Moms - blev det här verkligen rätt...?

Otherside

Trådstartare
Blev detta korrekt:

Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på arvodet, vilket jag gjorde. Sen slog det mig att momssatsen borde vara 6% - vilket köparen medgav var korrekt. Men då var fakturan redan betald så det var för sent att ändra. Det skulle istället korrigeras på nästa faktura.

Nu kom underlaget för nästa faktura (de är månatliga) - och företaget har dragit den överskridande moms-summan ... från mitt arvode! Det kan väl inte vara korrekt? Momsen ligger ju utanför "mina pengar" så att säga och borde korrigerats enbart på själva momsen? Eller...???

Nu rör det sig "bara" om 510:- som dragits från mitt arvode, men jag hade ju gärna haft de pengarna själv. Eller är det korrekt???
 
Blev detta korrekt:

Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på arvodet, vilket jag gjorde. Sen slog det mig att momssatsen borde vara 6% - vilket köparen medgav var korrekt. Men då var fakturan redan betald så det var för sent att ändra. Det skulle istället korrigeras på nästa faktura.

Nu kom underlaget för nästa faktura (de är månatliga) - och företaget har dragit den överskridande moms-summan ... från mitt arvode! Det kan väl inte vara korrekt? Momsen ligger ju utanför "mina pengar" så att säga och borde korrigerats enbart på själva momsen? Eller...???

Nu rör det sig "bara" om 510:- som dragits från mitt arvode, men jag hade ju gärna haft de pengarna själv. Eller är det korrekt???
Tillägg till min egen fråga: HUR ska momsen annars korrigeras? (Om det nu blev fel x 2.)
 
Förstår nog inte riktigt, men det som borde ske är att du utfärdar en kreditfaktura som helt vänder den felaktiga fakturan och en ny korrekt faktura.
BETALNINGEN kan kvittas, men det felfakturerade måste krediteras och faktureras rätt, kan inte kvitta moms mot arvode.

Såhär:
Faktura 1: 1000 kr + 25% moms (fel moms)
Faktura 2: -1000 kr - 25% moms (rättar f 1)
Faktura 3: 1000 kr + 6% moms (rättar f 1, slutlig faktura m rätt moms)
Totalt att betala:1060 kr. Har betalt 1250 kr, dvs 190 kr för mycket

Faktura 4: 2000 kr + 6% moms (nästa månads faktura)
Totalt att betala 2120 kr-190kr=1930kr
 
Förstår nog inte riktigt, men det som borde ske är att du utfärdar en kreditfaktura som helt vänder den felaktiga fakturan och en ny korrekt faktura.
BETALNINGEN kan kvittas, men det felfakturerade måste krediteras och faktureras rätt, kan inte kvitta moms mot arvode.

Såhär:
Faktura 1: 1000 kr + 25% moms (fel moms)
Faktura 2: -1000 kr - 25% moms (rättar f 1)
Faktura 3: 1000 kr + 6% moms (rättar f 1, slutlig faktura m rätt moms)
Totalt att betala:1060 kr. Har betalt 1250 kr, dvs 190 kr för mycket

Faktura 4: 2000 kr + 6% moms (nästa månads faktura)
Totalt att betala 2120 kr-190kr=1930kr
Men det vanliga är väl att man slår ihop stegen 2-4 på samma faktura, inte skriver ut tre olika?

@Otherside
Tänk lika som om de hade skickat tillbaka en produkt X som byts mot en produkt Y med annat pris, en minuspost för returen, en pluspost för den nya försäljningen. Fast det är momssatsen istället för grundpriset som ändras. Och sedan en post för denna månadens vanliga köp. Summera allt = belopp att betala på fakturan.
 
Men det vanliga är väl att man slår ihop stegen 2-4 på samma faktura, inte skriver ut tre olika?

@Otherside
Tänk lika som om de hade skickat tillbaka en produkt X som byts mot en produkt Y med annat pris, en minuspost för returen, en pluspost för den nya försäljningen. Fast det är momssatsen istället för grundpriset som ändras. Och sedan en post för denna månadens vanliga köp. Summera allt = belopp att betala på fakturan.
Jag tyckte det blev överkurs, enklare att förklara uppdelat 🙂

(Och det vanliga vet jag inte - skulle säga att det är ungefär lika vanligt, men så jobbar jag mest med småföretag vilket förmodligen påverkar)
 
Jag tyckte det blev överkurs, enklare att förklara uppdelat 🙂

(Och det vanliga vet jag inte - skulle säga att det är ungefär lika vanligt, men så jobbar jag mest med småföretag vilket förmodligen påverkar)
Det var bra förklarat. :up:
Hade inte skrivit som jag gjorde om inte din förklaring stått som grund ovanför.

För mig som konsument är det så det brukat se ut de gånger saker ska justeras på nästa faktura (t.ex. på den tiden elbolaget schablondebiterade och korrigerade efter avläsning, när feldebiteringar skett eller jag pga. skrivfel råkat betala in för stort belopp).
Antog att det var det vanliga överallt, men skulle varit tydligare med att det inte var från sammanhang med småföretag jag hämtat erfarenheten. Kanske finns det andra poänger med att separera det som jag inte tänker på. :)

Enklast när det bara handlar om enstaka gånger är nog att göra som det känns mest naturligt och lätthanterligt för en själv.
 

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på hur ofta de behövs ta och om de har någon form av hur lång tid det går mellan innan ny tas. Jag vet inte om det är okej...
2
Svar
27
· Visningar
2 079
Senast: MiniLi
·
Avel Sitter och tittar på olika hingstar vad de kostar mm. Nu till frågan, i sverige tillkommer ju alltid moms på alla avgifter som står i...
Svar
12
· Visningar
4 704
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp