Monty Roberts Dually-grimma

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mayara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 7 150
M

Mayara

Är det någon som har erfarenhet av att använda den? Vi har tänkt att träna vårt ungsto med hovslagarskräck enligt Montys fix-up 3 video "Preparing for Farrier" och då använder han den grimman för att "skola" hästen så att det blir obehagligt om den sparkar osv. Givetvis skall vi även köpa DVD:n som visar hur man arbetar med grimman. Jag undrar nu om ni som har erfarenheter av den skulle kunna tala om vad ni tycker om den. Har alltid använt repgrimma förr med unghästarna, men tycker att den här verkar mer "exakt" eftersom trycket/eftergiften kommer direkt och kanske känns mer tydligt för hästen än ett tryck på nacken. Tacksam för svar! /Mayara

(snälla flytta inte till utrustning då det här har med hästhantering att göra)

Sv: Monty Roberts Dually-grimma

Jag använder grimman dagligen. Jag jobbar med unghästar, rider in. De hästar jag får hit är lite rädda. Då är grimman super, när man leder så har man full kontroll på de. Man gör kommandon med hjälp av grimman.

Det enda du ska tänka på är att, man får ALDRIG binda upp hästarna i ringarna som sitter i bandet som går över nosryggen, man ska koppla om o sätta karbinhakarna som på en vanlig grimma.

Lycka till!:D

Jag använder en sådan vid lastning o ibland även vid ridning.
Den har varit helt ovärderlig vid lastningen då jag har 2 hästar som inte velat gå in i släpet innan, numera går det hyfsat smärtfritt.
Använder den även till min unghäst vid lastning, han är oftast snäll att lasta men ibland har han så mkt annat att titta på o behöver den där extra "knuffen".
Just det där med att tryck/eftergift kommer i exakt rätt ögonblick är extra viktigt för en del hästar o därför tycker jag att den grimman är bra.
En kompis till mig använder en "Be-nice-halter" som trycker mer på nacken o hon är jättenöjd med den men det är väl vilket man vänjer sig vid :)

Tack för era svar! Självklart binder man aldrig i den, eller har på den i hagen ifall hästen skulle fastna, precis med en repgrimma. Hur vänjer/tränar man hästen vid den? MVH Mayara

Lite OT

Hur gjorde du för att träna lastningen med grimman? har provat en gång med min lilla tjej men hon verkar inte bry sig (jag gör nog fel). Hur tränade du med grimman?

Hade hjälp av en tränare i början o hon började med att hästen ALLTID ska gå framåt för trycket, så det var ledövningar för att öka känsligheten o hästen skulle stanna när hon stannade annars backning. Tryck= framåt och gick hästen inte fram så var det till att backa o de lärde sig ganska snabbt att gå fram, fast hon fick vara väldigt hård ett par ggr. Stoet krävde eftergift i exakt rätt sekund annars blåvägrade hon.
Så det var liksom inte bara på med grimman o in i släpet utan det krävdes lite förarbete för att hästen skulle förstå vad som gällde.
Sen tog hon det väldigt lugnt, ett par steg in i släpet o när hon märkte att det blev stopp för länge så backade hon ut hästen igen, nästa gång kanske nåt steg längre o tvekade hästen så backa hon igen, efter ett tag så tyckte hästen det var jobbigt att backa o gick in istället o till slut kunde hon skicka in hästen o den ville bara in.
Lite flummigt förklarat men hoppas du förstod annars fråga mer ;)

Ni som verkar vara mer insatta i det, var får man tag i den grimman och Montys "soft-lines" här i sverige eller måste man beställa det från honom själv?? Man kan ju beställa det från hans hemsida men det hade ju varit lite billigare om man kunde köpt det och fått det direkt i handen.
Hjälp någon?

/Jenny

Hade hjälp av en tränare i början o hon började med att hästen ALLTID ska gå framåt för trycket, så det var ledövningar för att öka känsligheten o hästen skulle stanna när hon stannade annars backning. Tryck= framåt och gick hästen inte fram så var det till att backa o de lärde sig ganska snabbt att gå fram, fast hon fick vara väldigt hård ett par ggr. Stoet krävde eftergift i exakt rätt sekund annars blåvägrade hon.
Så det var liksom inte bara på med grimman o in i släpet utan det krävdes lite förarbete för att hästen skulle förstå vad som gällde.
Sen tog hon det väldigt lugnt, ett par steg in i släpet o när hon märkte att det blev stopp för länge så backade hon ut hästen igen, nästa gång kanske nåt steg längre o tvekade hästen så backa hon igen, efter ett tag så tyckte hästen det var jobbigt att backa o gick in istället o till slut kunde hon skicka in hästen o den ville bara in.
Lite flummigt förklarat men hoppas du förstod annars fråga mer ;)
Det behövs väl ingen spec grimma för att göra det?

Ni som verkar vara mer insatta i det, var får man tag i den grimman och Montys "soft-lines" här i sverige eller måste man beställa det från honom själv?? Man kan ju beställa det från hans hemsida men det hade ju varit lite billigare om man kunde köpt det och fått det direkt i handen.
Hjälp någon?

/Jenny

Den svenska webshopen: http://www.montyroberts-shop.se/
De kommer även ha en monter på Göteborg Horse Show den 22-25 feb. dit ska jag och se om jag hittar en grimma som passar min lilla dam :p (har en för stor nu)

Lite flummigt förklarat men hoppas du förstod annars fråga mer
Tack så mycket. Visste inte riktigt hur jag skulle göra. Har bara ridit med den lite, men den är för stor för henne så jag får vänta tills jag får en som passar. Lasttränade hela sommaren och då fungerade det fint men nu blåvägrar hon igen. Kedja går inte då reser hon sig så jag tänkte att grimman kan vara ett bättre alternativ för lite mer kontroll. Men då måste jag veta hur jag ska få kontroll. :)

jo, om man som jag hade hästar som var omöjliga att lasta o inte ens gick i närheten av en transport. :smirk:
Hanteringen i övrigt (lååångt borta från transporten) har aldrig varit några problem så där har jag inte behövt använda grimman.

Jag har sett videon och jag tycker att grimman verkar fullstänndigt värdelös. Han måste ju hålla på att rätta till den HELA tiden för att den ska sitta rätt och så lägger sig trycker rult hela nosen vilket gör att hästen inte vet åt vilket håll den ska röra sig för att komma från trycket! Använd en repgrimma och byt film till Pat Parelli 7 games. :D

och så lägger sig trycker rult hela nosen vilket gör att hästen inte vet åt vilket håll den ska röra sig för att komma från trycket!

Och detta uttalande har du belägg för efter att ha sett en video :smirk: Används den rätt så har hästen inga problem med att förstå vad som förväntas av den.
Det är väl helt ok att folk tycker olika men att förkasta o racka ner på något man inte själv har provat tycker jag verkar oseriöst!
Dessutom var det just användningen av denna grimman som efterfrågades i tråden..

Sen har jag starkt börjat fundera på att se om man kan få praktikplats hos Monty när jag går i trean om tre år. Tror ni man skulle kunna få det? Det hade varit jättekul då jag blivit riktigt inspererad av hans nya bok "från mina händer till dina"

/Jenny

Jag fattar faktiskt inte hur det kan fungera :confused:

Vi lägger en himla massa tid på att lära våra hästar gå undan för tryck, t ex att rygga om man trycker den på nosryggen. Ju mindre tryck, desto gladare blir vi när hästen ryggar.

Med Montys grimma får ju hästen eftergift när den går emot trycket på nosen :o :confused: dvs "Gå framåt när det trycker på nosryggen, så får du eftergift!"

Fattar inte hur man ska få kusen att fatta att den ibland ska gå bakåt vid tryck påp nosryggen, och ibland framåt.

Jag säger nog som någan annan sa - repgrimma är toppen!

Jag fattar faktiskt inte hur det kan fungera :confused:

Vi lägger en himla massa tid på att lära våra hästar gå undan för tryck, t ex att rygga om man trycker den på nosryggen. Ju mindre tryck, desto gladare blir vi när hästen ryggar.

Med Montys grimma får ju hästen eftergift när den går emot trycket på nosen :o :confused: dvs "Gå framåt när det trycker på nosryggen, så får du eftergift!"

Fattar inte hur man ska få kusen att fatta att den ibland ska gå bakåt vid tryck påp nosryggen, och ibland framåt.

Jag säger nog som någan annan sa - repgrimma är toppen!

hur menar du med att hästen ska gå fram när det trycker på nosryggen?? (är kanske lite korkad :crazy: men får det inte riktigt att hänga ihop)

repgrimma är bra i vissa situationer, tycker jag, men i andra önskar jag att jag kunde sätta på mitt sto en duallygrimma som passar för att få kontroll vid t.ex. lastning (har provat repgrimma då och gillade det inte, däremot vid markträning så är den jättebra)

Jo, men är det inte så att remmen över nosryggen trycker när man drar i grimskaftet?
Om man då står och t ex ska lasta hästen och drar framåt, så kommer ju trycket att signalera att hästen ska backa, fast vi vill ju att den ska gå framåt - in i transporten.
Rätta mig gärna om jag har fel ...

Jo, men är det inte så att remmen över nosryggen trycker när man drar i grimskaftet?
Om man då står och t ex ska lasta hästen och drar framåt, så kommer ju trycket att signalera att hästen ska backa, fast vi vill ju att den ska gå framåt - in i transporten.

Skulle möjligtvis kunna tänka mig att det blir tryck på ena sidan om man använder ett grimskaft. Har man två, en på varje sida så har jag svårt att se hur det skulle kunna trycka bakåt (vet att han har visat med bara ett. Men det skulle kanske gå att använda två om man är rädd för tryck bakåt?)

Vill ju heller inte dra in henne i transporten, det är just det som är problemet med min häst hon sätter emot om jag börjar dra. Jag vill "bara" ha mera kontroll för att visa lugnt men bestämt att jag vill att hon ska gå fram utan att fjanta sig. Har som sagt provat med repgrimma vid lastning för att det fungerar så bra annars men det vill jag lova att jag aldrig gör igen på henne.
Om man inte vill dra så kan det ju inte trycka bakåt, eller?
:confused:

[

Skulle möjligtvis kunna tänka mig att det blir tryck på ena sidan om man använder ett grimskaft. Har man två, en på varje sida så har jag svårt att se hur det skulle kunna trycka bakåt (vet att han har visat med bara ett. Men det skulle kanske gå att använda två om man är rädd för tryck bakåt?)

Vill ju heller inte dra in henne i transporten, det är just det som är problemet med min häst hon sätter emot om jag börjar dra. Jag vill "bara" ha mera kontroll för att visa lugnt men bestämt att jag vill att hon ska gå fram utan att fjanta sig. Har som sagt provat med repgrimma vid lastning för att det fungerar så bra annars men det vill jag lova att jag aldrig gör igen på henne.
Om man inte vill dra så kan det ju inte trycka bakåt, eller?
:confused:

Liknande trådar

D
Hästhantering Jag har bestämt mig för att köpa en dually-grimma till mitt ett och ett halvt åriga kallblod. Hon är väldigt bestämd och för tillfället...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Seabaz
·
C
Utrustning Läste i hästmagazinet eller var det var att när dom lastade svåra hästar (där reportaget var taget ifrån nån hästnisse) så använde dom... 2
Svar
28
· Visningar
4 781
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025