Monty Roberts...

Sv: Monty Roberts...

Beundrar också denna mannen väldigt mycket och tycker att det är synd att så många här förkastar honom. Tror att han har mycket mer erfarenhet av sitt arbetssätt och vet mer än många här på buke som hela tiden kritiserar honom. Att det inte fungerat när de själva har gjort det handlar kanske om brist på kunskap på hur man egentligen ska gå till väga. Själv vet jag inte mer än att det har fungerat väldigt bra på mina hästar och jag ser inget osunt i det hela. Allting handlar om sunt förnuft och att ha känslan för att märka om man får ut det man vill av arbetet. Sen är alla hästar olika individer och en och samma metod funkar inte på dem alla.

Själv tycker jag att han är suverän och bryr mig inte om alla som tycker att han bara är en bra affärsmänniska. Det må ju vara så att det är någon annan som lärt honom vad han kan och att hans levnadshistoria inte stämmer överrens med verkligheten, men vad spelar det för roll?? Han visar ju trots allt, världen över, att det funkar.....
 
Sv: Monty Roberts...

Har du någon aning om när han kommer till Sverige?? V
 
Sv: Monty Roberts...

Rollkur och join up är ungefär likvärdigt i mina ögon. En fysiskt och mentalt knäckande metod för att få en medgörlig häst som gör det man vill varesig den vill eller inte, varesig den kan eller inte.

Och snofflan; Klart som fan att Monty är erfaren; han har ju hållt på med det här i massor med år. Han kan enormt mycket mer än mig. Men jag förkastar totalt sättet han använder sin kunskap på. Det jag sett av honom är rent av vedervärdigt, men det har jag redan skrivit om i en massa andra trådar så använd sökfunktionen om du vill se mina andra sågningar av honom ;)
 
Sv: Monty Roberts...

Jag vet mycket väl att du inte har något över för honom. Det har jag redan sett i andra trådar. ;)

Själv kommer jag inte att ändra åsikt förrän tidigast när jag själv sett honom in action. Har tyvärr missat alla tv-probgram om honom men ska nu åka och spana in honom på Flyinge. Ska bli mycket intressant att se om jag ändrar åsikt efter det men det tror jag iofs inte.
 
Sv: Monty Roberts...

jag vet!
han kommer till flyinge den 16 april.

/ niphredil
 
Sv: Monty Roberts...

*knapplån*
Sällar mig till MR-fansen och hyser en enorm beundran för den mannen (träffat honom i Dubai av alla ställen, ok -onödig info).
Han är inte särskilt daltig men han är då ingen stenhård djurplågare heller villket många tydligen vill ha det till.
När hästen sätter sig så tas allt tryck bort direkt- om det är samma film jag sett som det refereras till i något inlägg ovanför. Kan tänka mig hur mycket stryk och lugnade medel som denna häst hade blivit utsatt för innan man lät Monty ta sig an honom?
Dessutom finns det ingen anledning till att göra join up med "vanliga" hästar heller- Det är en stark metod att ta till och ska inte användas hur som helst och inte heller av vem som helst. Hästarna bli pressade mentalt under en kort tid men alternativet hade varit att åratal av att inte fungera i det sammanhang som det var tänkt och säkert utsatt för olika hemmaklåpares metoder- en häst som Monty ska hjälpa är ju liksom inte den som redan fungerar som det var tänkt.
Det här blev nog lite rörigt men jag blir så irriterad på folk men erfarenhet av typ en häst i bagaget racka ner på så otroligt mycket kunskap- snacka om hybris!
 
Sv: Monty Roberts...

Leoni skrev:
Dessutom finns det ingen anledning till att göra join up med "vanliga" hästar heller- Det är en stark metod att ta till och ska inte användas hur som helst och inte heller av vem som helst.


Just precis det!

Det är kanske värt att notera att KM i sin bok skriver att JU aldrig skall användas på besvärliga hästar utan bara på "vanliga" hästar, medan MR (intervju i Australien) hävdar precis motsatsen, att JU endast bör användas på just de väldigt speciella fallen och aldrig på "vanliga" hästar. Eftersom den ena är elev till den andra så kan det möjligen vara intressant att se hur det går till i verkligheten, vilket vi kanske får se i april.

Som jag har skrivit nån annanstans så är funktionen bakom JU inte bara relaterad till hästar. Den används generellt, även på människor, och det är en inbyggd psykologisk funktion som man inte kan bortse från. Hur man använder den, eller om man vill använda den, bestäms av omständigheterna och användaren, men funktionen finns där.

För övrigt håller jag med MR enligt intervjun, det är just så man gör. Hur han gör i verkligheten behöver ju inte vara bra ändå, vi får väl se. Ett problem i sammanhanget är att det är show, man måste visa resultat här och nu, folk har betalat för att se hur det går till. Inte alls bra.

NH är ingen här-och-nu aktivitet, det brukar ta sin tid saker och ting. Eller sagt på ett annat vis, man får ge det den tid det tar, det går fortast om man inte har bråttom. Hästen har ingen klocka.
 
Sv: Monty Roberts...

Detta var mycket dumt sagt..=( håller absolut inte med dig. I naturen om en ranghög häst ska sätta åt en ranglåg, så springer den efter tills den ranglåga hästen ger sig. Det märks att du inte har studerat vildhästarna tillräckligt noga. Skulle "Montys" hästar känna sig pressade skulle de anfalla honom. Och dessutom tar det kanske 5 minuter innan join-up är färdig och på så kort tid blir inte en häst utmattad.. :mad:
 
Sv: Monty Roberts...

Håller fullt ut med dig, beundrar MR något grymt. Ska åka ner och se honom den 16 april i Flyinge. Man får ju passa på, han är ju snart 70 år.. :)
 
Sv: Monty Roberts...

Mhiloy skrev:
Detta var mycket dumt sagt..=( håller absolut inte med dig. I naturen om en ranghög häst ska sätta åt en ranglåg, så springer den efter tills den ranglåga hästen ger sig. Det märks att du inte har studerat vildhästarna tillräckligt noga. Skulle "Montys" hästar känna sig pressade skulle de anfalla honom. Och dessutom tar det kanske 5 minuter innan join-up är färdig och på så kort tid blir inte en häst utmattad.. :mad:

Men i det vilda kan en ranglåg fly så långt bort att den ranghöge släpper trycket (vilket den till slut gör, och sen återupptar trycket om den ranglåge kommer för nära), ett alternativ en häst i inhängnad inte har.

Sätt ut Monty och hästen på en öppen slätt alt. en hage på 10-15 hektar - då kan jag låta honom syssla med sina idiotier för då kan hästen dra precis så långt den vill. I en inhängnad på 15-20 meter i diameter kan inte hästen göra annat än att ge sig.

Och att hästen annars skulle anfalla - skitsnack. Finns inte många hästar som är kapabla till att anfalla, det ligger inte i en hästs natur att attackera och det är just därför join up så effektivt knäcker hästar.
 
Sv: Monty Roberts...

Jag såg inte programet, men har läst hans bok om sitt egna liv. Jag tyckte boken var intressant och ganska lärorikt, men har dock läst i ridsport att monty roberts är en bluff. Det stod att mycket i boken inte stämmer, men då det finns kort i boken på honom med drottningen av england (har för mig att det är på honom och henne och inte bara han vid palatset), så måste ju en hel del vara sann.

Har själv testat join-up med bra resultat (hade hästen i en mindre inhägnad). Efter det började hästen komma till mig när jag skulle hämta in honom från hagen och så. Dock kan man ju fundera på att man försöker utföra hästarnas "naturliga beteende" på en begänsad yta, vilket såklart gör det onaturligt. Meningen är ju att hästen ska välja att komma till en, men den får inget större val om den är i en inhägnad....
 
Sv: Monty Roberts...

Har du läst Shy boy ?
MR har en helt ok hästpedagogik tycker jag, allt måste dock anpassas efter individer.

Och angående att bli anfallen av hästar så är det väl inte alls ovanligt att man upplevt detta om man jobbat med många olika djur under många år.
Självklart finns det olika anledningar till anfallen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp