Moms på resersättning?

Sv: Moms på resersättning?

Omsättningsskatt är borttagen sedan många år tillbaka och moms står för mervärdesskatt så det är som jag säger.
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag ska ringa imorgon för att få detta bekräftat, men efter att ha pratat med två revisorer om ärendet förvånar det mig mycket om så många bokslut skulle ha fel.

Det SKA läggas på moms på milersättning om man är momsredovisningsskyldig.
 
Sv: Moms på resersättning?

Nu sa ju Skatteverket tvärtom.

Vem ska man tro på :confused:.

Jag gör som Lovisaleonora_ lägger på moms på den debiterade summan till kund.

När jag sedan tar ut det från företaget tar jag den skattefria delen för milen jag har gjort för företagets räkning.

Att det låter krångligt är väl att de hänvisar till det beloppet med de orden, hade de sagt XX,-/mil istället hade du säkert inte funderat över det, eller?
 
Sv: Moms på resersättning?

Tydligen är det en svår fråga. Men det ska bli intressant att höra vad du får för svar från Skatteverket :).
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag ger mig. När jag pratar om skattefri ersättning så är det den jag själv redovisar, inte den jag fakturerar. Sorry! Detta är ju inte helt lätt ens för en som jobbar med detta. (jag gör det inte)
 
Sv: Moms på resersättning?

Alltså, egentligen spelar det ju ingen roll eftersom det är ett företag jag fakturerar, så för deras del kvittar ju momsen. Men man vill ju verkligen veta vad som är rätt.

Som ngn ovan skrev; Hade man inte nämnt i fakturaunderlaget att reseersättningen skulle vara just den skattfria delen så hade jag nog aldrig funderat utan fakturerat t ex 25:- + moms per mil.
 
Sv: Moms på resersättning?

Omsättningsskatt är borttagen sedan många år tillbaka och moms står för mervärdesskatt så det är som jag säger.

OK Du hävdar ditt med en dåres envishet.
Vi som hanterar detta dagligen gör väl fel då...
Är inte fakturerad milersättning ett mervärde om du känner dej bättre tillfreds med den benämningen??
När du inte ens kan skilja på fysisk personbeskattning (dvs hur lön och förmåner skall beskattas hos enskild) och den skatt som företag skall betala och momslagstiftningen ger jag inte mycket för dina expertråd.
Vad tror du händer när skatteverket ser att du redovisat momsfri omsättning i din momsdeklaration? Då får du en förfrågan om vad det kan tänkas vara som är momsfritt i din lilla värld.
Det är ytterst få varor/tjänster som är momsfria vid omsättning inom landet, milersättning är inte en av dessa. Det är fullständigt ointressant i momshänseende om milersättningen är skattefri för den enskilde när man som företagare fakturerar reseersättning för uppdrag utfört i verksamheten.
Om du kört dit med företagets bil, egen bil, åkt tåg, båt, flygplan, skidlift eller taxi spelar ingen roll.
Blanda som sagt inte koddarna med morötterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Moms på resersättning?

Men då vill jag veta varför Skatteverket uttryckligen sa att jag INTE skulle lägga på moms på reseersättningen.
 
Sv: Moms på resersättning?

Men då vill jag veta varför Skatteverket uttryckligen sa att jag INTE skulle lägga på moms på reseersättningen.

Nej, därför att ni kanske pratade om olika saker då, du frågade ju om den "skattefria milersättningen" och inte om vanlig reseersättning du fakturerar till kund!
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag frågade exakt samma fråga som här: "Om jag ska fakturera kund 18:- per mil, alltså den skattefria delen, ska jag då lägga på moms?"

Beloppet ÄR ju oviktigt, men utifrån det svar jag fick (att jag INTE skulle lägga på moms) så utläste jag att jag skulle undanta 18:- per redovisad mil för reseersättning (t ex om man tar 25:- per mil så ska man bara momsa för 7:-).

Nu vet jag att det inte funkar så, och jag fattar eg inte riktigt varför jag funderade över det... men med deras svar blir jag ännu mer fundersam.

Jag var väldigt tydlig och sa att det var JAG som var företagaren och att JAG skulle fakturera min kund för reseersättning.

Som sagt var så förstår jag inte deras svar?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "du frågade ju om den 'skattefria milersättningen' och inte om vanlig reseersättning som du fakturerar till kund"? Resersättningen var ju "vanlig" bara att beloppet var just den skattefria delen?
 
Sv: Moms på resersättning?

Jo, men när du nämner "skattefri milersättning" så är det ju för dom ett begrepp som inte alls har att göra med det du ville veta, är du med hur jag menar?

Säkert har de sökt på det i sin databas och då inte hittat ngt om moms. När andra kollegor har tillfrågats är det troligt att detta uttryck också har funnits ("ska man lägga moms på den skattefria milersättningen?").

Det är ju inte helt otroligt att det har gått till så.
 
Sv: Moms på resersättning?

Ja, så kan det vara såklart. Jag inser ju nu hur konstigt det låter om man inte skulle lägga moms på just de 18:-.

Som jag skrev ovan, det är ju bara att lägga på moms, den spelar ju ingen roll för den som betalar. Fast jag har en känsla av att kunden inte "vill ha det så", eftersom de uttryckligen skrivit i fakturaunderalaget att man ska "uppge antalet mil som ligger till grund för den skattefria reseersättningen". Jag fattar det iaf så att man inte ska baka in det i resten av fakturan.
 
Sv: Moms på resersättning?

Ja, så kan det vara såklart. Jag inser ju nu hur konstigt det låter om man inte skulle lägga moms på just de 18:-.

Som jag skrev ovan, det är ju bara att lägga på moms, den spelar ju ingen roll för den som betalar. Fast jag har en känsla av att kunden inte "vill ha det så", eftersom de uttryckligen skrivit i fakturaunderalaget att man ska "uppge antalet mil som ligger till grund för den skattefria reseersättningen". Jag fattar det iaf så att man inte ska baka in det i resten av fakturan.

Vänta nu, skrev dom så ordagrant? Då handlar det ju om antalet mil inte om hur mycket pengar du ska fakturera dom, eller? Då kan du ju ta ut rimligt betalt!

Vad gäller "baka" in så driver jag företag med både 6, 12 och 25 procent moms (och hör och häpna, även 0 % :D ). Jag fakturerar allt på samma faktura men anger vilken momsklass just det tillhör. I slutet står det varav moms då jag har moms i delsummorna istället för när det är samma moms på hela fakturan. (oups, blev nog lite luddig där)
 
Sv: Moms på resersättning?

Vi är överens om att bara ta ut den skattefria delen.

Jag förstod vad du menade på slutet också :D.
 
Sv: Moms på resersättning?

Vi är överens om att bara ta ut den skattefria delen.

Jag förstod vad du menade på slutet också :D.

Gör det, men glöm inte att lägga på momsen;) Åh, vad tjatigt det kan bli...

Som jag nämnde innan så har vi omsättning som inte går att relatera till ngn momssats och därför blir det lite annorlunda. Dessutom har vi en post som vi betalar med full moms och säljer med reducerad moms... låter suspekt men det kan bli så ibland. Ungefär som att du köper in material med full moms och säljer som tjänst med reducerad moms i "paket".
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag ska lägga på moms :p.

Det är krångligt med de där olika momssatserna, jag är glad för att jag bara har verksamhet som hör till 25%- momsen ;).

Sen har jag ju så litet företag, kanske 60-70 verifikationer per år, så man får aldrig riktigt rutin på bokföringen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
646
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 806
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp