Bukefalos 28 år!

Reservation i försäkringen vid skada????

Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

En reservation sätts bara om hästen har eller har haft en skada vid nytecknandet av försäkringen.
Det kan ju vara så att när hästen fick fång så gjordes en kontroll från försäkringsbolaget och det då visade sig att hästen tidigare varit behandlad för fång. OM hästen vid nytecknandet precis hade köpts av ägaren så var det kanske t o m något som han inte visste om ifall tidigare ägare undanhållit information om detta.
Alternativ 2, som verkar det mest troliga, är att ägaren missat betalningar och på så sätt fått en bruten försäkring mellan behandlingen av fånget (som försäkringsbolaget ersatte) och när försäkringen då räknades som "nytecknad" igen. Då är det helt riktigt att hästen ska ha en reservation mot fång.
Om hästen blivit delersatt (Triangelmärkt) efter fångbehandligen så sätts oxå en reservation mot detta eftersom den redan fått ut ersättning mot just den skadan.
Om du köper hästen och du byter bolag så har du upplysningsplikt mot det försäkringsbolag som du tecknar försäkring hos, du vet att hästen är behandlad för fång och måste därför upplysa om detta. Eftersom det är vanligt att fång kommer tillbaka så får du troligtvis även reservation hos det nya bolaget.

Gällande blindtarmshästen, var den införsäkrad när den var in på undersökning första gången den var lös i magen? Om den inte redan hade en gällande försäkring när den var in för undersökning så hade den ju trots allt haft problem med lös mage vid nytecknandet, även om det inte hittades någon orsak till problemet. En sådan reservation kan oftas tas bort om hästen är problemfri under en tid.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Jag tog bort alla mina hästar från Agria för några år sedan pga deras agerande i ett liknande ärende. Jag köpte en ponny som deras ombud var ut och godkände utan några resrvationer. Två år senare fick hästen problem med luftvägarna efter en förkylning. Den stod på Ultuna i flera veckor men svarade inte på behandlingen som den skulle så veterinären beslutade att ta bort hästen. Vid kontakt med Agria så påstod dom att hästen varit sjuk förut. Tycker nog att jag borde märkt det på två år!! Så jag fick inte ut ett öre på försäkringen. Då tog jag bort försäkringen på mina sex andra hästar därifrån. Agria förlorade på detta eftersom den aktuella hästen bara var försäkad för 10000. Aldrig mer Agria. Vet föresten andra som också haft problem med dem när det är dags för reglering. Gäller då hästar helt utan reservatiomer.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

*knappen, fast ändå inte...

Jag hade tidigare en reservation på min hästs hovar. Men efter att det blev behandlat på Strömsholm och hästen blev fullt återtälld så tog jag ut ett ombud som tog bort reservationen. Så i mina papper så står det numer ingeting om reservationer, men om det skulle krångla om olyckan är framme igen och jag åker på att punga ut hela hovvårdskostnaden igen så vette fan. Jag har min häst försäkrad hos omnämnda försäkringbolag och de menade att det är bara att få ut ett ombud alt. veterinär som kan konstatera att hästen är fullt frisk igen så är det ok. Men det gällde hovar som sagt, hur det är med andra, mer invärtes skador vet jag inte säkert. Är det ingen som har ifrågasatt hur man kan ta bort en reservation? Hur har de svarat då?
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Hade dotterns ponny försäkrad i A***a men bytte till F***sam för drygt 2 år sedan.
Ponnyn hade 2 fånganfall när hon var försäkrad i A***a, fick ingen reservation under tiden.
När jag bytte till F***sam så satt dom en reservation på fången i ett år. Den reservationen kunde jag häva med ett veterinärintyg att ponnyn inte hade haft fång under det året.
4 månader efter att veterinären hade skrivit ett intyg och reservationen togs bort så fick ponnyn svår fång. Det var aldrig några problem att använda F***sams försäkring då, dom betalade utan att strula.
Ponnyn har heller inte fått någon reservation efter detta fånganfall.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Jag vet inte om jag håller med, hade en häst försäkrad i ett bolag. har idagsläget ett helt annat. Men jag min dumma nöt ringde och frågade i fall tandvård gick på försäkringen, jag misstänkte i det läget att pållen hade hakar. Detta var mycket länge sedan, ibörjan av min karriär som hästägare. Tilläggas bör att försäkringen inte var nytecknad, utan hade varit igång över 18 månader vid frågetillfället.

Jag ställde alltså en fråga, och fick ett nejsvar på det. Något år senare var försäkringen aktuell för att höjas, livvärdet skulle ökas på hästen och döm av min förvåning när jag fick följande svar.

Livvärdet ökas med reservation på munnen, pga hakar. OBS att någon försäkring inte användes eftersom tandvård inte går på försäkringen, pållen hade dessutom inga hakar bara vassa kindtänder som snabbt åtgärdades utan komplikation. Denna reservation baserade man på min förfrågan, gissa om de blev rejält utskällda inte bara av mig utan även av behandlande veterinär som fixade kanterna på tänderna.

Nåväl i detta fall togs reservationen bort, jag bytte sedemera bolag pga deras tilltag samt dyra premier.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Det är just sådana händelser som din som är skrämmande! Det är otäckt när fb "noterar" saker om ens häst, men inte sätter ut några riktiga reservationer i försäkringsbrevet. Det kunde gått väldigt galet för mig (om ni minns min tidigare tråd?) och min fånghäst. Jag uppgav ju att jag visste att hon haft "början till fång" hos uppfödaren när jag nyteckande försäkring. Fb sa ingenting om detta, och det stod ingenting i försäkringsbrevet ang. fång, men satte tydligen en sorts reservation ändå för de drog upp det nu när min häst blev sjuk. Att det fanns "noteringar" hos dem ang. att hästen haft fång tidigare. Skrämmande, tycker jag, att man går och betalar in premien i tron att hästen är fullförsäkrad...:crazy:
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Herrejävlar! Hur kan de göra så? Alltså, om jag har otur och måste åka in till sjukhuset med hästen för vård av hovar (har ju haft reservation) så kan de komma på att det har funnits en reservation förut och då neka mig betalning...Låter inte klokt, men jag tror ju att det ni berättar stämmer förstås. Men vilket bolag ska man ha då?? Hilfe:eek:
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Kicki_J skrev:
Stämmer det här? Är det "regel" hos alla försäkringsbolag???? :confused:
En ponny försäkras vetbesiktigad och frisk, är skadefri i många år. Åker så på fång och står på Strömsholm för behandling. Bolaget ersätter 80 % utöver självrisk, men sätter sedan en reservation i försäkringen mot fång. Vad f-n då för? :mad: Den var ju frisk vid försäkringens ingång och i många år därefter, har sedan även varit "fångfri" i fyra år. OM jag nu skulle köpa denna ponny vill jag byta bolag, men kan jag då få den fullförsäkrad, eller kommer den att få reservation även där?

Fick även höra av en tjej att hennes halvblod var så lös i magen ett längre tag. Hon åkte och undersökte honom på ATG-klinik. Efter grundlig genomgång hittades ingenting, den får också en reservation, för mage-tarm problem. Hästen dör sedan akut ett år senare av sprucken blindtarm, ägaren får noll i ersättning. Kul!

/Kicki

PS! Bolagets namn? Börjar på A och slutar på a....... Samma bolag för dessa händelser.


Så här är det tack och lov inte!
Så länge du inte ändrar eller höjer försäkringen så får du inga reservationer!
Om jag har hästen försäkrad i 50 000 Gamla A1 och vanlig vet vård gäller försäkringen för fång hur många ggr som helst.

Om du efter att hästen haft fång vill ha en utökad vet vårdsförsäkring så kommer hästen få en reservation på fång i den utökade delen men den vanliga vetvårdsförsäkringen du hade innan hästen fick fång för första gången gäller, alltså 2000 i självrisk och 20% rörligt.

Samma ska om du vill höja livvärdebeloppet till 70 000 får du en reservation på fången på de höjda 20 000kr.

Akta er för att byta bolag. Nyteckna inte en försäkring vid köp utan ta över den förra ägarens istället.

Min erfarenhet är att hellre ha en kvar en "gammal" lägre fullförsäkring än att höja och få en reservation på det högre beloppet, för hur de än är så har jag känslan av att bolagen lätt skyller på det reserverade problemet även om det är något annat som är fel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 455
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 957
Senast: fio
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp