintolja" av gammal vana :crazy:.

Visst luktar det starkt. Mössen kommer garanterat inte tillbaka. Kom ihåg bara att droppa ut olja med jämna mellanrum så att doften inte hinner att försvinna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
304
  • Artikel
Hästnyheter Söta små möss eller läskigt stora råttor? Oavsett vad du tycker så är det värt att göra vad du kan för att undvika att få in gnagare i...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
936
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Hej ditt jävla as Vet inte vad du lider av för psykisk störning men troligtvis är du psykopat med narcissiska drag eftersom du kan...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp