Bukefalos 28 år!

Reservation i försäkringen vid skada????

K

Kicki_J

Stämmer det här? Är det "regel" hos alla försäkringsbolag???? :confused:
En ponny försäkras vetbesiktigad och frisk, är skadefri i många år. Åker så på fång och står på Strömsholm för behandling. Bolaget ersätter 80 % utöver självrisk, men sätter sedan en reservation i försäkringen mot fång. Vad f-n då för? :mad: Den var ju frisk vid försäkringens ingång och i många år därefter, har sedan även varit "fångfri" i fyra år. OM jag nu skulle köpa denna ponny vill jag byta bolag, men kan jag då få den fullförsäkrad, eller kommer den att få reservation även där?

Fick även höra av en tjej att hennes halvblod var så lös i magen ett längre tag. Hon åkte och undersökte honom på ATG-klinik. Efter grundlig genomgång hittades ingenting, den får också en reservation, för mage-tarm problem. Hästen dör sedan akut ett år senare av sprucken blindtarm, ägaren får noll i ersättning. Kul!

/Kicki

PS! Bolagets namn? Börjar på A och slutar på a....... Samma bolag för dessa händelser.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Det kan ju ha blivit rotationer på hovbenen som kan orsaka problem. Sen kan ju fången komma tillbaka osv. Tycker inte dte är så konstigt, du kan ju inte tro att föräskringsbolaget ska ersätta samma sak om och om och om igen bara för att den råkar vara fri några år?
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Om det är en häst/ponny som upprepade gånger åker på samma skada kan jag förstå om den får en res, men inte efter en gång!? Varför står då försäkringsbolagen för en massa upprepade behandlingar av kot och knäledsinflammationer på tävlingshästar? De borde också få en res efter en gång då!:mad:
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Varför inte? Det kunde ju hellre då vara någon slags karens på sjukdomar. Till exempel "Vi ersätter inte fång som uppstår inom 3 år". Karensen skulle sedan då efter tre år tas bort igen. DET känns vettigare. Jag är så trött på försäkringsbolagen och deras villkor som kan tolkas både vitt och brett. De tjänar storkovan på alla oss som tror att vi betalar för att ge våra hästar trygghet. Hade jag tjänat lite mer än jag gör hade jag aldrig haft försäkring...
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Har aldrig hört att man kan få reservationer på fång under tiden man har den försäkrad.. Isf skulle Agria reserverat min gammelponny flera gånger om.. Han hade fång 6ggr under sin livstid.. Men däremot vet jag att man kan få reservationer om man byter försäkringsbolag och haft en skada innan. Så om du skulle byta måste du säga till det nya bolaget att den haft fång och kommer med stor sannolikhet att få en res. Framför allt brukar men få en månads karens om man byter..
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Att man skulle få en resarvation under försäkringstiden tycker jag låter mycket märkligt! En reservation kan man få vid nytecknande tex byte till annat bolag (jag skulle inte våga byta bolag) eller vid höjning av förs.belopp (till utökad ex). Men då bara på den utökade delen.
Har det gjorts nån ändring, eller varit glapp i försäkringen på nåt sätt?

Jag har jobbat med försäkringar i 7 år nu, och har aldrig hört talas om att man sätter reservationer i befintlig försäkring i det läget du beskriver med fången.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Men det är PRESIS som jag skrev ovan, inget glapp och sk A;1 försäkring. Dessutom så kan jag tillägga att jag själv böt försäkring för ett antal år sedan då Agria krånglade åt mig, och Folksam (som då hette något annat) tog över mina hästar UTAN att kräva vet intyg eftersom de redan var försäkrade, endast om de varit oförsäkrade hade de krävt intyg. Ganska bra va!?
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

MissFideli skrev:
Det kan ju ha blivit rotationer på hovbenen som kan orsaka problem. Sen kan ju fången komma tillbaka osv. Tycker inte dte är så konstigt, du kan ju inte tro att föräskringsbolaget ska ersätta samma sak om och om och om igen bara för att den råkar vara fri några år?

Varför ska man då betala en försäkring??? Om hästen ÄR helt frisk vid tecknandet så ska det täcka allt. Om hästen däremot efter skada HÖJS så kan de sätta reservation på det höjda beloppet.

Om du åker in med din häst för hälta i ett ben, tycker du då det är rätt att få reservation för hälta i framtiden då?
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Har du frågat efter en bra förklaring? Gått högre upp? Du kan vända dig till Kundombudsmannen på förs.bolaget annars och få ärendet prövat. Kundombudsmannen är fristående och prövar om ditt ärende handlagts på ett korrekt sätt.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Håller med om att det låter otroligt märkligt.

I och för sig har ett bolag "rätt" att säga upp försäkring vid skada (Försäkringsavtalslagen).

Detta brukar bara användas om det uppdagas ett försäkringsbedrägeri.

Kan A...a sagt upp försäkringen för att sedan teckna om den med reservation. Nehej! Det verkar extremt långsökt!

Det enda rimliga borde vara att det avser en höjning eller utökning av försäkringen.

/Frasse
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Min häst var försäkrad i Agria och fick inte någon reservation för fång efter att han fått det. Möjligt att de ändrat villkoren, detta är några år sedan nu. Tänker... 4 år sen kanske...
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Låter märkligt :confused:
Mitt sto hade upprepade fånganfall under fem års tid och jag fick ingen reservation för detta. Hade aldrig några problem att få ut ersättning eller livförsäkringen när hästen inte gick att rädda längre. Hästen avlivades i somras.

Detta var A***a....
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Jag är fodervärd åt denna ponny, en jättetrevlig fröken som vi ev vill köpa, men det beror helt på hur det blir med försäkring. Enligt ägaren så fick hon reservation för fång efter att hon var färdigbehandlad på Strömsholm för ca 4 år sedan.
Men jag ska kolla upp vad som egentligen hände, tyvärr kan jag få svårt att få svar då en del inte svarar på frågor när inte jag är försäkringstagarne!
/KIcki
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

*knapplån*

Jag har skrivit detta i en annan försäkringstråd också, men enligt en artikel i Ridsport så behöver inte eventuella reservationer vara skriftliga enligt försäkringsbolaget (det står dock inte vilket bolag det gäller).

Till trådskaparen: Varför har inte de personer du skriver om gått vidare? Precis som Frasseoo skriver, reservationer kan bli på ett visst belopp, ex uppförsäkring.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Det beror ju på vad hältan består av. Är hältan pga skada i benet, självklart ska den ha en reservation. Fång sätter sig ju ofta i hovbenet vilket kan medföra problem i framtiden.
Så visst, men en röntgen som visar att det inte hänt nått med hovbenen, men annars? Varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Nädu, nu får du allt förklara för mig varför en befintlig försäkring plötsligt skulle ge reservationer efter en behandling! Då skulle ju försäkringen vara körd efter minsta behandling.

Är det som försäkras helt friskt vid införsäkring kan man inte få reservation på beloppet det försäkrades för. Däremot eventuella höjningar.

Eftersom det var 4 år sen hästen behandlades för fång kanske försäkringen är höjd efter det, och då fått reservation på den höjda delen?
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

dom får inte sätta reservation om man haft försäkringen obruten i flera år innan skadad/sjukdomen skedde. Kanske blev försäkringen höjd?? Isåfall sätter dom reservation, el om man ändrar nåt annat i försäkringen. Om hästen en gång haft fång kan du aldrig teckna försäkring utan reservation om du byter bolag.
 
Sv: Reservation i försäkringen vid skada????

Behandlade Patsy för samma sak vid olika tillfällen under tre år. Inga reservationer där inte, försäkringen var ju obruten sedan födseln! Reservation får man bara om man nytecknar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 474
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 958
Senast: fio
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp