Moment 22, eller??? *långt*

mik

Trådstartare
Suck, nu behöver jag hjälp med ett problem jag har med försäkringen på mitt föl...
Börjar från början..

Har ett sto på foder som av ägaren är försäkrad i A, detta kan jag inte påverka. Betäcker henne och tecknar en fosterförsäkring i "mitt " bolag, S. Väljer det bolaget pga av att jag har alla andra hästar/djur försäkrade där= enklast.

Fölungen föds och allt gick bra. När hon är 1½ dygn svullnar ena hasen upp lite, tar då ut vet och gör foalcheck plus preventiv behandling mot fölsjuka, hon är frisk och behandaas endast 3 dagar med penovet.

Har kontakt med S som säger att fosterförsäkringen inte täcker detta pga av att det bara är en livförsäkring, så långt ok. Jag kan inte heller fölförsäkra henne förrän hon är 2 dygn (vilket hon inte var när jag ringde) och dessutom sjuk:eek: = hon måste räknas som frisk först. Stots försäkring tar den behandlingen som tur är.

När fölungen är 27 dagar går det bra att försäkra den i S, gör detta över telefon och "det är inga problem":eek:. Påtalar då även behandlingen som nyfödd och att mamman är försäkrad i ett annat bolag, men det spelar ingen roll enl ombudet.

När hon är ca 2 månade får hon plötsligt navelbråck. Har kontakt med min vet och hon säger att så länge det inte blir större, är varmt eller infekterat eller hon blir allmänpåverkad så gör man inget innan de blir 4-6 månader och då kan det bli tal om operation.

Fölungen är hälsan själv och har nu blivit 4 månader. Jag ringer till S och undrar hur det fungerar med försäkringen och får då svaret att nej, den täcker inte navelbråck:eek::confused:. Får då veta att om mamman hade haft samma bolag då hade det inte varit ett problem. Navelbråck räknas som en medfödd defekt, även om det inte uppkommer direkt. När jag frågar vad som händer om fölet får tarmvred pga av bråcket och kommer in akut, vad händer då? Svaret blir att hon inte är säker:eek:...

Kollade vad en op kostar och det kan bli mellan 12000 kr upp till 30000 beroende på hur omfattande eftervården blir...
Jag har verkligen inte de pengarna, det är ju därför man tecknar försäkringar.

Jag frågade även hur jag skulle kunna skydda mig mot detta och fick till svar att om mamman och fölet hade varit i samma bolag .....

Jag tycker att ombudet som tog försäkringen borde ha sagt till mig att försäkra fölet i mammans bolag för att ha bästa skyddet istället för att säga "inga problem" när jag påtalade det.

Är det någon som har likande erfarenhetr? Vad gjorde ni och vad blev utgången?

Jag har även varit kund i bolaget i 12 år och har utnyttjat mina försäkringar mkt lite.

Jag känner mig ledsen, förtvivlad, arg och frustrerad,
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag tycker du ska ringa ombudet och berätta, lungt utan en massa anklagerser, det ledar nästan aldrig till mer än motanklagelser.
Hon har ju faktiskt gjort ett fel när hon sa att det inte hade någon betydelse var stoet var försäkrad.

När ombud gör fel, det händer ju, de är ju bara människor de också eller för allt i världen någon på kundtjänst de gör också fel ibland...
så brukar de flesta bolag stå för det som ombudet/kundtjänst har sagt.
Och så tar man det med ombudet/kundtjänst sedan, är ju även brist i utbildningen..
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag har tänkt göra det. Ska försöka hålla mig lugn:crazy:, lyckades väl inte så bra med det när jag talade med de på på bolaget är jag rädd....
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag har tänkt göra det. Ska försöka hålla mig lugn:crazy:, lyckades väl inte så bra med det när jag talade med de på på bolaget är jag rädd....

Tänk så här!
Ombudet viste inte (brist på utbildning eller erfarenhet?)
H-n är inte ute efter att :devil: med dig, utan h-n trode aldels säkert att det inte hade någon betydelse.

Förhoppningsvis får du ombudet på "din sida" alltså att h-n är villig att ringa och prata med sin chef, om hur man ska lösa detta.

Lycka till och berätta gärna hur det gick!
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag har också fått lära mig i år att man får karens om man inte försäkrar fölet i samma bolag som stoet. Det är vedertaget bland alla bolagen. För jag hade stoet hos S och satte fölet hos F men fick redan från början klart uppgivet att det blev karens
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Fast detta är inte karens utan mer som en reservation. Karensen brukar ju vara 30 dagar efter datumet som hästen försäkras. Även detta "klarade" hon med några dagar tillgodo.

Jag upplystes inte heller om någon karens.

De menar att skadan är medfödd pga av att det från början måste ha funnits en försvagning i bukväggen, men hur ska man kunna veta det??? Jag är ingen veterinär.

Jag tycker att i så fall får de kräva vet intyg alternativt pallra sig ut och titta på försäkringsobjektet.

Jag kommer inte att nöja mig med detta utan kommer givetvis "slåss" för att få ersättning då jag inte tycker att jag gjort något fel.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Nej, du har självklart inte gjort något fel, du har ringt till en repesentant för bolaget och fått veta att det inte skulle ha någon betydelse att sto och föl har olika bolag.
Som kund måste du ju kunna lita på de uppgifter du får.

Men glöm inte att alla kan vi göra fel, så låt ombudet få en chans att prata med sin chef innan du går vidare.
Det är först om du inte får hjälp av ombudet jag tycker att du ska gå på någon chef direkt.

Är lite nyfiken av mig...
Varför valde du inte att ha fölet i sama bolag som stoet, hade ju varit det mest naturliga....:confused:
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Fast detta är inte karens utan mer som en reservation. Karensen brukar ju vara 30 dagar efter datumet som hästen försäkras. Även detta "klarade" hon med några dagar tillgodo.

Jag upplystes inte heller om någon karens.

De menar att skadan är medfödd pga av att det från början måste ha funnits en försvagning i bukväggen, men hur ska man kunna veta det??? Jag är ingen veterinär.

Jag tycker att i så fall får de kräva vet intyg alternativt pallra sig ut och titta på försäkringsobjektet.

Jag kommer inte att nöja mig med detta utan kommer givetvis "slåss" för att få ersättning då jag inte tycker att jag gjort något fel.

Fast det finns ju inga försäkringar som tar skador/fel som fanns innan de började gälla. Navelbråcket är som bolaget självt sa att anses som medfött. Alltså fanns det innan försäkringen började gälla.
Att sedan ombudet gett dig felaktiga eller otydliga svar är ju en helt annan sak. Men du kommer nog aldrig att få fölets försäkring att täcka en operation. Möjligen att det kan gå stoets efter som den gäller under den första tiden. Så undersök med det bolaget om hur de ställer sig.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Helt rätt!
Jag tänkte inte på att det var navelbråck och att hon hade fått veta att det skulle gälla om stoet var försäkrat i samma bolag.
Kontakta det bolag där stoet är försäkrad, men jag tror att fölet är för gamalt nu, brukar bara vara de första 20 dagarna som fölet ingår.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Helt rätt!
Jag tänkte inte på att det var navelbråck och att hon hade fått veta att det skulle gälla om stoet var försäkrat i samma bolag.
Kontakta det bolag där stoet är försäkrad, men jag tror att fölet är för gamalt nu, brukar bara vara de första 20 dagarna som fölet ingår.

Fast jag fick ju inte veta att det hade gällt om de haft samma bolag förräns nu. Hade jag vetat det från början hade jag självklart försäkrat ungen också i A. Anledningen att jag valde S var ju att jag hade alla andra hästar försäkrade där så därför verkade det enklast.

Om Fölet hade haft bråcket från början så hade det inte varit ett problem, för då hade mammans försäkring täckt (upp till 30 dagar). De kommer ju inte vara så sugna på att ta det nu eftersom fölet nu är 4 månader.

Hur ska man som lekman kunna avgöra om ens föl har en försvagad bukvägg när inget syns på utsidan??

Jag ska iallafall kontakt ombudet till att börja med.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag har också fått lära mig i år att man får karens om man inte försäkrar fölet i samma bolag som stoet. Det är vedertaget bland alla bolagen. För jag hade stoet hos S och satte fölet hos F men fick redan från början klart uppgivet att det blev karens

Karens får man väl bara om fölet är äldre än 30 dagar vid försäkringstillfället?!
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Nej mina föl var två dygn när jag försäkrade dem. Men efter som jag valde annat bolag än mammans så fick jag 20 dagaras karens för nedfödda fel. Det som skulle gått på stoets om de var i samma bolag.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Nej mina föl var två dygn när jag försäkrade dem. Men efter som jag valde annat bolag än mammans så fick jag 20 dagaras karens för nedfödda fel. Det som skulle gått på stoets om de var i samma bolag.

Jo, det är möjligt men min fick ju detta när hon varit försäkrad i ca 30dagar.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag sökte en del på navelbråck då jag skulle försäkra mitt föl och jag misstänkte att han hade det (det visade sig dock bara vara en ovanligt tjock navelsträng).

På alla försäkringar jag kollade så var det undantag för ev. navelbråck så det hade jag aldrig räknat med att kunna försäkra bort ändå. Jag måtte helt ha missat att det skulle täckas om man försäkrade fölet i samma bolag som mamman, är du verkligen säker på detta?:confused:
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Jag är inte säker på att stoets försäkring tar det. Men om någon skulle göra det i det här fallet så bör det vara den.

Men rent generellt så skulle jag kunna tänka mig att det skulle krävas en foster och fölförsäkring.
 
Sv: Moment 22, eller??? *långt*

Dom sa så nu iallafall. Vet inte om det berodde på att jag även hade en fosterförsäkring hos dem. Att stot i S+fosterförsäkring i S+ fölfärsäkring i S= Ersätter navelbråck.

Nu ser det iallafall ngt ljusare ut efter att jag pratat med ombudet...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Har en nyfiken fundering kring försäkringsbolagens ersättning eller inte ersättning när det gäller dolda fel. Det vill säga: Med...
Svar
9
· Visningar
2 702
Senast: Mixess
·
Hästmänniskan Visst kan på ett vis förstå varför inte försäkrings bolagen vill försäkra en äldre häst men HALLÅ: vi säger så här du köper en...
Svar
11
· Visningar
1 507
K
Hästmänniskan Stämmer det här? Är det "regel" hos alla försäkringsbolag???? :confused: En ponny försäkras vetbesiktigad och frisk, är skadefri i...
2
Svar
27
· Visningar
2 801
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Vet inte om detta ligger på rätt ställe, moderator får gärna tipsa om bättre plats att lägga den på om den ligger fel =) Några...
Svar
7
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp