Moms på resersättning?

athena

Trådstartare
Ska skicka faktura för en aktivitet jag har gjort i mitt företag och blivit uppmanad att fakturera resersättning enligt de skattefria 16 kr milen. Men ska jag lägga moms på 16:-?
 
Sv: Moms på resersättning?

Jäpp, du lägger på 25% moms på reseersättningen.
Skulle du dessutom ha haft utlägg för hotell, taxi, skidlift eller ngt annat för att ta dej till uppdraget skall du även på dessa kostnader lägga på 25% moms, även om den ursprungliga momssatsen på transporter är lägre (12% eller 6%).
 
Sv: Moms på resersättning?

kolla på skatteverkets hemsida
reseersättningen är i år 18 kr/mil

eller ring Skattemyndigheten, de är jättebra att prata med när man undrar såna här saker, och så har man "ryggen fri" sen.
 
Sv: Moms på resersättning?

Nej man lägger inte moms på milersättning. Milersättning är skattefri och moms är skatt så det förklarar sig själv.
 
Sv: Moms på resersättning?

Men är det inte så att man drar av i deklarationen för resorna, kan man alltså också debitera dem????:confused:
 
Sv: Moms på resersättning?

Nej man lägger inte moms på milersättning. Milersättning är skattefri och moms är skatt så det förklarar sig själv.

Så tänkte jag också, därav uppstod frågan. Men jag var inte säkert... och är fortf inte riktigt säker... men det låter ju klart vettigt.
 
Sv: Moms på resersättning?

Om du är momsredovisningsskyldig, ska du lägga på moms på milersättning du fakturerar kund (25 %).

Du kan ta ut milersättning hur mycket som helst, så länge kunden är med på prissättningen. MEN den skattefria delen (det du som löntagare inte behöver betala inkomstskatt på) framgår av Skatteverkets information.

Vi fakturerar 40 kr/mil i körersättning till kund.

Jag tar ut 25 kr/mil från firman i ersättning för att jag använder min bil i tjänsten. Jag betalar ingen skatt på de 18 kronorna, men de överskjutande 7 kr/milen får jag skatta på lönelappen.
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag är momsredovisningsskyldig. På info från kunden står (inte ordagrant) "fakturera xx kr + moms, därutöver ska du uppge antal mil som ligger till grund för reseersättning som betalas enligt det skattefria beloppet".
 
Sv: Moms på resersättning?

eller ring Skattemyndigheten, de är jättebra att prata med när man undrar såna här saker, och så har man "ryggen fri" sen.

Jag håller med om att det är bra att ringa till SKV och höra. Men man har INTE "ryggen fri".

Skatteverket kan meddela dig ett beslut i en fråga och när du genomför enligt deras beslut, åtala dig för just den saken vid t.ex. en revision. De har absolut ingen plikt att följa sina egna beslut.

Men å andra sidan är det ingen på SKV som MEDVETET lurar folk att göra fel heller....
 
Sv: Moms på resersättning?

;) Näe missförstå mig rätt
jag menar inte att en fråga per telefon till RSV skulle göra det fritt fram för bokföringen.
Men jag har ringt och frågat då och då när det gäller min deklaration och momsen speciellt. Tidigare hade jag företag som momsredovisade varje månad+import, så ibland gick jag bet.
Revisorn debiterade telefontid, RSV är gratis...
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag är momsredovisningsskyldig. På info från kunden står (inte ordagrant) "fakturera xx kr + moms, därutöver ska du uppge antal mil som ligger till grund för reseersättning som betalas enligt det skattefria beloppet".

Eeeehhh... DE bestämmer väl inte hur mycket du tar i reseersättning?? Om du har egen firma har du väl gjort typ ett konsultjobb typ? Då bestämmer du ju tex att du tar 25:-/mil av kunden. (inkl moms) Att du sedan får ta ut 16:-/mil skattefritt ska väl din kund ge f*n i? :confused:

Men ring skatteverket vetja :idea:
 
Sv: Moms på resersättning?

Detta var uppgjort från början och inget konstigt med det. Vi är ett stort gäng (med varsin F-skattsedel) som gemensamt gör en aktivitet och reglerna är solklara så sett.
 
Sv: Moms på resersättning?

Nu har jag pratat med Skatteverket. Handläggarens första kommentar var: "eh...". Hon lät som ett levande frågetecken :p.

Hon konsulterade kollegor, läste handledningar osv och kom till slut fram till att det INTE ska läggas nån moms på. Men det var tydligen inte helt plättlätt att utröna detta...
 
Sv: Moms på resersättning?

Jag har jobbat med fakturering av konsultarvoden i lite över 10 år, vi tar också emot fakturor från underkonsulter.

SAMTLIGA som har innehållit reseersättning har haft momspåslag på totalen. Alltså konsultarvode, reseersättning och sedan moms på alltihop.

Det rör sig om sammanlagt 7 bolag jag har fakturerat åt. Ingen har gjort annorlunda, samtliga har lagt på moms på resersättning (såväl traktamenten som mil).

Momsen betalas ju inte av företaget som tar emot fakturan, det är ju en meromsättningsskatt för att staten ska få in sin slant. Med den logiken ska det ju vara moms på allt som faktureras från ett företag (nu pratar jag bara b2b och undantar bilbranschen)
 
Sv: Moms på resersättning?

Nej man lägger inte moms på milersättning. Milersättning är skattefri och moms är skatt så det förklarar sig själv.


Nejnejnej
Milersättningen är skattefri för mottagaren, dvs enskild fysisk person. När man har företag och skall fakturera reseersättning skall det självklart faktureras moms.
Momsen är en omsättningsskatt, alltså skatt som skall tas ut på omsättning. Fakturerad reseersättning = omsättning.
Moms är ingen kostnad för företag, bara för den som är sist i näringskedjan = enskild konsument.
Du blandar ihop koddarna med morötterna och det blir aldrig bra!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
646
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 806
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp