Mögligt läder, stinker!!

Lillsillen

Trådstartare
Min gamla sadel har hängt oanvänd "ganska" länge nu, under en filt i sadelkammaren...Upptäckte att den var full med mögel och har nu gjort rent den, men den luktar fortfarande väldigt illa!

Hur får man bort mögellukten???
Någon som vet??

Sv: Mögligt läder, stinker!!

Hjälper det inte om du använder lädertvål och sedan smörjer den?

Var uppe en tråd om detta för inte så länge sedan där folk kom med olika tips och huskurer!

Jag provade att "tvätta" sadlen med ättika utblandat i vatten det funkade kanon, sadlen blev hur fin som helst och det finns inget mögel på den nu ca 1 mån sedare, den luktar inget heller.
Annars kan du ta vanlig grönsåpa på en svamp och gno på sadlen och sedan torka av den.

Om du vill testa ättiks-kuren så tar du "vit" ättika (finns röd också) helst 24%-ig och blandar 1 kork ättika i 0,5L vatten. Använd hanskar för kuren blir stark!

Ättikskur låter helt perfekt!
Men hur gjorde du?
Blaskade in hela sadeln i lösningen?
Eller hade du urvriden trasa och bara torkade av?
Berätta!!

Grönsåpa...lädret känns lite fett redan nu, blir det inte värre då?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 692
Senast: Bullen22
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 344
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka