Sv: Montering av dragkrok
Visst får man montera kroken själv!
Jag har monterat dragkrok med hjälp av pappa på min Audi A6. Själva draget kostade nästan 4000 kr i inköp. Då är det godkänt för en släpvikt på 2100 kg och så hade jag checkcontrol på bilen (ruta på instrumentbrädet som talar om att alla lampor funkar). iom checkcontrol så blev elsatsen till draget tredubbelt dyr.
Själva monteringen kräver att man tar bort bakskärmen och massa lister o tjafs för att kunna fästa draget. Har man bara någon som är van att skruva så är detta inget problem, det medföljer anvisning till varje drag som gäller för just det bilmärket du har. (som inte alltid är lysande tydlig). Det som kan vara lite krångel (för oss iaf) var när elen skulle dras. Det är lite fix med kablar hit och dit och inte alldeles bra beskrivet, men det gick.
Det tog ganska många timmar att göra allt detta.
Om jag hade lämnat in bilen på verkstad hade det kostat 10 000 kr. (inkl drag)
När man är klar så måste man beställa registreringsbesiktning och göra detta inom 1 månad från att den är monterad. Du får använda kroken under tiden, men ska kunna visa upp att du har fått tid till besiktning om du tex blir stoppad av polis vid kontroll.