Montering av dragkrok

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 11 488
Sv: Montering av dragkrok

du lämnar in bilen på en verkstad, så monterar de en dragkrok. ( vet inte om man får göra det själv )
det kostar några tusenlappar.
sen måste bilen bes med dragkroken innan du får använda den.

Som vanligt; om man kan det är det inte så krångligt (lite beroende på vilken bil den ska sitta på).

Efter monteringen ska bilen registreras om, in på bilprovningen alltså (direkt, innan användandet)

Säger som Inka-90
Var inte speciellt krångligt, lämnade bilen på verkstan, pröjsade en summa pengar, in på bilprovningen och sen var det klart;)

Vad kostade det?
Funderar på att utrusta min bil med dragkrok så jag kan dra omkring på hästen.

Väldigt varierande priser. Beror helt på om du använder dig av märkesverkstad eller mindre verkstad.
Det finns ju en mängd olika dragkrokar på marknaden också, allt från billiga på biltema till dyrare märkes.
Besiktningspriserna finns på svensk bilprovnings hemsida

min morbror gjorde det själv, gick hur smidigt som helst, han har en mazda.

Visst får man montera kroken själv!

Jag har monterat dragkrok med hjälp av pappa på min Audi A6. Själva draget kostade nästan 4000 kr i inköp. Då är det godkänt för en släpvikt på 2100 kg och så hade jag checkcontrol på bilen (ruta på instrumentbrädet som talar om att alla lampor funkar). iom checkcontrol så blev elsatsen till draget tredubbelt dyr.

Själva monteringen kräver att man tar bort bakskärmen och massa lister o tjafs för att kunna fästa draget. Har man bara någon som är van att skruva så är detta inget problem, det medföljer anvisning till varje drag som gäller för just det bilmärket du har. (som inte alltid är lysande tydlig). Det som kan vara lite krångel (för oss iaf) var när elen skulle dras. Det är lite fix med kablar hit och dit och inte alldeles bra beskrivet, men det gick.

Det tog ganska många timmar att göra allt detta.
Om jag hade lämnat in bilen på verkstad hade det kostat 10 000 kr. (inkl drag)

När man är klar så måste man beställa registreringsbesiktning och göra detta inom 1 månad från att den är monterad. Du får använda kroken under tiden, men ska kunna visa upp att du har fått tid till besiktning om du tex blir stoppad av polis vid kontroll.

Pappa har precis monterat drag på sin bil, för att kunna dra mitt flyttsläp :D Han betalde 4500 (tror jag) för montering och drag och bestiktning... detta var dock ett "special-pris" skulle gått på det dubbla annars.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband