Monty Roberts...

Sant. Men jag har inte sett mer av Monty än det som gick på hästliv i stort sätt så jag kan inte säga så mycket om hans metoder.
 
Räcker inte det som var igår? ;)

Skämtåsido... Jag borde nog egentligen sluta gnälla, så mycket negativ energi som snurrar då... *funderar*
 
Haha. Negativ energi - ja men sånt behöver man ju också få ur sig ibland. :smirk:
Blandade intryck av programmet som sagt. Det han sa lät bra. Men agerandet var väll kanske inte i min smak.
 
Snacka kan väl vem som helst. Fråga min favoritdressyrryttare som använder rollkuren - hon menar säkert att ledarskap är viktigt och kommunicera på hästars vis är precis hennes grej.

Jo, ibland måste man få ur sig det. Men ändå... Jag tror jag ska bli n hippie! Love, peace and understanding! *gör peace-tecknet*
 
Jag tyckte så fruktansvärt synd om hästen, tänk att vara så rädd....stackare. :cry:
Blev verkligen illa berörd när hästen satte sig av rädsla *usch* :cry:

Hur kan man som hästägare tillåta att ens häst blir så illa behandlad under sin uppväxt :confused: :confused:

Har ingen kommentar om hans sätt att arbeta med hästar, har ingen att gämföra med eller så. :confused:

//Becky :banana:
 
såg d inte . men ja har läst m.r:s böcker .

ena sidan säger att hans pappa inte alls slog honom o join up var pappans "grej" andra säger tvärtmot . för mej spelar d ingen roll . d finns personer som är riktigt duktiga me hästar men som e förjäkliga mot människer .

hur som helst så anser JAG att join up i viss form är nått positiv o viss form inte . ja andvänder mej av nått liknande . använder mej av en inhängnad som har minst dubbelt så långa långsidor som kortsidor . driver hästen ifrån mej i en fyrkant . går hästen bort till den andra fyrkanten lämnar ja den ifred .

numera har ja en häst som följer mej utan grimma lr nått . även utanför paddocken ( om hon inte råkar gå förbi en hink havre lr liknande :angel: ) hon står även stilla i stallgången me öppna dörrar ut o utan grimma lr nått . kan tom gå ut därifrån en bit o hon står still .
från början kunde hon inte stå i en box själv , försökte hoppa ut , sparkade i väggarna . kunde inte stå still , stod aldri still . var väldit lättstressad .
 
Han är en mycket intressant man och boken är helt klart läsvärd! Även om man inte följer allt till punkt och pricka kan man få mycket inspiration och tankeställare. Trevlig läsning!
 
Tja, prövade hans modell på min häst efter att ha läst om hans metod i en av hans böcker. Det enda resultatet jag fick var att hästen ( som har blivit illa hanterad tidigare och därför har skört förtroende för människor)blev superstressad och travade runt runt i corallen och vägrade sakta av ellewr låta sig fångas in, tills syrran fick stopp på honom med lasson...Metoden fungerar inte på alla och det råder mycket delade meningar om Monty i western och NH kretsar. En del påstår att han tagit metoderna från andra tränare och kallar dem för sina, mm...

Jag vet inte vad som är sant och osant, jag vet bara att hans metoder INTE passar för min häst.Att bli bortsänd var mer än han klarade av.

MvH TIGERHEART
 
Jag har mest haft väldigt psykiskt starka och dominanta hästar, flockuppfödda också och på en av de så blev det en form av join-up som gjorde att jag inte blev tja nerslagen av den hästen. Dock var det inte planerat utan jag var tvungen att freda mig.

Tror absolut på att den större mängden hästar inte klarar av den hårda psykiska pressen som ställs på dem iom JU.

Ponnyn har nog inga sådana problem :crazy:
 
Sv: Monty Roberts...

Han kommer till sverige
tror det var flyinge som han kommer till
 
Sv: Monty Roberts...

Jag såg tyvärr inte programmet om Monty, men jag har däremot läst hans 2 böcker...
Jag håller med om att hans metoder kanske inte alltid är dom bästa, men vad är då bäst...hans sätt, eller hans pappas sätt??

Montys pappa band ihop benen på hästarna vid en stolpe för att sedan kunna bryta ner hästens psyke. Dom hästarna kommer ju aldrig kunna lita på någon människa igen tycker man ju. Men det gör dom...och varför? Jo, för hästar är så fina djur, hur kan man någonsin vilja utsätta dom för dessa konstigheter en del håller på med??

Så jag tycker nog Monty Roberts sätt att hantera hästar är bättre än hans pappa (och resten av USA:s western ryttare från förr).
 
Sv: Monty Roberts...

det här kan ju bli en rätt bra diskussion mellan de som gillar montys taktik och de som sätter sig emot den....och de som hatar den, så inte tassen känner sig bortglöm. ;)

jag har aldrig sett monty in action, så jag kan inte uttala mig om just honom. men om man nu tänker sig in i metoden jag fått beskriven för mig, så har jag en fundering att diskutera kring:

Ledarstoet i flocken driver bort en unghäst för att uppfostra den, så långt är jag med.
Men vad har detta för likhet med att en för hästen främmande man driver den runt sig non stop i en liten inhägnad?

För det första, så krävs det en hel del kax från unghästen för att bli utstött från flocken... eller en riktig pissmärr till ledarsto, som dessutom råkar ha pms och migrän samma dag...

De allra flesta hästar jag har mött i corallen har inte gjort sig förtjänt av någon total bortdrivning. (Jag kan bara härleda till en enda; en unghingst som ständigt hade nosen riktad utåt mot de andra hästarna och en kickande rumpa mot mig)
Men om man ser till resten, så har det varit allt från hästar som genast sökt en positiv kontakt med sund respekt, till totalt ouppfostrade kräk som rammat allt som kommit framför deras bog. Men oavsett hur de har varit vid första ögonblicket, så har de aldrig varit i behov av någon bortstötning. Även om de vore så hade jag inte kunnat stöta bort dem från någon flock.

För att kunna bli bortstött ur en flock, så måste där finnas en flock att bli bortstött ifrån. Det är inte en flock så fort du släpper ihop två eller fler hästar i en hage, de kanske aldrig trivs i varandras sällskap. En flock känner samhörighet, en flock har en relation.
Så, om en häst kommer in till mig i corallen, så kan inte jag stämpla den som min flockmedlem som ska lyda mig och följa mig. Det är så otroligt befängt att utgå från en sådan tanke.
Vi är snarare två individer som kommit ifrån våra artfränder, och som blivit instängda i en liten inhägnad. Härifrån kan vi välja att förbli två enstöringar, eller skapa oss en relation till den andra, och med tiden bli en ny liten flock. Men den nya flocken skapas aldrig under första mötet, den skapas genom en delad vardag.

Så, vad händer då om man börjar jaga hästen non stop i corallen? Ja, inte känner den sig bortstött från flocken, tryggheten, människan. Den känner sig mest jagad av nån jädra maniac som den aldrig sett förut, och som den säkerligen aldrig vill se igen heller...
Självklart ber den sin plågoanda att få stanna när den sprungit tills den blivit trött...?
Och den är säkert lugn och samarbetsvillig efter denna inledning.

Men den söker sig inte till denna människa för att den trivs där eller för att den är glad i dennes sällskap, den gör det för att slippa helvetet ute på spåret...
Många hästar kan bli mentalt nedbrutna på det här sättet. Och är det det man vill ha så är det ett fritt land, till och med en fri värld.

Men jag vill gärna höra från Monty-anhängarna varför det här skulle vara ett bra sätt att jobba med hästen på?
 
Sv: Monty Roberts...

men kära du, det finns oändligt många fler tränare än Montys och hans pappa...! varför välja mellan pest eller kolera?
 
Sv: Monty Roberts...

men så får du väl inte göra! nu blir jag ju jättenyfiken på vad du hade skrivit innan du tog bort det!
 
Sv: Monty Roberts...

Jag förstår inte denna aversion mot Monty Roberts.
Såg rollkur i Stockholm visste inte var det var tyckte det var förfärligt obehagligt. Och tog reda på vad jag sett. Otäckt.
Men Monty Roberts har ingenting med rollkur att göra.
Och Hempfling... är han bättre tror ni. Tror inte det. Han är ju bara en stor fjant och om jag får vara lite skvallrig så är han hårdare mot hästarna än vad som syns i hans böcker och på hans filmer. Och han förklarar inte ens vad han gör. Det är ju mest flum. Men personligen tycker jag det är underhållande. Men inte är det så matnyttigt inte.
 
Sv: Monty Roberts...

Håller med... Har både Hempl. Parelli o Roberts böcker... Man tar lite här o där vad som känns rätt helt enkelt det finns inget totalsvar på allt eftersom vi alla är olika hästar och människor. Har varit på kurs med John Moore som jobbar lite som alla tillsammans det har varit den mest givande av dem alla. Sunt förnuft och tänka med hjärtat!! :love:
 
Sv: Monty Roberts...

Har också sett det. Har en film (inte från tv4+) där han tränar en gallopör att gi in i startboxen. Tycker itne han verkar bra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp